Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Roads? Welcome to the future...

Startet av Pan, onsdag 21. oktober 2015, klokken 09:14

« forrige - neste »

Pan

Har en Norsk Leaf 2012 mod (reg des 2011) kjørt 73000 , nå har jeg mistet en prikk på skalaen. se bilde

ThomasEL

Litt usikker på om du postet dette som et spørsmål om hva det betyr, eller bare som litt generell info.

Men i alle fall:
At du nå har mistet en kapasitetsbar betyr at batteriet ditt nå har et kapasitetstap på ca 15% sammenlignet med da batteriet var nytt. Det betyr at batteriet ikke lenger har "plass" til å lagre like mye energi. Selv om du lader til fullt batteri, så får du altså ikke lagret like mye energi i batteriet lenger. Kapasitetstapet har nok pågått en stund, men at prikken forsvinner nå, indikerer altså at du nå har nådd et tap på ca 15%.

Det finnes forøvrig flere tråder her på forumet du kan søke opp vedrørende dette hvis du ønsker å lese mer.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Limbeck

Betyr den første prikken 15% ?

Det må da være veldig villedende. Hva betyr den andre prikken da? De kan da ikke bety 15% hver :)

leafnor

#3
I Norge taper batteriet seg langsomt i forhold til varmere klima.
En som virkelig har kjørt mye og bor litt varmt er denne karen:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=20275#p431911

Som nevnt av ThomasEL så er batteriet på 85% av nytt, men nå er det en egen tråd her inne som omhandler nye LEAF som er mer nede på 92-95% ved leveranse. Så mer praktisk for sammenligning med nyere biler så er batteriet ditt på 90% i mitt hode.
Ser du har over 12 mil på GOM, og der ligger min 2012 også på full lading selv om den fortsatt har alle 13 prikker intakte. (SOH = 89 for tiden).
Leaf 2012/Aug 160.000 km

leafnor

Sitat fra: Limbeck på lørdag 19. september 2015, klokken 16:28
Betyr den første prikken 15% ?

Det må da være veldig villedende. Hva betyr den andre prikken da? De kan da ikke bety 15% hver :)

Se her: http://www.electricvehiclewiki.com/Real_World_Battery_Capacity_Loss#Loss_of_six_battery_capacity_bars_.2846.25.25.29

Første prikk er 15%, de under er så 6,25%.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Limbeck

Det der er skikkelig guffent gjort av Nissan. Det er veldig misvisende. Man kan miste 10% uten å vite det. Vet forbrukerrådet om dette?

Pan


Limbeck

#7
3 prikker innen 5år eller 100 000 km.

Det nye batteriet har garanti på 8år og 160 000km
Er vel et svar på Kia sin 7 års garanti.

LeafSwe

Sitat fra: Limbeck på lørdag 19. september 2015, klokken 18:53
3 prikker innen 5år eller 100 000 km.

Det nye batteriet har garanti på 8år og 160 000km
Er vel et svar på Kia sin 7 års garanti.

4 prikker ska vara borta, då byts batteriet.
3P+
3SR+

Limbeck

Har vi noen statistikk over batteriene til Nissan leaf? Vi skulle hatt et sted der eiere registrerer Kmstand for hver tapt prikk.

LeafSwe

Sitat fra: Limbeck på lørdag 19. september 2015, klokken 23:44
Har vi noen statistikk over batteriene til Nissan leaf? Vi skulle hatt et sted der eiere registrerer Kmstand for hver tapt prikk.

http://www.electricvehiclewiki.com/Real_World_Battery_Capacity_Loss

In warm climate the first bar(15%) can be lost in one year.
Here in cold climate the first reports of bar loss is when the car is 3-4years old, so it will never be a warranty claim here, unless the battery(cell) is defect
3P+
3SR+

tomrh

Vår 2012 i-MiEV har gått 100' og er målt til ca. 15% tap. Så batteriene oppfører seg ikke så ulikt på tvers av modeller ser det ut som. Den like gamle Leafen har fremdeles alle barene i behold da, gått 60' den.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA