Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Appstyring til Kia Soul EV 4000 kr + 50 kr måned

Startet av rolfh, onsdag 04. januar 2017, klokken 20:43

« forrige - neste »

rolfh

Bilen min skal stå i garasjen i 10 - 11 uker uten tilsyn. Hva bør jeg gjøre for å unngå flat(e) batteri(er) når jeg kommer hjem igjen?

TB

Hovedbatteri skal fint klare mange måneder uten bruk. Lade til ca 60%
Men,  12 V kan gå tomt.  Ved å sette 12V lader sikrer du at det går tomt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

rolfh

Jeg går ut fra at 12V lader sikrer at det *ikke* går tomt  :D
Forhandler foreslo at jeg skulle ta ut det han kalte transportsikringen fra sikringsboksen inne i bilen, men jeg kan ikke finne noen slik sikring i beskrivelsen i håndboka. Noen som vet hvor den er?

kVArh

Hvor galt er det at 12v batteriet går ut?
Hvis bilen står i garasjen og 12v er  brukbar etter et par timers lading (om det er gått ut)  er det kanske å foretrekke fremfor å ha min "Biltema lader" hengende på i ukevis...
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Robert Sund

Blybatterier sulfaterer hvis de er nedladet lenge. Sulfatering er at blysulfidkrystallene vokser og det skader batteriet permanent. Krystallene er i praksis umulig å bli kvitt, og det danner seg gjerne en suppe med grums som øker selvutladningen på bunnen på slike batterier og kapasiteten er lavere og motstanden går opp.

Ett oppladet batteri har blydioksid plater og bly plater nedsenket i svovelsyre (og vann), når det lades ut går begge typer plater over til blysulfid og elektrolytten blir "vann". Dette kalles ikke for sulfatering; det er den normale virkemåten til batteriet. Når det lades reverseres prosessen (hvis batteriet ikke ble for langt nedladet eller ble stående delvis nedladet for lenge). Hvis batteriet har vært dypt nedladet blir det gjerne sterk svovelsyre på bunnen (den er tyngre enn vann) og vann på toppen; dette kalles stratifisering. Stratifisering bekjempes ved kraftig overlading etter batteriet er oppladet slik at det koker av knallgass og vesken blandes.

En god lader kan stå permanent tilkoblet. Det er en rimelig og god løsning. Det unngår at problemet oppstår.

kVArh

OK.  Batteriet kan gå føyka. (Sannsynligvis vil det ikke være utladet i 10-11 uker men...)
Hva med "bilen".  Mye kluss etter at 12V  går ned?
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

jche

Kjøp deg en grei c-tek lader, så kan du lade 12v-batteriet så mange uker du vil i strekk. Koster ikke allverdens heller.
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

rolfh

Er det altså ingen som har hørt om 'transportsikringen' som i følge forhandler kobler ut alt forbruk og gjør at 12V-batteriet overlever 10-12 uker i frostfri garasje?

elbil-1

La ladekabelen stå tilkoblet
Sett på timer og la kjørvarmeren gå til 23grader en gang i døgnet
La lading stå innstilt til 80% en gang i døgnet

Da bør batteriet bli ladet,  bilen holder seg tørr og 12v batteriet lades hver gang hovedbatteriet lades.

Soulranger

Hva skjedde her egentlig? Flippa du transportsikringen? Det er en sikring inne i bilen. Under rattet et sted bak et deksel. Står i håndboka om den.

rolfh

Det står mye om sikringer i handboka mi, men ingen som kalles transportsikring...
Jeg tror jeg kommer til å gå for oppvarmingstrikset, men skal sjekke med lokal KIA først

Xerxez

Utklipp fra manualen angående transportsikringsbryter følger vedlagt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA