Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?

Startet av elektro, mandag 28. september 2015, klokken 22:31

« forrige - neste »

elektro

En bekjent ser på brukt elbil for å gjøre pendlingen ut og inn av Oslo billigst mulig. Han har ca. 25 km. hver vei (kjører mot trafikken) og kan lade utendørs på jobben, eller offentlig i Oslo, men ikke i parkeringshuset der de bor. Lavest mulig innkjøpspris og verditap er viktigst, men en viss komfort og sikkerhet er også viktig.

Gitt at en trilling er rett valg, hvilken bør han velge? Hva er de største forskjellene på dem og er det spesielle årsmodeller man skal se etter osv?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

erik e

Dette vet du.   De er vel så like som det er mulig og få 3 forskjellige "Bilmerker". Det er en Mitsubishi.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

shuatorp

Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

elektro

2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

pwb

2012? Ser det ligger en til 105.000, men helt ærlig, hvem kjøper en brukt elbil med 2 år igjen av garantien til den summen? Siden man ikke vet hvor lenge disse bilene går etter 5 år så bør man sette verdien til nesten 0 etter 5 år. Siden verditap er ett av kriteriene så bør han heller ikke kjøpe en så gammel bil med mindre han skal selge den etter 1 år med garanti igjen. Jeg ville i hvertfall ikke kjøpt en 2012 modell til noe særlig høyere pris enn 60.000,- da en ny koster rundt 150.000,- ferdig på vei. Men for all del, skal man få solgt disse bruktbilene til den fantasiprisen som oppgis på disse på finn så må jo noen kjøpe dem.

elektro

Enig i at prisene er litt høye. Det var i alle fall min første reaksjon. Dog, den i-Miev'en til 105.000 står nå som solgt. De fleste er langt høyere priset.. En bil som VW e-UP starter på ca. 150.000 brukt!

Men si at du kjøper en 2012 med. trilling til 120.000 da, og at den er klar for skraphaugen om fem år. Da har du fremdeles bil til kun 2000/mnd. Omtrent det samme som drivstoff og bomring alene på en fossilbil. I tillegg kommer verditap, veiavgift, ev. parkering, dyrere service/vedlikehold og forsikring osv. på fossilbilen. Derfor er nok folk villige til å betale såpass for disse el-bilene.

Jeg er ganske sikker på at batteriet holder i mer enn 7 år også, med mindre man har behov for max rekkevidde. Ev. at det er eller vil bli mulig å bytte, eller sette inn 3. parts batterier, til en rimelig penge. Dermed vil bilen ha en verdi på bruktmarkedet også etter 7 år, og regnestykket vil bli enda bedre.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

pwb

Sitat fra: elektro på søndag 30. august 2015, klokken 14:02

Men si at du kjøper en 2012 med. trilling til 120.000 da, og at den er klar for skraphaugen om fem år.

Hva hvis den er klar for skraphaugen om 2 år fordi batteriet ryker rett etter grantien har gått ut? Da har det jo kostet 5.000,- i mnd.
Hvorfor vurderer folk 2-4 år gamle brukte biler som kun er 20% under nybilpris? Må jo være mye bedre å betale 30.000,- til og få med flere år ekstra med garanti?

Beamer Screamer

Zero'en har vel krav om service hver 6 mnd / 10.000 km mens de andre to er årlig / 20.000 km i følge andre poster her på forumet. Den 6 mnd sjekken er vel bare noe småtteri men irriterende og dyrt å måtte inn på service så ofte. Latterlig at det er forskjell på serviceintervallene all den tid bilene er like.

Ellers er jeg enig i at bruktprisene på Trillingene er borti natta. En kurant bil halverer seg i verdi på 4-5 år mens en tilsvarende gammel Trilling ser ut til å gå for rett under 100.000 (33% verditap når man inkluderer vinterhjul). En slik bil med relativt ny og ukjent teknologi burde jo tape seg mer i verdi enn gjennomsnittsbilen og ikke mindre. Det er jo ikke akkurat noen mangel på Trillinger heller, bare å gå i butikken å kjøpe så får man den ila. noen uker.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA