Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første langtur

Startet av pkhamre, torsdag 22. oktober 2015, klokken 14:57

« forrige - neste »

pkhamre

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en Leaf, men har forsåvidt ikke noe hastverk. Bør jeg kjøpe 2015 Leaf Tekna til kampanjepris nå, eller vente på den nye modellen med kraftigere batteri? Hva er fordeler og ulemper?
2018 Tesla Model X75D - Uglen

OlavEmil

Det er vel pris vs rekkjevidde. Om du ikkje har bruk for meir enn 10 - 12 mil rekkjevidde til kvardags (vinter), kan du nok gjere gode kjøp på Leaf no!

Mange vil nok meine at verditapet på å kjøpe ny Leaf no ikkje vil vere til å leve med. Eg er heilt ueinig, så lenge du kjøper bilen for å ha bil, og ikkje som eit investeringsobjekt. Fordelen med å kjøpe no, er at du (truleg) får ein billig bil, og då er det jo begrensa kor mykje du kan tape.

Om du derimot føler at bilen vil vere mykje meir anvendeleg for deg med 14 - 15 mil worst case rekkjevidde, er det sjølvsagt best å vente / bestille 2016-modell. Men det blir nok vesentleg dyrare.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

pkhamre

2018 Tesla Model X75D - Uglen

Taffelman

Hva er sannsynlig leveringstid på Leaf med 30 kw batteri? Før eller etter sommerferien?

Vurderer å kjøpe Zoe som leveres i november, selv om den har litt for kort faktisk rekkevidde under realistiske forhold for mitt bruk. Målte 22 kw totalt forbruk på min pendlerunde (155 km mest motorvei i 90kmt, 10+ grader, tørt føre ene vegen men med regn og nærlys på retur). En Leaf med 85% av 30 kw tilgjengelig burde klare den runden fint, men jeg orker ikke å vente opp mot et år .
X75D
TM3 LR AWD

v-i-c

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 22. september 2015, klokken 03:28
Hva er sannsynlig leveringstid på Leaf med 30 kw batteri? Før eller etter sommerferien?

Vurderer å kjøpe Zoe som leveres i november, selv om den har litt for kort faktisk rekkevidde under realistiske forhold for mitt bruk. Målte 22 kw totalt forbruk på min pendlerunde (155 km mest motorvei i 90kmt, 10+ grader, tørt føre ene vegen men med regn og nærlys på retur). En Leaf med 85% av 30 kw tilgjengelig burde klare den runden fint, men jeg orker ikke å vente opp mot et år .

Husk at ZOE har gode AC ladeegenskaper og 30 min stop for å handle mens du er tilkoblet et AC22kw gjør underverker i forhold til en Leaf tilkoblet samme AC22kw vil bruke 3 til 6 ganger lenger tid på å ta seg samme mengde strøm.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kodalse

Personlig har jeg det ikke travelt.

Jeg har en Leaf i dag som tar meg gjennom alle daglige gjøremål problemfritt.
Denne ble handlet til kr 170.000 og skal være i min eie i 10 år.
Da har jeg rundt 17k i årlig kostnad forutsatt at den skrotes på slutten.
I mellomtiden vil den bli flittig brukt også av 2 barn som rekker å bli 18 i perioden.
Om det i mellomtiden kommer en i tillegg som kan erstatte Dieselbilen er en helt annen sak.

Kan ikke tenke meg at jeg får noe rimeligere bilhold enn dette.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Gliderman

Hei
Har en kamerat som bestiller Leaf 2016 med 30kW batteri idag og er lovet levering i januar. Ikke så ille det.
Husk også at Leaf kan hurtiglades med 50kW, i motsetning til eks. Zoe som må nøye seg med 22kW og MB med 11kW.
En personlig anbefaling er å ta med 6,6kW lader når du betiller.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA