Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygarasjen i Bergen skal rives - Hva med Elbilene?

Startet av Midgard, tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:38

« forrige - neste »

v-i-c

Everkene anbefaler at det benyttes trefaser ved elbilladning for å ungå skjevbelastning.
Vi bør da oppgradere/skrote/bytte ut alle elbiler som i dag ikke har trefase AC lademuligheter
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

K S

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 18:19
Everkene anbefaler at det benyttes trefaser ved elbilladning for å ungå skjevbelastning.
Vi bør da oppgradere/skrote/bytte ut alle elbiler som i dag ikke har trefase AC lademuligheter

Vi bør også skrote alle induksjonskoketopper som ikke går på trefase, blant annet!

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 18:19
Everkene anbefaler at det benyttes trefaser ved elbilladning for å ungå skjevbelastning.
Vi bør da oppgradere/skrote/bytte ut alle elbiler som i dag ikke har trefase AC lademuligheter

Skjevbelastning er ikke noe problem om man begrenser seg til 16A lading. Såpass drar jo en vanlig stekeovn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: K S på søndag 06. september 2015, klokken 18:29
Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 18:19
Everkene anbefaler at det benyttes trefaser ved elbilladning for å ungå skjevbelastning.
Vi bør da oppgradere/skrote/bytte ut alle elbiler som i dag ikke har trefase AC lademuligheter

Vi bør også skrote alle induksjonskoketopper som ikke går på trefase, blant annet!

Gitt en 25A kurs, hva er forskjellen på en induksjonstopp og en vanlig koketopp? Jo, induksjonstoppen er mer effektiv og bruker derfor full effekt i et kortere tidsrom. Altså blir problemet mindre med induksjonstoppen. Min er forøvrig koblet til 3-fase, men bruker jeg kun én plate er det kun én fase som belastes. Den har 5 plater fordelt på 3 coiler, en fase pr. coil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. september 2015, klokken 18:53
Sitat fra: K S på søndag 06. september 2015, klokken 18:29
Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 18:19
Everkene anbefaler at det benyttes trefaser ved elbilladning for å ungå skjevbelastning.
Vi bør da oppgradere/skrote/bytte ut alle elbiler som i dag ikke har trefase AC lademuligheter

Vi bør også skrote alle induksjonskoketopper som ikke går på trefase, blant annet!

Gitt en 25A kurs, hva er forskjellen på en induksjonstopp og en vanlig koketopp? Jo, induksjonstoppen er mer effektiv og bruker derfor full effekt i et kortere tidsrom. Altså blir problemet mindre med induksjonstoppen. Min er forøvrig koblet til 3-fase, men bruker jeg kun én plate er det kun én fase som belastes. Den har 5 plater fordelt på 3 coiler, en fase pr. coil.

Men samtidig er det direkte håpløst å få kjøpe noe annet en induksjonstopp- var jo det beste på markedet men måtte oppdatere til 25amp - etter at den nye kom i huset.  - og alle kvalitetspannene fra Høyang polaris måtte byttes ut - ble noen K av det også.

KjellG

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. september 2015, klokken 18:53
Gitt en 25A kurs, hva er forskjellen på en induksjonstopp og en vanlig koketopp? Jo, induksjonstoppen er mer effektiv og bruker derfor full effekt i et kortere tidsrom.

Veel, la meg ta en lignelse: Det er mer effektivt å løfte tungt én gang enn å løfte mindre*flere ganger. Derfor selges varen bare i 250kg pakninger?

Analogi, effekt bestemmer størrelsen på nettet. Det er dyrere med en 120kW (fort ferdig) lader enn en 3,6kW (langsomt ferdig) lader sett fra nettutbygger. En induksjonstopp er ikke allverden, men effekt koster.

kos

Sitat fra: KjellG på søndag 06. september 2015, klokken 19:59
Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. september 2015, klokken 18:53
Gitt en 25A kurs, hva er forskjellen på en induksjonstopp og en vanlig koketopp? Jo, induksjonstoppen er mer effektiv og bruker derfor full effekt i et kortere tidsrom.

Veel, la meg ta en lignelse: Det er mer effektivt å løfte tungt én gang enn å løfte mindre*flere ganger. Derfor selges varen bare i 250kg pakninger?

Analogi, effekt bestemmer størrelsen på nettet. Det er dyrere med en 120kW (fort ferdig) lader enn en 3,6kW (langsomt ferdig) lader sett fra nettutbygger. En induksjonstopp er ikke allverden, men effekt koster.


dette temaer har opptatt meg litt og hadde en samtale med ekspert på området - her dreier det seg om avgifter og nå sitter elbilfolket og snakker opp strømprisen og logrer med blårussen. I henhold til den som uttalte seg gjelder dette å melke kua flere ganger. Om disse tulletankene får fritt løp er vi tilbake til 123 på varmovnen og vekk med termostater - nå lager man seg avgift ved hjelp av NVE som er politisk motivert av høyresiden for å bremse el - satsingen og ikke minst melke kua flere ganger. Dette blir det politikk av de neste årene og bruk av fornybar energi til rett pris. At man argumenterer for at dette har med nettet å gjøre er bare tull. Forbruket er stabilt og mer effektive el -produkter ser dagens lys. Da er det trist å se elbil eiere og miljø forkjempere løpe andres ærend med å forståseg i hjel med dette. Råde jeg fikk i dag var at dette kommer ikke til å skje - muligens med FRP og Høyre ved makten med dette kommer ikke til å skje da grønn politikk ønsker seg mer bruk av fornybar energi. Og da er ikke denne el politikken bærende.

Så nå fikk jeg sakt det og elbil laderen i garasjen skal få stå å lade Zoe og Tesla - til markedspris for kraft.

v-i-c

#22
Alle vet hva som skjer med kraftnettet om etterspørselen etter efekt er større enn tilbudet.
Husk at strøm er ferskvare. Produksjonen må momentant konne levere efekten.

Nå er Norske vannkraftverk gode til raskt å endre efekt leveranse.

Ikke alle beslutninger angaende el-kraft er like fornuftige .. av og til spiller politikk en rolle ...

Et eksempel:

Vi lager kraftige strømlinjer gjennom fagre Hardanger og så skal vi sende strømmen ut til platformene i Nordsjøen hvor den skal brukes til å pumpe gassen til Tyskland. I Tyskland skal vistnok Norsk gass brennes og lade strøm som så tyskerne skal eksportere til Norge..... Kan det bli litt energi tap på denne rundansen med energi ....

Hvis noen lurer på hva som skjer hvis det ikke er efekt nok i forhold til lasten ta en titt på forholdene for el-kraft på vestkysten av USA.

Denne diskusjonen bør muligens flyttes til en passende tråd da dette vel er litt på jordet i forhold til:
Temaet "Sette opp kontakt for lading"
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kos

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 21:51
Alle vet hva som skjer med kraftnettet om etterspørselen etter efekt er større enn tilbudet.
Husk at strøm er ferskvare. Produksjonen må momentant konne levere efekten.

Nå er Norske vannkraftverk gode til raskt å endre efekt leveranse.

Ikke alle beslutninger angaende el-kraft er like fornuftige .. av og til spiller politikk en rolle ...

Et eksempel:

Vi lager kraftige strømlinjer gjennom fagre Hardanger og så skal vi sende strømmen ut til platformene i Nordsjøen hvor den skal brukes til å pumpe gassen til Tyskland. I Tyskland skal vistnok Norsk gass brennes og lade strøm som så tyskerne skal eksportere til Norge..... Kan det bli litt energi tap på denne rundansen med energi ....

Hvis noen lurer på hva som skjer hvis det ikke er efekt nok i forhold til lasten ta en titt på forholdene for el-kraft på vestkysten av USA.

Denne diskusjonen bør muligens flyttes til en passende tråd da dette vel er litt på jordet i forhold til:
Temaet "Sette opp kontakt for lading"

Jeg tror vi må flytte den diskusjonen  - men du er inne på noe - men forbruket av strøm er ikke det helt store problemet og strømmen til plattformene går ikke igjennom hardanger - de skal østover så det blir nok kapasitet.
Samtidig er det ikke kapasitets problemer men politikk problemer med en helt misforstått grønn politikk - bare det å gjøre plattformene elektrisk for å brenne gassen som de tar opp et annet sted - slik at elbiler får trangere kår i Norge.

Miljøpartiene klarer vist ikke tenke flere tanker samtidig - og som ikke det er nok så kan man lure på måne landingen med naturgass. Dette er blårussen som styrer og de ler hele veien til banken. Og vi andre prøver å forstå ...... faktisk bruker vi ikke mer strøm i dag en det vi gjorde for 20 år siden og husholdningene er det samme.....Så da så

Det sies i Bergen at de største nasjonale katastrofen begge kom fra Bergen Svartedauen og NHH.

Griffel

#24
Valg av kontakt har lite med enfas/trefas å gjøre og er i liten grad et politisk spørsmål.
I 2015 er riktig valg av ny kontakt for lading en type 2 mode 3 kontakt på samme måte som nye kokeplatekontakter har komfyrvakt.
(Komfyrvakt er norm for nyanlegg, ladestasjon vil nok bli norm ved neste revisjon. Det var et ønske men flertallet i normkomiteen synes det var for tidlig å innføre det som et absolutt krav)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: kos på søndag 06. september 2015, klokken 23:36
Det sies i Bergen at de største nasjonale katastrofen begge kom fra Bergen Svartedauen og NHH.

Hmhm, humre.. Det sitat skal jeg huske :)

Matheus

Siden eg har Think City som lader på 10A fra schuko og Saxo el. med 16A schuko bør eg velge blå CEE 16A og lade via overgang CEE-schuko? Automatsikring på kurset, jordfeilbryter og energimåler.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Rio

Mateusz: Da burde du vel skifte fra Schuko til CEE hvis det er mulig. Det er Schuko som er problemet, så du vinner ikke stort på å ha en overgang.

Dersom du "må" ha Schuko så:

1) Få satt opp en ny veggkontakt, dersom den eksisterende er gammel (og oksidert).

2) ALLTID har avlastning på ladekladden, slik at den aldri henger i Schiko-kontakten, og deformerer metallet som skal gripe fatt i pinnene.

3) Alltid sett inn i veggen før bilen, og trekk ut fra bilen før du trekker ut fra veggen. (Kortest tid i bilen.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA