Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tazzari Zero

Startet av Eriko, søndag 31. januar 2010, klokken 00:47

« forrige - neste »

Eriko

Vår Peugot 106 hakker veldig på lave turtall (lav fart), men går fint ved høy fart.  Med beskrivelsen hakker mener jeg, går veldig ujevnt og tilsynelatende mister bilen motorkraft.  Når bilen hakker gjør "energimåleren" noen drastiske hopp fra rødt til grønt, frem og tilbake for så å stabilisere seg igjen.  Har levert bilen til Enviro som tidligere har gjort en god jobb med å sparke liv i batteripakken. Der blir vi fortalt at det er noe galt med collectoren, som skal sitte på akslingen og at denne må slipes eller byttes.
Jeg synes dette høres veldig rart ut.  Kan noen fortelle meg hva collectoren er og om dette høres ut som en riktig diagnose?
En veldig slapp Peugot 106

Griffel

#1
Noen kaller kommutator for kollektor, det er den børstene har kontakt med. Hensikten er å veksle polene mens motoren roterer. På denne måten kan en få en likestrømsmotor til å rotere.
Beskrivelsen av feilbildet er ganske typisk for et børste/kommutator problem.

Søker du litt i forumet på kommutator eller børster finner du en del. Like du å skru finner du også beskrivels om hva som kan gjøres.

(Kommutator er riktig både for motorer og generatorer, men på generatorer kalles det av noen kollektor fordi den på en måte "samler opp" strømmen som genereres.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Enig med Griffel. Vil legge til at dette er en feil som må rettes før du kjører mer med bilen - en kort tur til f.eks Enviro er uunngåelig.

Dette vil veldig fort bli værre og værre. Ved å reparere så snart feilen er oppdaget kan man redde kommutatoren. Fortsetter man å kjøre i håp om at det "går over av seg selv" må kanskje motoren eller ankeret byttes og da blir det vesentlig dyrere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Når det er sagt, så kan en slippe unna med en såkalt "Bodge fix"

Gjorde det på Partneren i trygg forvissning om at jeg hadde en reserve motor liggende, og kjører enda rundt uten videre arbeid.

Det jeg gjorde var å skru løs dekselet under børsteholderen, (må jekke opp ene siden framme), tilpasset en trepinne til børsteholderen ( i stedet for børste) og brukte et sandpapir på treklassen og mot kommutator, mens jentungen svev rundt ene framhjulet. for å få motoren til å svive rundt.

Andre har også hatt suksess med slik reperasjon, og jeg mistenker enkelte verksteder til å kalle en slik jobb for dreiing/sliping av kommutator.

Husk på å blåse vekk slipestøv om du forsøker en slik "Bodge"

For ordens skyld må dette ses på som en midlertidig fix, som aldri kan erstatte demontering av rotor med påfølgende dreiing av kommutatoren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. januar 2010, klokken 11:50
Når det er sagt, så kan en slippe unna med en såkalt "Bodge fix"

Gjorde det på Partneren i trygg forvissning om at jeg hadde en reserve motor liggende, og kjører enda rundt uten videre arbeid.

Andre har også hatt suksess med slik reperasjon, og jeg mistenker enkelte verksteder til å kalle en slik jobb for dreiing/sliping av kommutator.

Husk på å blåse vekk slipestøv om du forsøker en slik "Bodge"

For ordens skyld må dette ses på som en midlertidig fix, som aldri kan erstatte demontering av rotor med påfølgende dreiing av kommutatoren.
Tror ikke dette er noe man bør bør prøve seg på hvis man aldri har sett inni en elektromotor før. Start med en leketøysmotor, deretter en 500 watts drill e.l. før man begir seg ut på 12.000 (eller mer) watts elbilmotor.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Det er vanskelig å fjerne ujevn slitasje på kommutatoren ved sliping. Det krever at en får låst slipeverktøyet slik at det ikke danser opp og ned med slitasjen. Hvis ikke, utsetter en bare dreiingen, noe som vil skape behov for en dypere dreiing, som igjen medføre fresing av spor.

Hvis noen besitter en defekt liten dreiebenk, kan det la seg gjøre å lage et dreieverktøy som spennes fast på motoren, og dreie uten demontering.
En bruker da sleiden og stålholderen av dreiebenken, og fjerner resten.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sandpapir-på-treklosse-inne-i-børsteholder metoden gir brukeren mulighet til å forsiktig ta av toppene på en oval kommutator.

Uansett er det bedre enn å forsøke å legge papiret rundt hele kommutatoren. Da vil ikke kast bli adressert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gaute

På min bil ble det pusset med sandpapir kornet 400.  Den bilen ikke bare hakket, men den hadde stoppet.  Verkstedet fikk bilen igang igjen, men nå hadde den høy slitasje på børstene. Etterhvert har slitasjen minket, så nå kjører jeg over 20000 km pr. børsteskift.  Bilen har kjørt ca. 60000 - 70000 km etter havariet mitt.  Hvis din bil fremdeles går, er du bedre stilt enn hva vi var.  Er fulstendig klar over at det noen andre på forumet sier, er bedre løsninger teknisk sett, men hvis du ikke har tilgang til å gjøre det selv, må en se på hva som fungerer for en selv og sin økonomi.  Har liten tro på at Enviro vil gå for en pusse/ dreie løsning.  De må gå for den optimale løsning uavhengig av kostnad.  Det er ikke sikkert du har fått noen alvorlig skade enda, men få skiftet børstene før du bruker bilen mer.  Tror ikke det ville skade å følg Elektrolux sitt råd om litt pussing. For ikke å forverre en eventuell skade, transporter bilen på en henger, hvis du ikke kan gjøre jobben hjemme.    PS.  Hvis det ikke fremgår av noen av innleggene så er det børstene i motoren din som er nedslitt.  Dette er vanlig service ting på disse bilene, og det skal skiftes med jevne mellomrom.  Hvor hard du er på høyre foten er med å bestemmer hvor ofte du må skifte.   Det kan variere fra 5000 km til opp mot 70.000 km. Det er hvordan bilen blir kjørt som bestemmer dette. ;)
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Boogie

#8
Jeg har pusset ned skader på kommutatoren ved å kutte til strimler av pussepapir til samme bredde som børstene, og plassere dette under den nederste børsten mens en annen sviver motoren rundt ved å dreie ene hjulet (det andre står på bakken).
Samme metode som Elektrolux bruker, men jeg beholder børsten i holderen, og lar strimlen trekkes sakte men sikkert med motoren.
Bytter ut strimlene etter en slik omgang, og når resultatet ser bra ut går jeg for finere papir.
Begynner på rundt 240 og ender opp med 600 til 800 papir.
Men jeg tviler på at det fjerner kast siden børstene følger kommutatoren"ut/inn". pga av fjærbelastningen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

bosonic

Sitat fra: Gaute på lørdag 09. januar 2010, klokken 09:21
  PS.  Hvis det ikke fremgår av noen av innleggene så er det børstene i motoren din som er nedslitt.  Dette er vanlig service ting på disse bilene, og det skal skiftes med jevne mellomrom.  Hvor hard du er på høyre foten er med å bestemmer hvor ofte du må skifte.   Det kan variere fra 5000 km til opp mot 70.000 km. Det er hvordan bilen blir kjørt som bestemmer dette. ;)

Dette viser igjen hvor "ufullstendige" disse bilene var før de ble sluppet ut på markedet i sin tid . Alt for mye er overlatt til sjåfør. Motorproblemer med PSA er i tillegg til problemene med NiCad batteriene er etter min mening hovedgrunnene til at elbilen har fått dårlig rykte blant menigmann.

Kompisen som har kjørt 106E i 4år og ca 4000 mil på denne tiden har børster og motor som ser usedvanlig fine ut, men dette er ene og alene pga av at han har god kunnskap om hvordan bilen skal behandles for å "vare lengst mulig".
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

#10
Må si jeg er sterkt uenig med Bosonic i at bilene er underutviklete. Dette er tross alt biler utviklet på 80 tallet og før du og jeg hadde datamaskiner.

På noen få punkter kunne ting vært bedre, så som originalmontert Robometer slik CityStrømer har, og begrensning av tiden en kan dra 200A ut av batteriene.

Jeg tror Bosonic sitt utsagn bedre hadde passet til PIV 4. På et eller annet tidspun kt må produktet ut til kundene, og det har både PSA og Think klart.

Et tankekors kunne vært å undersøkt hvor mange av Thinkene og av PSA'ene som framdeles ruller på veiene etter snart 10 år. Lurer på om de ikke viser seg å være minst like holdbare som tilsvarende fossilbiler ::) I alle fall i år, om ikke km.

Hovedproblemet er heller verkstedene som ikke kjører skikkelig service på bilene våre.

( må be moderator om å flytte dette og forrige innlegg til ny tråd f.eks kalt underutviklete biler?)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

#11
Her i regionen har "nicad" bilene fått et skikkelig dårlig rykte på seg.

Da "trekantsambandet" ble åpnet var det "mange" som ville kjøre gratis gjennom bomringen og vi så ofte elbiler på veiene. Nå er det derimot ganske sjeldent.

Det er en gjengs oppfatning blant folk at elbil er dyrt og dårlig. Mange kjenner noen som har hatt dårlig erfaring og forlengst har kvittet seg med elbilen.

Forøvrig, vennligst ikke kommenter denne avsporingen som jeg ene og alene er ansvarlig for ::)

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Eriko

Takk for gode råd og gode svar.  Jeg tror jeg bør begynne med en nedslitt el-drill som jeg også har, før jeg går løs på bilen.........:-)
En veldig slapp Peugot 106

Elmo

Sitat fra: Eriko på mandag 11. januar 2010, klokken 13:35
Jeg tror jeg bør begynne med en nedslitt el-drill som jeg også har, før jeg går løs på bilen.........:-)

Men husk at selvom du venter med å gjøre noe med kommutatoren så bør du uansett skifte børstene umiddelbart.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tony

Jeg hadde akkurat det samme problemet med min saxo, Men med hjelp av dette forumet er saken løst.
Utførte først en (boggie) med smergelpapir, men etter en uke var problemet tilbake. (mulig jeg gjorde noe feil)
Pusset en gang til men skaden kom raskt tilbake, så jeg bestemte meg for å få kommutatoren/collector dreid.
Hens dreide den for meg og nå går bilen feilfritt, jeg nærmer meg 500 etter og skal sjekke børstene snart.
Legger med noen bilder slik at du kan se hva det snakkes om.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA