Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Felg og dekk

Startet av tomrh, tirsdag 18. august 2015, klokken 13:40

« forrige - neste »

dosmont

Jeg synes at det skulle vært færre fosilbiler i byen.
Så da er det  bedre å øke parkeringsavgiften for fosilbilene, for og stimulere til økt anskaffelse av elbiler eller bruk av kolektivt.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Helge

Sitat fra: dosmont på mandag 31. august 2015, klokken 20:38
Jeg synes at det skulle vært færre fosilbiler i byen.
Så da er det  bedre å øke parkeringsavgiften for fosilbilene, for og stimulere til økt anskaffelse av elbiler eller bruk av kolektivt.

Jeg er helt enig... og for å ha sagt det: Bil (og da som regel elbil) parkerer jeg kun nede i sentrum typisk bare 1 til 2 ganger i måneden. Da er det bare for fra 1 til 4 timer for å handle, gå til frisør eller på konsert, teater etc og ikke for å dra på jobb.

Joda, andelen av elbiler parkert i Trondheim sentrum er klart høyere enn andelen av elbiler i området. Men det er må da vel være supert? Det burde vært enda færre fossilbiler som kjører (og parkerer) inne i midtbyen!

Dette med en høy andel elbiler parkert er da vel strengt tatt ikke negativt så lenge det ikke er for mange som slutter å ta buss eller sykle til jobb for så å kjøre elbil i stedet. Så lenge de aller fleste som kjører og parkerer elbiler i Trondheim nå kommer FRA fossilt drevne biler som de kjørte før, må det jo være bare flott??!  Jeg vet imidlertid ikke om noen har noen tall (undersøkelse/statistikk) på dette. For handelsstanden burde det ikke være noen forskjell om folk kjører elbil eller fossilt drevet bil til sentrum og parkerer... med mindre altså det er en stor andel jobbpendlende som kommer fra kollektivtrafikk/sykling til elbil i steden for fra fossilt drevet bil.

Det handelsstanden hevder er vel at jobbpendlere i stort grad tar parkeringsplasser fra handlende. Men jeg har ikke sett noen dokumentasjon fra dem på hvor mange av de parkerende som var handlende kontra jobbpendlere før og etter elbilenes inntog. Skulle jeg ta sjansen på å gjette, tror jeg ikke mengden jobbpendlende med bil har økt så veldig mye inn til midtbyen på grunn av elbilen...  men de har nok kanskje i betydeligere grad flyttet seg fra parkeringshus (der elbilene ikke står gratis i Trondheim) ut til gratis gateparkering.

Men å innføre vanlig betaling for elbiler synes jeg blir bakstreversk miljømessig av Trondheim kommune og vil sterkt kunne bidra til nærmest full stopp i utskiftingen av fossilt drevne biler i midtbyen. Noen vil kanskje til og med krisemaksimere og tippe at elbilene kan gå tilbake...? IDealen burde være at man fortsetter parkeringsordningen. Alternativtt kan man kanskje innføre halv avgift eller redusere maks tillatt parkeringstid. Å øke avgiftene for "eksosbiler" er jo også en mulighet, men det tipper jeg handelsstanden vil være motstander av. Uansett... det MÅ fortsatt være en forskjell og gunstigere å parkere elbil i midtbyen enn "eksosbiler"! HELSE: astma og luftveisproblematikk, demens (har vi jo fått høre i år) med mer, taler vel for det?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

tomrh

Det er svært enkelt å komme dette problemet til livs. Bare å sette tidsbegrensning til maks 2 timer og kjøre på med aggressiv P-kontroll de første ukene. P.t. er det 5 timer, det er altfor mye, man trenger jo bare å avtale med en kollega om å bytte P-plass i lunsjpausen. Ingen gidder å bytte 3 - 4 ganger pr. dag, da skal man være svært iherdig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

evole

Hvordan skal en elbilist vite om han må betale eller ikke i ulike kommuner? Stilles det noen krav til å informere om betalingsplikt for elbiler?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA