Kjøring Oslo - Hamar uten lading (13mil)

Startet av Øivind Wold, mandag 14. september 2015, klokken 20:58

« forrige - neste »

Øivind Wold

Hei !

Jeg er ny leaf eier og lurer på om det er mulig for en 2012 nissan leaf å komme seg denne strekningen uten å lade ? Jeg klarte å komme til mcdonalds på Berger. Da hadde jeg 15km igjen på guess-o-meteret men 28km til døra mi. Vi var to voksne i bilen. Brukte ikke aircondition. Kjørte 80-90 i 110 sonen. Eco mode hele veien. Tok det rolig opp bakker. Anlegget av. Ingen forbikjøring eller gassing. kanskje 10 grader ute. Er det mange kilometer igjen når det står 0 på guess-o-meteret ?

Det stod 14 mil når jeg startet turen. Bilen har gått 12 000
Blå Leaf 2012 Euro import. 17000km

leafnor

Hei.

Det ville jeg ikke turt å prøve på, selv om det i teorien skulle gå.
Lek litt med denne: http://www.jurassictest.ch/GR/

Etter en tur i sommer mellom Trondheim og Hamar (2012 LEAF) og bruk at http://www.jurassictest.ch/GR/
var det ca 90% riktig det som ble beregnet.

Når GOM er på 0 km så er det kanskje 10km igjen, men det avhenger av topografi og kjørestil de siste "meter".

Hvilket forbruk rapporterte bilen, i kWt/mil? Du har sikkert rundt 19 kWt å bruke, og på 13 mil betyr det at du ikke må over 1,46 kWt/mil, og det klarer du nok ikke med tre i bilen og med en hastighet på mellom 80 og 90. Min bruker dog 1,2 kWt opp Gudbrandsdalen med tre i bilen, men det var 28 grader varmt og snittfarten ble under 80.



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rubberduck85

#2
Ville sagt nei. Ville kjørt til Gardermoen vinterstid og til Minnesund sommerstid for en mellomfylling og en ventepølse...

Kjørt mye til dal v Gardermoen fra Follo. Vinterstid går det en lading opp dit. Sommerstid nøyaktig 50% ved pen kjøring.Er egentlig en vedvarende oppoverbakke å kjøre til Stange fra oslo

Når geussometeret viser 0 så har du alt fra 5-30km å gå på. Jeg bruker leafspy på Android telefon og odb2 Bluetooth for å lese av nøyaktige verdier fra bilen helt ned til 5% som er stopp
TMX 75D
Nissan leaf 2021
Vært innom det meste av elbil siden 2010

Øivind Wold

Takker for svar. Skal sjekke ut Leafspy for Android !
Blå Leaf 2012 Euro import. 17000km

Trekkoppbil

Jeg har aldri klart å kjøre 13 mil med en 2012 Leaf, men det er nok andre medlemmer på forumet her som ville klare det.
Batterikapaisteten vil variere fra bil til bil. Har du rundt 20kWt, og du ligger bak en trailer i 80km/t, kan du klare det med god margin.

Rødkleiv

Sitat fra: Øivind Wold på mandag 14. september 2015, klokken 20:58
Hei !

Jeg er ny leaf eier og lurer på om det er mulig for en 2012 nissan leaf å komme seg denne strekningen uten å lade ? Jeg klarte å komme til mcdonalds på Berger. Da hadde jeg 15km igjen på guess-o-meteret men 28km til døra mi. Vi var to voksne i bilen. Brukte ikke aircondition. Kjørte 80-90 i 110 sonen. Eco mode hele veien. Tok det rolig opp bakker. Anlegget av. Ingen forbikjøring eller gassing. kanskje 10 grader ute. Er det mange kilometer igjen når det står 0 på guess-o-meteret ?

Det stod 14 mil når jeg startet turen. Bilen har gått 12 000

Jeg vil si ja, men det er i grenseland. Er ingen ekspert på økokjøring, men har kjørt Elverum-Oslo i ett strekk to ganger. Det er 132 km. Fulgte trafikken til E6 Kolomoen. På E6 lå jeg i 120 km/t på speedo, men slakket av i oppoverbakker og trillet en del i N i nedoverbakker. Tørr vei og ikke bruk av varme/AC.

Bilen min har over 98% batterikapasitet i følge LeafSpy. En Leaf med 10% redusert måtte nok redusert hastigheten en del for å klare det samme.

Øivind Wold

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 14. september 2015, klokken 23:47
Sitat fra: Øivind Wold på mandag 14. september 2015, klokken 20:58
Hei !

Jeg er ny leaf eier og lurer på om det er mulig for en 2012 nissan leaf å komme seg denne strekningen uten å lade ? Jeg klarte å komme til mcdonalds på Berger. Da hadde jeg 15km igjen på guess-o-meteret men 28km til døra mi. Vi var to voksne i bilen. Brukte ikke aircondition. Kjørte 80-90 i 110 sonen. Eco mode hele veien. Tok det rolig opp bakker. Anlegget av. Ingen forbikjøring eller gassing. kanskje 10 grader ute. Er det mange kilometer igjen når det står 0 på guess-o-meteret ?

Det stod 14 mil når jeg startet turen. Bilen har gått 12 000

Jeg vil si ja, men det er i grenseland. Er ingen ekspert på økokjøring, men har kjørt Elverum-Oslo i ett strekk to ganger. Det er 132 km. Fulgte trafikken til E6 Kolomoen. På E6 lå jeg i 120 km/t på speedo, men slakket av i oppoverbakker og trillet en del i N i nedoverbakker. Tørr vei og ikke bruk av varme/AC.

Bilen min har over 98% batterikapasitet i følge LeafSpy. En Leaf med 10% redusert måtte nok redusert hastigheten en del for å klare det samme.

Men du har 14 - Modell ? Har ikke 2013 og opp økt rekkevidde ?

Sparer du mer ved å sette i N i nedoverbakker enn å la bilen bremse (regenerativ bremsing) ?
Blå Leaf 2012 Euro import. 17000km

Rødkleiv

Sitat fra: Øivind Wold på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:31
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 14. september 2015, klokken 23:47
Sitat fra: Øivind Wold på mandag 14. september 2015, klokken 20:58
Hei !

Jeg er ny leaf eier og lurer på om det er mulig for en 2012 nissan leaf å komme seg denne strekningen uten å lade ? Jeg klarte å komme til mcdonalds på Berger. Da hadde jeg 15km igjen på guess-o-meteret men 28km til døra mi. Vi var to voksne i bilen. Brukte ikke aircondition. Kjørte 80-90 i 110 sonen. Eco mode hele veien. Tok det rolig opp bakker. Anlegget av. Ingen forbikjøring eller gassing. kanskje 10 grader ute. Er det mange kilometer igjen når det står 0 på guess-o-meteret ?

Det stod 14 mil når jeg startet turen. Bilen har gått 12 000

Jeg vil si ja, men det er i grenseland. Er ingen ekspert på økokjøring, men har kjørt Elverum-Oslo i ett strekk to ganger. Det er 132 km. Fulgte trafikken til E6 Kolomoen. På E6 lå jeg i 120 km/t på speedo, men slakket av i oppoverbakker og trillet en del i N i nedoverbakker. Tørr vei og ikke bruk av varme/AC.

Bilen min har over 98% batterikapasitet i følge LeafSpy. En Leaf med 10% redusert måtte nok redusert hastigheten en del for å klare det samme.

Men du har 14 - Modell ? Har ikke 2013 og opp økt rekkevidde ?

Sparer du mer ved å sette i N i nedoverbakker enn å la bilen bremse (regenerativ bremsing) ?

2013 og opp har noe høyere rekkevidde på papiret, men det er omdiskutert hvor mye det har å si i praksis. Noe redusert luftmotstand kan ha noe å si, men den viktigste endringen er mer effektiv varme/AC (som jeg ikke brukte på mine omtalte turer).

N i nedoverbakke, eller "seiling" som det kalles, er det mange meninger om. Jeg opplever at det har god effekt på forbruket hvis jeg kan få noen "gratis km" i N uten å tape altfor mye fart.
Hvis man regenererer får man et effektivitetstap, i tillegg bremser man jo og taper fart. Er det svært bratt lønner det seg helt klart å regenerere, samt når regen erstatter ordinær bremsing.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA