Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 7

Startet av Nutcase, onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:21

« forrige - neste »

Nutcase

Ønsker innspill på fornuftig ladestopp langs strekningen.
BIL: BMW I3.

Tur/retur Kristiansand til Lørenskog (triaden senter).

Kriterier:
Kun Hurtiglading CCS.
Har ikke rekkeviddangst men vil gjerne ha litt margin i tilfelle hurtigladeren ikke er i drift.(les Lang oppholdstid er uaktuell).
Kjørestil er fartgrensen + 10km/h over. Ingen sparemodus.
Er ikke særlig kjent hvor alle disse hurtigladerene er plassert, så nær og lett synlig fra e18 er ønskelig.
Bruk av fortum eller grønn kontakt stasjon er ønskelig pga ladebrikke fra dem.

Finnes sikkert dusinvis av tråder på dette men ønsker bare noen forslag på min rute uten å måtte scrolle gjennom 40 sider med diskusjoner og bli enda mer forvirret.

Ønsker bare innspill på ladestasjoner slik dette blir en ryddig og oversiktlig tråd. Kanskje noen andre får brukt for disse senere.



emil

Noen ladestasjoner som ligger i umiddelbar nærhet til E18 og har CCS:

YX Lillesand
Kiwi Nedenes
Cindrerella/Heimat Brokelandsheia (v/Tesla-laderen)
Tangen (Amfi-senteret)
Lasses Rugtvedt
Statoil Telemarksporten
Fokserød (alt Kiwi Moveien litt lengre unna E18)
Kiwi Kleivbrottet Holmestrand
Statoil Grelland
Albjerk Bil Drammen
McD Liertoppen
Sandvika rådhus


Jeg kjører sliten Leaf fra Arendal til Oslo med et 15min stopp på Lasses/Telemarksporten og tilsvarende på Sandefjord/Holmestrand. Da ligger jeg på fartsgrensen, men begrenser meg til vogntogfart på motorveiene.

RaBalder

Det meste av dette går det å finne ut av selv med der ressurser som finnes på nettet. De er ikke alltid oppdatert, men man får allikevel en god oversikt.

Anbefaler hurtigladerkartet der man velger bort alt unntatt Combo (det finnes flere andre kart på nettsiden).
Så kan man justere kartet til den delen av veinettet som man selv planlegger å kjøre på.
Klikker man på hver av markørene så får man mer informasjon om hvert ladepunkt.

Et par minutter foran kartet når man skal kjøre nye steder, så er man oppdatert.

emil

Sitat fra: RaBalder på søndag 13. september 2015, klokken 16:06
Det meste av dette går det å finne ut av selv med der ressurser som finnes på nettet. De er ikke alltid oppdatert, men man får allikevel en god oversikt.

Anbefaler hurtigladerkartet der man velger bort alt unntatt Combo (det finnes flere andre kart på nettsiden).
Så kan man justere kartet til den delen av veinettet som man selv planlegger å kjøre på.
Klikker man på hver av markørene så får man mer informasjon om hvert ladepunkt.

Et par minutter foran kartet når man skal kjøre nye steder, så er man oppdatert.

Noe selvstudier bør man kunne forvente ja og hurtigladekartet og f.eks guleder sitt kart er gode kilder, men det er ikke alltid de er 100% oppdatert og nøyaktig beskrivelse av hvor på et sted laderen står.

Et eksempel er Statoil Telemarksporten. Selv om stasjonen er lett synlig vil man havne på helt feil sted (bolighus 1.5km unna) om man følge GPS-koordinatene som er oppgitt for denne laderen. I tillgg har enkelte ladere som den ytterste laderen på Lasses (stolpe 140) hatt redusert ladeeffekt på DC lading en lengre periode.

Dette er bare eksempler på informasjon man ikke finner ut av ved å kikke på kartene, men som man kan få fra personer på forumet som har kjørt de aktuelle rutene.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA