Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Borettslaget krever fast 750,- pr. måned for Tesla lading

Startet av nissanleaftekna, onsdag 30. september 2015, klokken 04:22

« forrige - neste »

nissanleaftekna

Hei, hvor mange km får dere ut av el bilen når den er 100%?
jeg får 155 og noen ganger 145 km full ladet. har aldri fått over 155km. 199 km skjer aldri :-\

Nissan leaf, tekna
2015 modell

emil

Visning på gjettometeret eller kjørte km?

Jeg får alt fra 130-190km vist på min førstegenerasjonsbil etter fullading på kommunal ladeplass nær hjemme. Årsaken er at Leaf ikke nullstiller historikken over forbruk når du lader og dermed baserer fulladet bil på hvordan du kjørte før du ladet. Avslutter du med noen km oppoverbakke vil du alltid få lav estimert rekkevidde, og gjør du som meg som avslutter med 3km nedoverbakke og mer regenerering enn forbruk vil man få alt for høy estimert rekkevidde.

Kjørte km er derimot avhengig av vær, føre, veistandard, hastighet, stigninger osv.

nissanleaftekna

Hvor mange km det står på displayet når el-bilen er 100% full ladet.

Det man burde gjøre for å få mest ut av rekkevidden er å  avslutte med 3km nedoverbakke og mer  regenerering  før man lader bilen? :P

emil

Hva bilen viser er totalt uinteressant for hva du kan kjøre etterpå. Gjettometeret vet bare hvordan du kjørte de siste X-antall km og kommer med et estimat på rekkevidde basert på det. Den vet ingenting om hvordan de neste 10-200km er.

Vil du ba bedre kontroll på batterikapasitet utover den 12-delte batterimåleren og gjettometeret må du gå til anskaffelse av en OBDII-adapter og LeafSpy/LeafStat (mange tråder om disse appene på Leaf-delen av forumet).

Elmo

Sitat fra: nissanleaftekna på mandag 31. august 2015, klokken 15:08
Hvor mange km det står på displayet når el-bilen er 100% full ladet.
Det man burde gjøre for å få mest ut av rekkevidden er å  avslutte med 3km nedoverbakke og mer  regenerering  før man lader bilen?

Det er vel heller det man burde gjøre for å bli mest mulig lurt av oppgitt estimert rekkevidde :( ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

mo73ro

Jeg har klart 141 km med 6 prosent igjen på batteriet. Dette i 18 grader og sol. Strekningen var blanding av motorvei (90 km/t) og kupert riksvei (60/80). Kjørte bilen uten å tenke spesielt på å spare strøm, så kan nok få noe mer ut av den.

Ved fulladet starter den på mellom 140 og 160 alt etter som.

Har hatt bilen kun siden slutten av juni, og rekkevidden er som forventet. Hadde fått med meg at rekkevidden er oppgitt til 84 miles i USA, så at det skulle være mulig å oppnå 199 km rekkevidde under forhold man vanligvis bruker en bil ignorerte jeg fullstendig.

Men kanskje noen kan gjøre 'Tesla-testen'  til Bjørn også med Leaf, kjøre i 40 kilometer i timen på flate danske veier, så tenker jeg man får ut langt over 200 kilometer på en lading.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

fiskeri

Synes estimert rekkevidde er både viktig og godt beregnet. Ser at det er mest Leaf-relaterte innlegg i denne tråden. Har selv nylig fått Kia Soul. Den viste sist 186 km ved 100%. Det har vært en jevn økning i estimert rekkevidde de få gangene vi har full-ladet den. Her hos meg er det ganske flatt terreng, 50, 60 og 70 sone og bilen kjører daglig på de samme veiene (Karmøy - Haugesund). Det er dermed også like flatt de siste kilometrene inn til garasjen hver dag, og anslagene virker ganske presise. Forbruk er stort sett 12,5 - 12,6 kw/100km. Vet jo at forbruket vil stige og at anslagene vil reduseres når kulda og stormene setter inn.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

fws

Som nevt tidligere her er rekkevidden som vises på nissan leaf populært kalt gjettometer. Den er rett og slett for upresis. Jeg bruker prosent måleren i stede. Da får du en mye mer nøyaktig indikator. Man vender seg fort til hvor langt man kan kjøre på x antall prosent. Og hvordan dette varierer med værforhold.
Gjettometeret kan i teorien vise riktig kjørelengde. Men da må alle forhold være konstante.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA