Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av PokerFjes, søndag 20. desember 2015, klokken 13:49

« forrige - neste »

PokerFjes

Jeg kastet et blikk på hurtigladeren på Kiwi Åmot når jeg handlet ista... noen som tør gjette på hvem som har brukt opp over 250kr på denne ladingen?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Leon

Det var heftig, og fremdeles bare lading til 82%. Det blir nærmere 50 kr per kWt...

Kan ikke skjønne annet at det må være en feil enten på ladestasjonen eller kanskje helst på laderen i bilen.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

v-i-c

Det er velkjent at DBT hurtigladerene som ofte står ved KIWI ikke alltid leverer mye energi pr tidsenhet.

Der står en slik lader på Kiwi Mølla (den som tidligere fysisk var plassert på Kiwi Holmestand K33C)
På denne leveres det langt mindre energi pr tidsenhet enn f.eks AR sin nye "demo" lader på vestby. (få dagers mellomrom lik utetemp)

Faktorer som påvirker

-- Tempraturen på batteriet.
-- Hvor tomt er batteriet ved start.
-- Evnen til "snakke sammen" bil og lader må snakke sammen, noen forstår hverandre bedre.

Nå er det ikke sikkert at noen må betale 250 kr for denne tadningen.
Det er mange som har års-kort eller 5års-kort hos Fortum. (Ladning forskudsbetalt ved kjøp av bil)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Hansi

De siste gangene jeg har vært på denne laderen har jeg også sett tilsvarende tall. Det kan virke som noen har misforstått noe og benytter hurtigladeren som en saktelader?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jan-c

I sommer skulle jeg lade på Kiwi Åmot, men det stod en Tesla og ladet på AC. Samme bildet, tiden stod til 181 minutter. Øvrig info husker jeg ikke. Jeg kjørte videre til Hønefoss ;-)
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

jan-c

Sitat fra: Hansi på søndag 15. november 2015, klokken 11:34
Til info er det 2 ABB hurtigladere på andre siden av veien, bak Rustad Kafe på Sokna :)
Bare for å forhindre en misforståelse: Det er vel ca 55/60 km mellom Kiwi Åmot og Sokna?
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Electrix

Jeg tipper en e-Golf som har ladet med Type2 AC, det passer godt med tiden og energimengden. Jeg har også sett noen som har gjort dette, men da på en GK-stasjon så da slapp hun unna med 2,50 pr kWt. Forklarte henne opplegget, men det er synd at ikke bilselgerne er flinkere med å forklare hvordan lading fungerer, spesielt hurtiglading. Spesielt ille blir det når en del selgere kaller 32A Type 2 for hurtiglader, da er det ikke rart at uerfarne bileiere misforstår.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

v-i-c

Sitat fra: Electrix på mandag 16. november 2015, klokken 10:20
Jeg tipper en e-Golf som har ladet med Type2 AC, det passer godt med tiden og energimengden. Jeg har også sett noen som har gjort dette, men da på en GK-stasjon så da slapp hun unna med 2,50 pr kWt. Forklarte henne opplegget, men det er synd at ikke bilselgerne er flinkere med å forklare hvordan lading fungerer, spesielt hurtiglading. Spesielt ille blir det når en del selgere kaller 32A Type 2 for hurtiglader, da er det ikke rart at uerfarne bileiere misforstår.

>> Spesielt ille blir det når en del selgere kaller 32A Type 2 for hurtiglader, da er det ikke rart at uerfarne bileiere misforstår.

Vel da er det vel like uheldig at ENOVA kaller 32A Type 2 for hurtigladning, vel egentlig verre.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Trekkoppbil

Det var en morsom sak.

Det ser ut til å ha vært lading på ca 3kW, og 3kW er noe man forbinder med AC-lading.

Iflg https://map.chargedrive.com/ er det i tillegg til DC-uttak, et type2 uttak med 400V 63A på Åmot. Kan det være det type2-uttaket som koster 2,5 pr minutt, og at noen har kopla det til en bil som har likeretter på kun 3 kW?

Gamle Leafer har en funksjon for skånsom lading som stopper på 80%. Magefølelsen min vil heller gjette på en e-up eller e-golf.

Vanligvis trur jeg el-bilister er flinke til å regne, men det kan være førstegangssjåfører, som gjerne har lånt en bil, og som kan være litt forvirra.

THE

Skulle lade på 43kW AC på Voss i sommer, og da jeg kom der sto det en eGolf sjåfør og prøvde å koble til bilen på 43kW AC. Han trøblet tydeligvis med å få det til, og gav opp da jeg kom og parkerte ved siden av ham. Med eGolf, og andre biler med CCS, er det jo mulig å ta feil kabel der det er både 43kW AC og CCS siden begge pluggene passer i CCS-kontakten i bilen. Tror nok det er mange som har kjøpt elbil den siste tiden som ikke har noe forhold til ladestandarder og plugger, og som heller ikke får informasjon om lading ved overlevering av bil. Selger er ofte ivrig etter å vise alle fancy funksjoner i bilen, kjedelige ting som er viktig i praktisk bruk blir det hoppet elegant over å informere om.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

3irikur

Sitat fra: THE på tirsdag 17. november 2015, klokken 07:49
Skulle lade på 43kW AC på Voss i sommer, og da jeg kom der sto det en eGolf sjåfør og prøvde å koble til bilen på 43kW AC. Han trøblet tydeligvis med å få det til, og gav opp da jeg kom og parkerte ved siden av ham. Med eGolf, og andre biler med CCS, er det jo mulig å ta feil kabel der det er både 43kW AC og CCS siden begge pluggene passer i CCS-kontakten i bilen. Tror nok det er mange som har kjøpt elbil den siste tiden som ikke har noe forhold til ladestandarder og plugger, og som heller ikke får informasjon om lading ved overlevering av bil. Selger er ofte ivrig etter å vise alle fancy funksjoner i bilen, kjedelige ting som er viktig i praktisk bruk blir det hoppet elegant over å informere om.

Dette er et ganske stort problem synes jeg. Da jeg kjøpte min elbil fikk jeg ingen informasjon om lading utover at det fulgte med en lader og "strøm er strøm", så det er bare å lade hvor enn det passet å plugge den inn...

Jeg er heldivis litt mer interessert enn som så, og samboeren er flink til å planlegge, så vi både visste hvordan vi trygt skulle lade hjemme, og hadde klart ladebrikker fra Fortum og Grønn Kontakt før vi fikk bilen!

Kanskje noen av ladeoperatørene bør spytte litt penger i reklameramateriell som kan følge med nye biler? I tillegg til evt. brikker og abonnementer som følger med.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Ingeniøren

Ikke lett å forholde seg til heller da, med alle de standardene og ikke standardene som finnes. Som teknisk interersert ingeniør (gjelder ikke alle Ing  ;D), og bil som er ganske ny, har jeg forsatt en del å lære og prøve ut...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA