Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norge går vekk fra kravet om "universielle hurtigladere"

Startet av Calle43, fredag 25. september 2015, klokken 12:54

« forrige - neste »

Calle43

Hei, hei!
Om vi liker det eller ikke, så nærmer vinteren seg. Med langvarig kulde, glatte og dårlig brøytede veier.
Er ikke helt komfortabel med dette at firehjulstrekket virker noe komplisert. Slik jeg har forstått, så slår dette inn når systemet merker at det er en "glipp" på et av hjulene. Og det er vel slik at det er kun el motoren som slår inn på bakakselen. Hva så når man har vært lenge i fjellet, ingen lading mulig. Fremdeles en vinterbil?
Varme i bilen vinterstid har tydeligvis vært et problem for noen. Noen som har erfaringer?

asgeirn

Mekanisk sett er firehjulsdriften veldig enkel.  Du har to uavhengige aksler, hver drevet av sin elektromotor, med åpen differensial.   Motorene har samme effekt, men litt forskjellig utveksling, det er det eneste.

Ut over dette er det kun programvare.   Den kommer aldri til å oppføre seg som en mekanisk firehjulstrekker med tre sperrer, her er du avhengig av at programvaren oppdager spinn og bremser ned de hjulene som spinner.

Det at du har elektromotorer har imidlertid en stor fordel når du skal ta løs og kjøre rolig, ettersom det er mye lettere å dosere kreftene.

Det at du har en bensinmotor foran er kun for lading opptil 60 km/t.  Den har fast utveksling mot fremhjulene, og kobles ikke inn på lave hastigheter.

Du kan få problemer hvis det er ekstremt kaldt (-20 og verre) ettersom batteripakken blir så kald at den mister piffen.   Ut over dette vil nok kaldstart være enklere enn vanlig bensin/dieselbil, ettersom du har en 80kW startmotor til å få sakene i gang.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

aaa3

Vi har hytte på fjellet. Siste biten er en veldig bratt kneik, og når vi kommer dit er batteriet alltid tomt. Men det er ikke noe problem, trykk inn 4WD-lock, og bilen ordner resten. Problemfri vinterbil! Vi har heller aldri hatt problemer med varmen.

erik e

Du skal ha hatt en veldig flott bil om du har hatt en bedere VINTERBIL enn denne. Du vil bli veldig fornøyd.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

geos

Hei,

Jeg prøvde bilen i så mange situasjoner som mulig i bratte bakker (ja, de finnes på Østlandet også)
Bremset hardt i nedoverbakke slik at hjulene slapp litt på slutten og dermed lagde glatte spor i våt snø:

Rygget deretter opp uten problem. Snudde og stoppet på samme sted i bratt oppoverbakke: Bakkestart ingen problem i standard eller 4wd modus, med forsiktig eller "brutal" gass.

Prøvde hårdhent nedbremsing på 10 cm slapeføre for å se hvordan bilen håndterte dette: Så stabil at jeg ikke trodde det!

Ja, å langt er jeg fornøyd.

På vinteren bruker jeg dessuten SMS-appen for å forvarme bilen for å slippe at bensinmotoren starter unødvendig. Har nå kjørt 8400 km med ett snittforbruk på 0,22 L / mil. Dette inkluderer flere langturer bla til Norefjell i vinter.

Fiffik78

Den er ekstremt stabil og god som vinterbil, enkelt og greit. Så lenge du har bensin på tanken så har du heller ikke flatt batteri.

Eneste jeg har å utsette er at jeg synes kanskje klimaanlegget i bilen er litt svakt, får en del dugg på innsiden. Mulig jeg bruker det feil.
Outlander PHEV 2014

Calle43

Jeg har hørt at bilen kan komme i diverse utgaver. Hørt betegnelser som vinter utgave og nordisk utgave, som visstnok skal være nokså mye bedre. Bedre dyser til avdugging av frontruten. Kanskje andre ting som er forbedret i forhold til vinter utgaven.
Noen som har informasjon om dette?

PhevVest

Har hørt fra mange hold at det er ulike forskjeller på bilene ja - men har aldri sett noen full oversikt.
Har også hørt at utstyr som er fast på "Norske" har blitt ettermontert på importerte.
En rapporterte om rotete ledningsopplegg under sete (tror det var til ettermontert setevarmer) - mens dette er lagt opp standard, skikkelig og skjult på "Norske" biler.

Calle43

Ja, kunne vært ok å få en oversikt fra en eller annen. Forhandlerne svarer egentlig bare tåkeprat når man prøver å få skikkelig info.

koveraasen

I forhold til parallell-import kontra norsk/nordisk så er det i hvertfall et par punkter som er viktig å tenkte på:
- Understellsbehandling gjøres av norsk og svensk importør og vil ikke være på biler importert fra andre steder i Europa. Dette kan eventuelt ordnes senere for ca 5k.
- Det er enkelte utsyrspakker i andre land som IKKE inkluderer elektrisk varmer, og kan kun varme med ICE.
- Setevarmere er ofte ikke standard på Europeiske modeller (typisk lavere utstyrspakker ala Intense+). Jeg har en tysk PLUS med delskinn, og her er disse ettermontert (med tilhørende kabelkaos under setene).



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA