Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think med defekt lader

Startet av Gaute, fredag 04. desember 2009, klokken 16:44

« forrige - neste »

Elmo

Jeg vet ikke at det finnes noen måte å slå av regen på PSA.

Har du forsøkt å sammenligne bremseeffekten ved regen med bremseeffekten hvis du slår av tenningen ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Har tatt ut noen sider fra en gammel manual.
De viser at motoren regenererer variabelt i forhold til hastighet, og at den øker ved bruk av fotbrems.

Jeg må nok si meg enig med Rav4 om at det kan være en iso feil, men det kan også tenkes at det er feil i bremsechopperens funksjon (elektronikkboksen).
Hadde vært interessent å byttet boksen for å se om feilen forsvant.
Feil med bremsechopperen skulle også tent bremsefeil og elektronisk feillampe....

Så kansje vi er tilbake ved isofeil...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Gaute

Takker for mange gode innspill. Vi er ikke i havn enda, men nå har jeg momenter til å ta en samtale med bilmekanikeren igjen, og kanskje også bruke feilsøkingsverktøy.   
Jeg har hatt oppe bremsene forran. På den ene siden var det en kloss som var noe mer slitt enn de andre, men calipteren var alikevel grei å få til å gli med handkraft. Denne klossen skiftet jeg med en brukt kloss jeg hadde liggende for å få jevnere klosser. Resultatet var bedre bremser, men jeg er fremdeles ikke tilfreds.  Fremdeles har jeg bedre og mer komfortable bremser hvis jeg bremser med gasspådrag.  Har også prøvt å bremse med avslått tenning.  Da bler resultatet som å bremse på vanlig måte - dvs. liten effekt fra bremsekraft forsterker.  Hvis det skulle vise seg at jeg har en el -feil, så har det gjennom denne diskusjon kommet frem at regenereringen er ganske kraftig ved  harde oppbremsinger. Kan vi da konkludere med at elbilen har bedre bremser enn fosil bilen av samme merke?
Jeg oppdaterer dere når det er noe nytt, samtidig som jeg er takknemlig for nye innspill.  Hvis vi ikke lander på en god løsning i Grimstad, tar jeg kontakt Boogie.  Kan samtidig utfordre noen av dere som kjører saxo modell ca 2002 å tråkke hardt på bremsa uten å slippe gassen for å sjekke ut om bremsene kjennes bedre da.  Det kunne vært interresant å funnet ut om det bare er min bil  , eller om den  bare skal være slik.
Hilsen Gaute ;)
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

Sitat fra: Gaute på mandag 07. desember 2009, klokken 22:28
Kan samtidig utfordre noen av dere som kjører saxo modell ca 2002 å tråkke hardt på bremsa uten å slippe gassen for å sjekke ut om bremsene kjennes bedre da.  Det kunne vært interresant å funnet ut om det bare er min bil  , eller om den  bare skal være slik.
Hilsen Gaute ;)

Skal gjøre det, men...  Når en bremser med venstre foten i stedet for høyrefoten vil en alltid bli overrasket over hvor hardt bilen bremser. Det er sikkert p.g.a. at ventrefoten normalt ikke er trent opp til forsiktig dosering av bremsekraft.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. desember 2009, klokken 08:44
Når en bremser med venstre foten i stedet for høyrefoten vil en alltid bli overrasket over hvor hardt bilen bremser.

Tenkte jeg også skulle forsøke å teste det.
For å kunne sammenlikne bra må man nok bremse med venstrefoten i begge tilfeller.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Har nå prøvt, og ingen forskjell med eller uten "gass"

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gaute

Tar  det som et hint om at vi kanskje må jobbe litt mer mot de teoriene som Boggie kom med.  Kanskje det er noe galt en eller annen plass med styringen til regenereringen.  Den virker helt fint når jeg slipper gassen. I følge det som er kommet frem her på forumet skal den tilta ved bremsebruk og synkende turtall på motor. Tror at det er det siste som kan være feilen - vi får se.
Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

hens

#22
Kan hende at den tilsynelatende bedre bremsen ved gasspådrag er en illusjon.
Hvis du har gasspådrag når du trykker på bremsen, vil gasspådraget kuttes når bremselyset tennes, og det føles som bremsen er bedre.

Prøv to panikkbremser, med og uten gasspådrag. Er bremselengdene like lange er det bare illusjon, og ingen feil.

Hvis derimot bremseeffekten øker når gasspedalen brukes under bremsing...??  Da er ikke miraklenes tid forbi!

Det må forøvrig være mulig å kutte elbremsen ved å legge inn en bryter på ledningen mellom bremsepedal og motorkontroller.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

SitatDet må forøvrig være mulig å kutte elbremsen ved å legge inn en bryter på ledningen mellom bremsepedal og motorkontroller.

Nei, fordi elbremsen er knyttet til gasspedalen. Når pedalen slippes, bremses bilen.

10% gass gjør at bilen "triller".

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Da kan det være at feilen ligger i potmeteret i gasspedalen. et brudd i motstanden som gir feil signal.
Bremser motoren når gassen slippes nesten opp, kan vandringen være  for lang, slik at bevgelsen går ut av reguleringsområdet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

Eller en jordfeil på 12 volt siden som gjør at 0 eller 5 volt signalet til potmeter blir feil.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Gaute

Hei!  Angående min bremsefeil så har jeg nå i en periode latt den ligge.  Jeg fant nemlig en bremsekloss som hang litt forran.  Etter dette ble bremsene bedre og bilen bremser nå tilfredstillende.  Jeg har ikke fått diskutert saken mer med bilmekanikeren hos citroen, siden vi nå har glatt føre, så det er vanskelig å teste på veien.  Jeg takker for alle bidrag i diskusjonen som har frembrakt mye nyttig kunnskap om hvordan bremsesystemet virker angående regerering og bremsehjelp, når vi summerer innleggene.   :)
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA