Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av bjornie, tirsdag 27. juni 2017, klokken 10:55

« forrige - neste »

bjornie

Som ferske ZE40-eiere tok vi vår første langtur i påsken, og jeg håper litt deling av stats er av interesse :)

Tur:
Kongsvinger - Trondheim (428 km)
Gjennomsnittsforbruk 15,3kwh/100km, 65kw forbruk, 4kw spart
Startet med 100% batteri, ladet på Koppang og Kvikne, ca. 1:45 total ladetid, ~15% batteri ved mål

Retur:
Trondheim - Kongsvinger (436 km)
Gjennomsnittsforbruk 16,3kwh/100km, 71kw forbruk, 3kw spart,
Startet med 100% batteri, ladet på Alvdal og Elverum (KIWI Fjeldset, da sentrum var ute av drift), ca. 1:45 total ladetid, ~10% batteri ved mål

- Temperaturen lå mellom -3 til +6 begge veier. Vi hadde forventet lavere ladehastighet pga temperaturen, men fikk tilsynelatende fulle 22kw til over 50%.
- ECO-modus var på nesten hele veien, unntaket var for å få skikkelig varme i apparatet på slutten av returen.
- Turen var med Continental vinterdekk.
- Brukte CC på fartsgrensen hele veien. (Ja, dette tiltrakk seg noe kø ned Østerdalen :))
- Vi så ingen kø på AC 22kw noen steder, DC-punktene var stort sett ledig også.
- Lading i Trondheim ble gjort via BMW i3 ladekabel (Type 2-Schuko) på 10A, som tok 20+ timer til fullt batteri.

Vi er strålende fornøyd med turen, og rekkeviddeangsten ble raskt kurert :)

Spørsmål:
Kunne ladetiden vår teoretisk halveres med 43kw lademulighet, en ekstra stopp og kun lading under 50% (65%?) batteri?
Ser noen mulighet for at en raskere lader kommer som ettermontering for R90?
2017 Renault Zoe ZE40 Intens

bjaolsen

Supert at du deler, dessverre kommer det nok ikke noen annen lader for R90, da må en i så fall bytte hele motoren til Q90 (den gamle motoren med 43kW lader)

I Norge er det ikke noe særlig poeng uansett da det ikke bygges ut 43kW ladere i noen særlig grad.

Bjarte
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

bjornie

Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 18. april 2017, klokken 22:29
Supert at du deler, dessverre kommer det nok ikke noen annen lader for R90, da må en i så fall bytte hele motoren til Q90 (den gamle motoren med 43kW lader)

Takk for svar :)

Er vel kanskje for mye å håpe at eldre Zoe kan få ettermontert 100kw CCS samtidig som Zoe 2.0 kommer ;)
2017 Renault Zoe ZE40 Intens

Red_Harvest

#3
Gjort lignende erfaringer nå ila påsken med min Zoe 40. Kjørte Oslo - Trondheim via Alvdal osv.

Egentlig veldig fornøyd med bilen ift langkjøring. Oppfører seg fint. Bortsett fra at det blir kanskje litt "for mye" på motorvei med 110 km/t ++.

Jeg hadde 15,7kwh/100km i snitt opp til Trondheim. Eneste tallet jeg husker :)

Red_Harvest

Kan melde at jeg har i dag gjennomført en ny langtur med min Zoe 40. Denne gangen gikk turen vestover via Haukelifjell (E134) fra Oslo til en bygd nord for Haugesund.

Temperaturen varierte mellom 12-19 grader. Kjører med 17" felger, standard trykk. Veldig fornøyd .ed forbruket.

Avstand 480km. 61 kWh brukt. Snittforbruk på 12.7kWh/100km.

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA