Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW 3i til Norge i november 2013?

Startet av MinTesla, tirsdag 03. desember 2013, klokken 13:42

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: nortrahof på søndag 23. august 2015, klokken 14:36
Sitat fra: Muffinman på søndag 23. august 2015, klokken 12:18
Måtte nok i tillegg til lyktespylere også bytte til lykter med nivellering for å få en godkjent løsning. Uansett, 35W xenon er fremdeles en smule gårsdagens lyskonfigurasjon med tanke på hvordan andre biler er satt opp. Selv på 2007-modellen jeg solgte i 2013 var hovedlysene bedre enn TMS med 35W.
Mener kravet til auto-nivellering er oppfylt på biler med luftfjæring.
Har sett at noen mener slik nivellering skal være superraskt. Da hadde hver lykt måtte inneholde er gyrostabilisering (da servoer er alt for treige). - Slikt har vel ingen biler?
Nivellering er i selve lykta og er lynraskt, og kompenserer for hurtige endringer ved pådrag og brems. Styres av følere på dempere. Du har sikkert sett at slike lykter gjør et fullt utslag ved oppstart. Det tar neppe mer enn et halvt sekund mellom endestillingene.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på søndag 23. august 2015, klokken 12:18
Måtte nok i tillegg til lyktespylere også bytte til lykter med nivellering for å få en godkjent løsning. Uansett, 35W xenon er fremdeles en smule gårsdagens lyskonfigurasjon med tanke på hvordan andre biler er satt opp. Selv på 2007-modellen jeg solgte i 2013 var hovedlysene bedre enn TMS med 35W.

Regner de kommer med led hovedlys etter at X introduseres med dette ifølge rykter
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

Hadde de flyttet koppholderen, så hadde det vært en forbedring.

Spotify hadde vært en stor forbedring, men da må Spotify selv si ok først.

Lyktene har jeg sotet, så åpenbart fungerte de greit til mitt bruk. Men jeg kjører mest på opplyste veier. Avanserte LED er nok flott, men neppe billig å reparere.

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på søndag 23. august 2015, klokken 14:52
Nivellering er i selve lykta og er lynraskt, og kompenserer for hurtige endringer ved pådrag og brems. Styres av følere på dempere. Du har sikkert sett at slike lykter gjør et fullt utslag ved oppstart. Det tar neppe mer enn et halvt sekund mellom endestillingene.

... Med fare for å spore av tråden...

De biler jeg kjenner som har Zenon og slike servomotorer i lyktene, har en sensor som ser på fjæringen hvor mye den beveger seg og kompenserer lyktene deretter. Biler som har automatisk nivåkontroll har ikke et tilsvarende system. Da vil bilens fjæringssystem gjøre denne jobben.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hodetelefoner

Sitat fra: nortrahof på søndag 23. august 2015, klokken 12:05
Det jeg irriterer meg mest med på TMS er den horisontale polariseringen av DAB-antennen. Det er en direkte feil som setter ned følsomheten for DAB-løsningen som bilen er levert med.
- Hvorfor i all verden har TM brukt horisontal polarisering når alle DAB-signalene i Europa har vertikal polarisering???

TMC-løsning fra terrestial kringkasting (FM + DAB) koblet til navigasjonen.

Kunne også ha tenkt meg lyktespylere (kanskje plassert i nosecone?) som hadde muliggjort 35W zenonlys. - Hvordan de virker er underordnet, da lyktespylere uansett er lite effektive - men det hadde tilfredsstilt kravene i kjøretøyforskriftene.

Hadde satt pris på lommer i dørene for småting som en tilvalgsopsjon.

Plass til reservedekk i D-modellen (gjerne minispares).
Er det ikke mulig å kjøpe en løs antenne typ bensinstasjons DAB?
http://www.bilradiospes.no/imagecache/2012-08-23/2012-06-01-14fc89b2246adf_1000.jpg
jeg monterte en slik skikkelig feil på en bil. men den fungerte som en drøm. skulle være nær karosseriet etc. men den stod 5cm ifra.
Jeg opplever at DAB``n fungerer dårligere nå enn når jeg fikk bilen. Men i ettertid har jeg sotet rutene. så jeg gidder ikke klage. Men hvis det hadde vært mulighet for en slik "ekstern" antenne, ville jeg nok montert på dette :)

o.b.lix

Sitat fra: KristofferH på fredag 04. september 2015, klokken 05:09
Er det ikke mulig å kjøpe en løs antenne typ bensinstasjons DAB?
http://www.bilradiospes.no/imagecache/2012-08-23/2012-06-01-14fc89b2246adf_1000.jpg
jeg monterte en slik skikkelig feil på en bil. men den fungerte som en drøm. skulle være nær karosseriet etc. men den stod 5cm ifra.

Hadde slik antenne på Mercedesen kombinert med en pioneer Dab, men det ga merkbart dårligere dekning enn i Tesla på samme steder.

Merker også forskjell i Tesla fra dag til dag på samme steder, så det er nok atmosfæriske forhold som påvirker.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bonk3rs

Trim-listene rundt dørene og overgangen til taktrekket kunne vært forbedret. Gummilista blir ofte dyttet opp i overgangen slik at kanten på taktrekket vises. Det ser ikke pent ut.
Kan ikke skjønne at dette ikke har blitt gjort på senere modeller.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Muffinman

Jeg ble forundret når jeg så dette på utstillings- og leveringsklare biler enda i fjor høst. Da var det et år siden min bil ble levert med denne feilen - som de ikke ville gjøre noe med. Man kunne jo bare ta fingeren bak lista og trekke den på plass. Dessverre kryper den tilbake i løpet av en dag eller to slik at kanten igjen vises...

Jeg blir ikke så rent lite muggen hvis nybilen leveres slik i høst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA