Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida

Startet av HoeggenEL, søndag 11. oktober 2015, klokken 21:21

« forrige - neste »

emil

Hvis det ikke står noe spesiellt og nytt i den avisartikkelen så har Leaf med ny (250km) rekkevidde allerede blitt diskutert i flere tråder andre steder her på forumet.

timingbeltkiller

EPA rekkevidde 107 miles = 172 km.

240 forutsetter antakelig sommer, medvind, flat vei og lusekjøring.
Men en liten forbedring er bedre enn ingen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

v-i-c

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 12:52
Hvis det ikke står noe spesiellt og nytt i den avisartikkelen så har Leaf med ny (250km) rekkevidde allerede blitt diskutert i flere tråder andre steder her på forumet.

Det er en ting jeg stusser på i den avisartikkelen det er følgende avsnitt:
"
Akkurat som med den nåværende Leaf-modellen kan kunder lade bilen hjemmefra, med offentlige ladere eller fra hurtigladenettverket (3-faset, 400 V) som er i rask utvikling i Norge og Europa.
"

Er det Journalisten som ikke vet hva han/hun snakker om eller kommer Leaf med type2 kontakt og bedre AC ladning ala "ZOE/MB/Tesla" tenker da spesielt på "(3-faset, 400 V)"?

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

OlavEmil

Fleire ting som tyder på at journalisten ikkje har peiling. Han startar jo artikkelen med å skrive at Zoe har lengst rekkjevidde utanom Tesla, med sine 210km. Kia har jo 212km. Zoe har likevel lengre rekkjevidde med sine 240km.

Er vel ingen grunn til at Nissan skal gå vekk frå CHAdeMO-standarden dei har vore med på å byggje opp.

Elles er det jo positivt at Nissan, som har lengst erfaring med moderne elbilbatteri, aukar garantien til 8 år og 160 000km. Det tyder jo på at elbilbatteri er meir slitesterke enn ein trudde / frykta i starten.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

THE

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 15:34
Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 12:52
Hvis det ikke står noe spesiellt og nytt i den avisartikkelen så har Leaf med ny (250km) rekkevidde allerede blitt diskutert i flere tråder andre steder her på forumet.

Det er en ting jeg stusser på i den avisartikkelen det er følgende avsnitt:
"
Akkurat som med den nåværende Leaf-modellen kan kunder lade bilen hjemmefra, med offentlige ladere eller fra hurtigladenettverket (3-faset, 400 V) som er i rask utvikling i Norge og Europa.
"

Er det Journalisten som ikke vet hva han/hun snakker om eller kommer Leaf med type2 kontakt og bedre AC ladning ala "ZOE/MB/Tesla" tenker da spesielt på "(3-faset, 400 V)"?

På en måte er det jo riktig at den lader på 400V TN når man bruker hurtiglading. Forsyningen til DC hurtigladerne er jo 400V TN.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Hamiso

#6
Viss ein tar utgangspunkt i den erfaringa de Leaf-eigarar har med rekkevidda på dagens bilar; Kor lang rekkevidde meiner de at nye Leaf vil få, med 30 kwh og 25% betre rekkevidde? Altså realistisk rekkevidde? Mellom 9 og 25 mil? Og kva vilkår må ein evt. ha for å klara 25 mil? 20 varmegrader, medvind, 60 km/t, flat veg, ingen i vegen? Kva med maks rekkevidde ved normal, blanda køyring?




http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

v-i-c

Sitat fra: THE på fredag 11. september 2015, klokken 15:48
På en måte er det jo riktig at den lader på 400V TN når man bruker hurtiglading. Forsyningen til DC hurtigladerne er jo 400V TN.

Det er jo også en måte å se saken på, artig vinkling .... :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Amoss

Sitat fra: OlavEmil på fredag 11. september 2015, klokken 15:46
Er vel ingen grunn til at Nissan skal gå vekk frå CHAdeMO-standarden dei har vore med på å byggje opp.

Joda, grunner er det - i alle fall her i EU/EØS området. Men om de gjør det er en helt annen sak ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

emil

Sitat fra: Amoss på fredag 11. september 2015, klokken 17:54
Sitat fra: OlavEmil på fredag 11. september 2015, klokken 15:46
Er vel ingen grunn til at Nissan skal gå vekk frå CHAdeMO-standarden dei har vore med på å byggje opp.

Joda, grunner er det - i alle fall her i EU/EØS området. Men om de gjør det er en helt annen sak ;)

CHAdeMO er kommet for å bli, og hvorfor lage bilen med flere standarder når CHAdeMO+Type1 fungerer både i Asia, Europa og USA.

Amoss

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 18:11
CHAdeMO er kommet for å bli, ...

Har ikke påstått noe annet. Bare kommenterte at det ikke skulle være noen grunner til å endre, noe jeg mener det er for EU/EØS området der CCS er vedtatt som standard hurtigladning. Men nei, regner ikke med at Nissan regner det som noen god nok grunn til å endre dette (enda).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

v-i-c

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 18:11
CHAdeMO er kommet for å bli, og hvorfor lage bilen med flere standarder når CHAdeMO+Type1 fungerer både i Asia, Europa og USA.

En god grunn slik jeg ser det er at EU sin variant av denne dyre DC-laderstasjonen kan overføre mer energi pr tidsenhet enn DC'en fra Japan.

På et gitt tidspunkt en gang i fremtiden kan bileierne kreve mer energi overført enn "Japaneren" klarer dersom EU-utgaven klarer å gi det folket vil ha kan de vinne frem på dette grunnlaget .....

Dette ligger vel litt frem i tid men dog en god grunn.

Eller alle finner ut at det Tesla har gjort er så smart at alle gjør som Tesla. Jeg tror du bør være litt forsiktig med å si aldri.

Det er f.eks en meget stor fordel å kun ha en kontakt å forholde seg til enten en vil lade trefase AC eller store mengder strøm over DC.

Men jeg tror ikke at det i dagens model vil bli noe bytte. Byttet vil eventuelt komme med en ny modell.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på fredag 11. september 2015, klokken 17:54
Sitat fra: OlavEmil på fredag 11. september 2015, klokken 15:46
Er vel ingen grunn til at Nissan skal gå vekk frå CHAdeMO-standarden dei har vore med på å byggje opp.

Joda, grunner er det - i alle fall her i EU/EØS området. Men om de gjør det er en helt annen sak ;)

CHAdeMO kan de godt fortsette med, men de bør bytte Type 1 inntaket med et Type 2 inntak på europeiske biler etterhvert. Tror også det blir et krav om det snart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 18:40
Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 18:11
CHAdeMO er kommet for å bli, og hvorfor lage bilen med flere standarder når CHAdeMO+Type1 fungerer både i Asia, Europa og USA.

En god grunn slik jeg ser det er at EU sin variant av denne dyre DC-laderstasjonen kan overføre mer energi pr tidsenhet enn DC'en fra Japan.

På et gitt tidspunkt en gang i fremtiden kan bileierne kreve mer energi overført enn "Japaneren" klarer dersom EU-utgaven klarer å gi det folket vil ha kan de vinne frem på dette grunnlaget .....

Dette ligger vel litt frem i tid men dog en god grunn.

Eller alle finner ut at det Tesla har gjort er så smart at alle gjør som Tesla. Jeg tror du bør være litt forsiktig med å si aldri.

Det er f.eks en meget stor fordel å kun ha en kontakt å forholde seg til enten en vil lade trefase AC eller store mengder strøm over DC.

Men jeg tror ikke at det i dagens model vil bli noe bytte. Byttet vil eventuelt komme med en ny modell.

Chademo er da forberedt for 100 kW, er vel greit nok det, ihvertfall så lenge vi snakker om batterier mindre enn 100 kWt?

ludo


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA