Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av BOStrand, søndag 11. oktober 2015, klokken 17:49

« forrige - neste »

emil

REX er vel det naturlige svaret, kanskje lanseringen der ikke er veldig tilfeldig...

LMOR

Men REX blir vel en god del dyrere.
Det er ikke så lenge siden jeg hørte et foredrag fra sjefen for i-utviklingsavdelingen.
Han sa at de lett kunne øke rekkevidden til i3, men at det ville gå utover levetiden på batteriet.
Så langt ser det ut til at i3 batteriet reduseres saktere enn Leaf? Mange rapporter om 5-10% reduksjon på Leaf, men har ikke lest om noen på i3 enda.
Det blir spennende å se hva som skjer!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Sitat fra: LMOR på fredag 11. september 2015, klokken 11:17
Så langt ser det ut til at i3 batteriet reduseres saktere enn Leaf? Mange rapporter om 5-10% reduksjon på Leaf, men har ikke lest om noen på i3 enda.
Det blir spennende å se hva som skjer!

Ser vi bort i fra importbiler fra f.eks USA er det i all hovedsak biler som er 1-2 år eldre enn de eldste i3 og som i tillegg har lang kjørengde som rapporterer om batterireduksjon utenom det som er innenfor naturlige variasjoner i produksjon og vær/føre. Leaf har ingen batterivarmer/kjøler og vil derfor være mer utsatt for sesongvariasjoner enn f.eks i3 og Tesla.

Så er jo spørsmålet om tallene bilene oppgir er korrekte. Får man f.eks en utskrift av tilgjengelig batterikapsitet på i3 etter service eller må man stole på at det bilen oppgir på skjermen er riktig?

LMOR

#4
Det kan en lese av direkte fra batteriet, nevnt i flere andre tråder her.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Sitat fra: LMOR på fredag 11. september 2015, klokken 11:57
Det kan en lese av direkte fra batteriet, nevnt i flere andre tråder her.
Det var derfor jeg sa lese av på skjerm, men er det et 100% nøyaktig tall på faktisk batterikapasitet?

LMOR

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 12:46
Sitat fra: LMOR på fredag 11. september 2015, klokken 11:57
Det kan en lese av direkte fra batteriet, nevnt i flere andre tråder her.
Det var derfor jeg sa lese av på skjerm, men er det et 100% nøyaktig tall på faktisk batterikapasitet?
Ja, det er 100% nøyaktig, og du kan ikke enkelt lese det av på skjermen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Sitat fra: LMOR på fredag 11. september 2015, klokken 11:17
Det er ikke så lenge siden jeg hørte et foredrag fra sjefen for i-utviklingsavdelingen.
Han sa at de lett kunne øke rekkevidden til i3, men at det ville gå utover levetiden på batteriet.

Det finnes en plass ved siden av elmotoren som kan brukes til en batterikasse nr.2. De kunne tilby ekstra rekkevidde som en option. Bensinmotoren i REx med tank, eksos etc veier noe over 100kg så bilen er forberedt for denne vekten. Ikke like godt alternativ som nyere batteriteknologi, men bedre enn ingenting.
2014 BMW i3

Olemann


Såvidt jeg skjønte øker Nissan batterigarantien fra 5-8 år med denne nye kjemien og økte kapasiteten.
Men; har de sagt noe om hva dette betyr i praksis, altså grenseverdier for når man får nytt batteri innen denne 8 års perioden, får man nytt etter 3 år med % redusert, etter 8 år med % redusert osv.

Ellers tror jeg at når elbilfordelene fases ut så vil en type REX løsning (som har så små utslipp at den ikke rammes mye av CO2 avgifter etc) kunne konkurrere med rene elbiler med stadig større batterikasser innebygget.

Amigakongen

Hvor stort var det gamle batteriet på i Leaf? Og hvor stort er batteriet i i3? Hadde vært fint med oppgradert batteri som hadde holdt til 25mil i bimmern og. Alt hjelper jo. Mye vil ha mer. :)
2015 BMW I3 - 11800km

LMOR

#10
Sitat fra: Amigakongen på søndag 13. september 2015, klokken 01:57
Hvor stort var det gamle batteriet på i Leaf? Og hvor stort er batteriet i i3? Hadde vært fint med oppgradert batteri som hadde holdt til 25mil i bimmern og. Alt hjelper jo. Mye vil ha mer. :)
Det går fra 24 til 30kWh. Den vil ikke kjøre 25mil, det er bare teoretisk for det fleste. Kjører 25% lengre enn i dag.
For meg ville det betydd fra 150 til 190 km på en normal langtur.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Et større batteri gir i utgangspunktet også lengre levetid (kanskje derfor Leaf øker garantitiden?). For samme kjørelengde får en færre fulle opp/utladninger.

Batteriet på I3 er 21,6 Kwt. "Gammel" SW ga maks 18,6-19Kwt tillatt lading. Nyere gir opp mot 20Kwt.

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på søndag 13. september 2015, klokken 14:12
Et større batteri gir i utgangspunktet også lengre levetid (kanskje derfor Leaf øker garantitiden?). For samme kjørelengde får en færre fulle opp/utladninger.
Nå har vel nyere forskning vist at regelmessig "repetering" av samme lademønster er viktigere en antall fulle opp/utladninger? Hvis det stemmer spiller dette ikke noen rolle for levetiden.
I tillegg er det en utfordring å pakke cellene for tett i følge BMW. Men det trenger ikke være riktig. Det er ikke alt de sier som er riktig.
Men garantien går normalt på 3,75% per år i 8 år, og mindre enn det klarer de sikker både med gamle og nye batterier.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA