Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av ludo, fredag 01. januar 2016, klokken 20:06

« forrige - neste »

ludo

Hei,
Sitter å leser tråden "Stovner senter satser på elbiler", og som jeg skrev tidligere i en tråd så ser det ut til at det blir montert mest 16 og 32A 1-fas. (Veldig bra for min KIA :-) )

Fra et teknisk ståsted tror jeg det blir billigere å lage en 400V lader sammenlignet med 230V lader internt i bilen, (tror det blir slik, mulig jeg har feil).

Hvordan er det med hus nedover i Europa. Er det vanlig at disse har 3-fas 400V inn i huset, eller finnes det en god del 1-fas 230V inn i hus? I USA er det nesten bare 230V 1-fas (180 graders 2-fas...)

Så hvorfor blir det laget 1-fas 230V ladere i bil i dag? De lager vel ikke det for å satse på lille Norge...
Er dette for å lage en lader til bil som fungerer både i USA og Europa? (Muligens Asia)

Hvis det viser seg at nesten alle hus i Europa har 3-fas 400V inn i hus, kan det hende at biler som blir solgt i Europa i framtiden kommer til å ha 3-fas 400V, når bilene blir mer spesialiserte mellom f.eks USA og Europa?

Hva da med Norge?


elbil-1

3,6 / 7,4 / 11kw type 2 blir nok hjemmelade-stikkontakt etterhvert.

1fas.

22kw blir omfattet av effektavgift og for dyrt.

Den gamle franske standard på 43kw er allerede begravet.

Hurtiglading vil være Tesla for teslabiler og ccs for andre. 150-250kw DC


fredag

Sitat fra: ludo på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:09
Hvordan er det med hus nedover i Europa. Er det vanlig at disse har 3-fas 400V inn i huset, eller finnes det en god del 1-fas 230V inn i hus? I USA er det nesten bare 230V 1-fas (180 graders 2-fas...)

Så hvorfor blir det laget 1-fas 230V ladere i bil i dag? De lager vel ikke det for å satse på lille Norge...
Er dette for å lage en lader til bil som fungerer både i USA og Europa? (Muligens Asia)

Det varier fra land til land.

Nederland og Tyskland har 400V TN, mens Belgia har enfas. osv.

Det er enklere med enfas-ladere. Og det er en enkelt start som gir bilprodusentene mulighet til å lage en forbedring til neste års modell.

Tesla sin trefas-lader er egentlig tre enfas-ladere, en på være fase. Jeg vil ikke si at det er enklere enn en enkel enfas-lader. Men det er jo mye raskere.

Siden de fleste offentlige ladestolper settes opp med trefas, så tror jeg bilprodusentene raskt kommer til å tilby ladere som støtter raskest mulig AC-lading på slike stolper. Kanskje først ladere som støtter enten 32A enfas eller 3x16A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA