Nissan Leaf;Batteri: En strek for mye eller lite?

Startet av Kapzx, onsdag 16. september 2015, klokken 15:15

« forrige - neste »

Limbeck

Hvordan stiller man inn slik at bilen lader seg opp til et spesielt tidspunkt?

ThomasEL

Du stiller inn timeren med bare sluttid, og så lar du starttiden stå tom.

Hvis bilen skal være ferdig ladet kl 07:00, så stiller du "end time" på 07:00

Men som nevnt, vær obs på at bilen kan feilberegne ladetid, særlig hvis du veksler mellom ulik ladestyrke.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tomrh

Sitat fra: Limbeck på onsdag 16. september 2015, klokken 19:24
Jeg har hørt at batteriene aldri lades til 100% men at det som rapporteres som 100% er egentlig 80%

Dette gjelder alle batterier av denne typen
Det varierer. Det er riktig for f.eks. i-MiEV som lader til 4,05V og kaller dette 100%. En Leaf ladet til 4,05V har 80%, mens 4,11V er 100% (og så anbefaler Nissan 80% for lengre levetid). Mercedes tar til og med ekstra betalt for å tillate skadelig topplading og kaller det Range+ pakke. Opel er ekstrem andre veien og kaller 10 av 16 kWh for 100% i sin ladbare Ampera. Sistnevnte vil nok ha best batterilevetid av alle..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Limbeck

#33
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 17. september 2015, klokken 16:47
Du stiller inn timeren med bare sluttid, og så lar du starttiden stå tom.

Hvis bilen skal være ferdig ladet kl 07:00, så stiller du "end time" på 07:00

Men som nevnt, vær obs på at bilen kan feilberegne ladetid, særlig hvis du veksler mellom ulik ladestyrke.

Takk. Blir vel ikke så mye brukt her men er kjekt å vite. Kanskje det er på tide å bla i brukerveiledningen ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA