Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf - hjemmelading

Startet av Mumitrollet, lørdag 07. november 2015, klokken 15:02

« forrige - neste »

Mumitrollet

Hvis jeg ikke skal på langtur, bruker å lade bilen til 80% over natta. På morgenen bruker jeg ca 10% på å kjøre ungen i barnehagen. Når jeg så kommer hjem pleier jeg å plugge i laderen igjen,  slik at den lades til 80%. Er dette greit mtp hva som er bra for batteriet?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

kavorland

Vil tru dette er greit ja.
Har lest at ein skal unngå lading om ein har over 80% rest.

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Mazzbot

Sjefen hos nissan sier at dette ikke har noen betydning lenger pga de vet ganske mye mer om batteriene nå :) så du kan fint lade til 100%
Tesla model 3 reservert 31/3 .

lifern

Lader alltid til 100 %.
Når jeg har kjørt i barnehagen har jeg ca 80 igjen. Plugger da i laderen og fyller opp.
SVART EUROLEAF 2013

BE

#4
Hvis en klarer seg fint med 80% lading er det bare unødvendig slitasje på batteriet å lade dette til 100% til stadighet. Det er et faktum at høy SOC reduserer kapasiteten over tid sammenlignet med lavere SOC, så en velger selv hva en vil gjøre. Hva forhandlerne sier skal en ta med en stor klype salt, det er gjentatte ganger vist at enkelte av disse innehar svært begrensede kunnskap rundt batterihelse.

Når det gjelder klattlading opp til 80% er dette mindre belastende for batteriet enn klattlading opp til 100%. Over tid vil førstnevnte være sterkt å anbefale.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

olemorten76

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 07. oktober 2015, klokken 11:24
Sjefen hos nissan sier at dette ikke har noen betydning lenger pga de vet ganske mye mer om batteriene nå :) så du kan fint lade til 100%
Finnes det noen kilder til dette på nettet?
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

Olee

Klarer man seg med 80% i hverdagen så lader man 80% :)
Hva Nissansjefen sier betyr vel ikke så mye, han vil vel helst at folk skal måtte bytte batteri etter garantitiden. Er vel ikke mange som har mistet så mange streker ennå, så da kan han sikkert anbefale hva han vil :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA