Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: kørsel ! ladning ! fejl !!

Startet av Go-carter, fredag 29. januar 2010, klokken 19:15

« forrige - neste »

Go-carter

Hittils i vinter har det gått relativt bra med Keweten, men i dag, når det bikka 20 blå, da ble rekkevidden -merkbart- redusert  ??? Nå har jeg riktignok smått med vann på batteriene, så får kanskje litt ekstra når jeg fyller de, men likevel, er det flere enn meg som sliter nå om dagen?

Forøvrig blir dette min første, og siste vinter uten webasto, det lille fiseapparatet som går på 12v gjør bare den iskalde lufta litt mindre kald...  :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

tom

Hei
Jeg har hatt god erfaring med å bruke timer på laderen slik at bilen er akkurat ferdig oppladet når jeg starter opp om morgenen. Jeg tror det er en liten lunk i batteriene rett etter hovedladningen er ferdig.   

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

hens

#2
Vannmengden  i elektrolytten virker omvendt i denne sammenheng, så lenge den dekker celletopp. Lavt nivå gir høyere syrekonsentrasjon, og lavere indre motstand.
Det enkleste er å sørge for at batteriene ikke blir kalde.
Montering av varmeelementer under batteriene er det enkleste, men det bør kanskje gjøres i forbindelse med batteriskift.
Ved å legge en stor presenning over bilen, vil luftsirkulasjonen under bilen reduseres, og batteriene holder lengre på varmen.

Go-Carter:  12 volt varmer? Er originalapparatet frakoblet?
Originalapparatet går på hovedbatteriet men de 2 trinnene i 48-voltapparatet bør kanskje seriekobles  når det skal kjøres på 72 volt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

Jeg vet ikke hva forrige eier har gjordt, kanskje han har seriekoblet varmeren for 72 v :) Det er iallefall den originale varmeren som jeg bruker. Kjører alltid på hakk 2 på varme, og evt. hakk 1 eller 2 på viften ettersom. Var bare jeg som umiddelbart tenkte at et elektrisk varmeapparat i en elbil gikk på 12V  :D Den er jo også bygd slik at det ikke er en 72-12V konverter, det er en 230-12V lader som lader når bilen lades, og ellers brukes det bare fra 12V batteriet. Kanskje litt komplisert forklart, men  ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA