Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ekstra 10A ladekabel - pris rimeligst men grei kvalitet?

Startet av Ko_deZ, torsdag 25. juni 2015, klokken 13:41

« forrige - neste »

Ko_deZ

Jeg leste med stor interesse denne artikkelen:
http://www.dagbladet.no/2015/05/22/tema/aller/dinside/motor/bil/39303534/

Den sier at det var 3500 bilbranner i Norge i fjor. Grønn bil sier at det er 7873 Tesla registrert (http://www.gronnbil.no/statistikk/) og SSB sier at vi har 2.55 millioner biler i landet (http://www.ssb.no/bilreg). Skulle statistikken være korrekt, så burde vi ha hatt:

3500*7873/2555443 = 10.78 teslabranner per år

Nå er stort sett alle Teslaer ganske nye, som reduserer brannrisiko vil jeg anta, og antallet har vært sterkt økende, så det har ikke vært like mange hele perioden, men tallet er forsåvidt interessant. Som artikkelen antyder så er det kanskje mer nye biler som brenner pga dårlig dimensjonerte kabler? Jeg velger å anta at i alle fall høyspennings-kablene i Teslaen har god isolasjon. De bør også være godt dimensjonert. 500kW på 400V er 1250A. Det er mye strøm.

Har det vært noen Tesla-brann i Norge ennå?

ihlhaug

Det har vel bare vært to eller tre gobalt.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

asgeirn

I følge Elon Musk har en Tesla 5x lavere sannsynlighet for brann i forhold til en bensinbil, eller 1 per 8.000 biler etter amerikanske forhold og kjøremønster.

Nord-Amerika har 200.000 bilbranner i året, men jeg har kun funnet fem branner i en Tesla Model S dokumentert.

Kilder:
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

snurrehue

Sitat fra: Ko_deZ på tirsdag 26. mai 2015, klokken 13:36
Den sier at det var 3500 bilbranner i Norge i fjor. Grønn bil sier at det er 7873 Tesla registrert (http://www.gronnbil.no/statistikk/) og SSB sier at vi har 2.55 millioner biler i landet (http://www.ssb.no/bilreg). Skulle statistikken være korrekt, så burde vi ha hatt:

3500*7873/2555443 = 10.78 teslabranner per år

Nå er stort sett alle Teslaer ganske nye, som reduserer brannrisiko vil jeg anta, og antallet har vært sterkt økende, så det har ikke vært like mange hele perioden, men tallet er forsåvidt interessant.

Som du selv sier, så er alle Model S i Norge av nyere årgang. Færreste brannene skjer med nyere biler. Så det blir særdeles forenklet å si at det skulle tilsvare 10,78 Teslabranner pr år.

Når det er sagt så har Model S en stor fordel i det at den ikke har noe drivstoff som kan antenne. Derimot har den en stor batteripakke som utgjør et faremoment. I tillegg til mye elektronikk (som også er en viktig kilde til brann).

Dennis

Skal også huske på at veldig mange bilbranner også er forsikringsvindel og mange er påsatt.

Av alle bilbranner i Oslo så er ca halvparten påtent og de aller fleste skjer på østkanten.

http://www.osloby.no/nyheter/53-biler-patent-i-fjor_-tror-politiet-Men-ingen-er-domt-for-bilbrann-7121146.html

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA