Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken batteriovervåkning bør jeg velge?

Startet av JCBX, fredag 05. mars 2010, klokken 18:41

« forrige - neste »

JCBX

Hej

Fuld ladet Saxoén

kører 2-3km og tænder så lampen for begrænsning af bilens ydelse og lampen for udladet driftbatteri , og så lige lampen for el-fejl også !

bilen kører dog med begrænsning !

hvad skal jeg gøre ?

skal jeg sætte bilen til tænding og tænde for alt (bakgear + elvarme + lys osv osv) og lade den gå helt i knæ for så at fuldoplade den igen ?

eller hvad skal jeg gøre ?

Mvh
JCBX


JCBX

 :'(

målte spændingen på ladeapperatet

:'(

107,3VDC

95% visning

:'(

må være en masse batterier der er knækket sammen

:'(


Elmo

Med 107volt på 95% og problemet kom brått tror jeg ikke det er mere enn 4 blokker som er knekt
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

hvis alle 20 batt. er iorden hvad bør jeg så kunne måle på klemmerne i styreboksen ?

bør jeg forsøge at lade med 150V 30A i et forsøg på at rejse dem igen ?

elektrolux

Sitat fra: JCBX på fredag 29. januar 2010, klokken 19:37
hvis alle 20 batt. er iorden hvad bør jeg så kunne måle på klemmerne i styreboksen ?

bør jeg forsøge at lade med 150V 30A i et forsøg på at rejse dem igen ?

20 blokker på 95% blir ca 130V

Ikke lad dårlige batterier. Ta ut blokkene og tøm dem med en halogenpere over polene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JCBX

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. januar 2010, klokken 20:18
Sitat fra: JCBX på fredag 29. januar 2010, klokken 19:37
hvis alle 20 batt. er iorden hvad bør jeg så kunne måle på klemmerne i styreboksen ?

bør jeg forsøge at lade med 150V 30A i et forsøg på at rejse dem igen ?

20 blokker på 95% blir ca 130V

Ikke lad dårlige batterier. Ta ut blokkene og tøm dem med en halogenpere over polene.


kan jeg så ikke bare slå bilen til tænding og lade bilens lys og andre ting aflade dem helt

formoder jeg så bagefter må forsøge at oplade dem i bilen og se om de så holder strøm ...

eller hvad ??

Rav4_EV

#6
Du har flere dårlige batterier. Da er det mulig å bytte ut de defekte med andre batterier.
Dersom du lader en batteripakke med flere defekte celler vil ladespenningen øke over de andre cellene, og du vil ødelegge flere.

Ut med batteriene for en full kontroll er eneste løsning.

En fullstendig avlading reparerer ikke defekte celler, men kan gi øket kapasitet på fungerende celler.

Ladelampe på 95% betyr ikke lav kapasitet, men defekte celler.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JCBX

når jeg tager de sorte lus ud under 11 og 6 kassen

så måler jeg vel direkte på disse 2 kasser ??? korrekt ???

og min 6er kasse siger 27V , og min 11er kasse 66V og der var totalt 107V på bilen

ergo må der være 14V tilbage til 3er kassen

:'(

det ser sgu da slemt ud ..........

:'(

Elmo

Sitat fra: JCBX på lørdag 30. januar 2010, klokken 12:26
når jeg tager de sorte lus ud under 11 og 6 kassen så måler jeg vel direkte på disse 2 kasser ??? korrekt ???
Ja det stemmer.

Sitat fra: JCBX på lørdag 30. januar 2010, klokken 12:26
det ser sgu da slemt ud ........
Ja, her må du nok ta ut alle kassene og få målt hver enkelt blokk før du kan avgjøre eksakt hvor mange som må byttes. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX


JCBX

når nu der på (en anden Saxo) batterikasserne stå :

36V og 66V (6 & 11 pack)

og min måler 66V på 11er kassen ... er der så defekte batterier i den ? 95% energi visning

http://bentzon.org/ting/Citroen/IMG_1451.JPG

http://bentzon.org/ting/Citroen/IMG_1454.JPG

Rav4_EV

Ja. Påstemplet verdi er nominell spenning.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Boogie

Sitat fra: JCBX på lørdag 30. januar 2010, klokken 12:26
og min 6er kasse siger 27V , og min 11er kasse 66V og der var totalt 107V på bilen
ergo må der være 14V tilbage til 3er kassen

Om jeg bruker dine egne verdier og regner med at 11er kassen er iorden, så er snitt spenningen pr blokk 6,0V
Du har hhv 4,67V på 3er kassen og 4,5V på 6er kassen.
Da kan det se ut som om du mangler 7-8 celler i 6er kassen og 3-4 celler i 3er kassen.
Men måleverdiene dine er litt grove, så dette er usikkert.

Men det som er sikkert er at du må demontere og recondisjonere batteriene.
Om du ikke har planer om å gjøre dette selv, så kansje John Eriksen kan hjelpe deg.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Rav4_EV

Tror neppe en rekondisjonering er det største behovet her.

Ladelampe og begrensning på 95% forteller at mange celler er kortsluttet og ødelagt.

Dersom kun en celle er defekt vil disse bilene gi ladelampe og begrensning på ~30%.

Denne bilen bærer preg av at noen fullstendig ignorerer feil, og fortsetter å kjøre.

Vanligvis ryker en celle først. Da vil de andre cellene få høyere belastning, både under kjøring og lading. Fortsetter man å kjøre vil enda flere celler ryke, og de fungerende celler vil bli ytterligere overbelastet. En slags dominoeffekt som stopper når bilen ikke lenger går.

Ved å ikke addressere problemet når det begynner er trolig hele batteripakken kassabel.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JCBX

 :'(

du har fuldstændig ret
dog har der aldrig været ignoreret fejl , tværtimod, det har en hel anden grund .... men samme udfald

:'(

jeg står med ca 20 batterier fra 1997 som er brændt nøjagtigt som beskrevet her

http://www.danskelbilkomite.dk/report.pdf

tydeligvis kan 1997 batterier fungere 100% såfremt de har været anvendt dagligt altid

min har tydeligvis aldrig kørt en meter og nu 2000km senere er helt lortet brændt op !

og det er ikke kommet snigende ! det er kommet lynhurtigt og over et par få ladninger ........ :'(

lige nu er jeg ved at samle stumperne og skubbe bilen ud i kulden igen

overvejer at skrottet bilen

alternativt skal der kunne findes en LiFepo løsning som er økonomisk overkommelig

INPUT er velkomne i denne sammenhæng ...........




Sitat fra: Rav4_EV på søndag 31. januar 2010, klokken 11:03
Tror neppe en rekondisjonering er det største behovet her.

Ladelampe og begrensning på 95% forteller at mange celler er kortsluttet og ødelagt.

Dersom kun en celle er defekt vil disse bilene gi ladelampe og begrensning på ~30%.

Denne bilen bærer preg av at noen fullstendig ignorerer feil, og fortsetter å kjøre.

Vanligvis ryker en celle først. Da vil de andre cellene få høyere belastning, både under kjøring og lading. Fortsetter man å kjøre vil enda flere celler ryke, og de fungerende celler vil bli ytterligere overbelastet. En slags dominoeffekt som stopper når bilen ikke lenger går.

Ved å ikke addressere problemet når det begynner er trolig hele batteripakken kassabel.

AM


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA