Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gamle EL-skilter på nye biler

Startet av Havvo, torsdag 17. september 2015, klokken 23:05

« forrige - neste »

Havvo

Jeg er spent på å høre ulike erfaringer til sammenligning. Er forventet rekkevidde basert på historisk kjøremønster?

Strømbil

Kommer helt an på hvordan du kjørte siste km før du startet lading.
Alt fra 80 til 120 her...
Svart Nissan Leaf 2013.

ThomasEL

Det sies ofte at "manns minne" egentlig er et ganske kort tidsrom..
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

mo73ro

Nå etter litt over 2000 km kjørt, viser den 122 km. Dette detter fort til 110 når jeg begynner å kjøre. Gjennomsnittlig forbruk ligger på 14,5 kw/100 km. Klarer ikke noe særlig under det. Kjører stort sett på veier med 60 og 80 km/t og er forsiktig med å dra på ved akselerasjon, men ellers kjører jeg den som en ICE bil.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

nr1rayner

GOM (guess-o-meter) gir jeg blanke i, bortsett fra når det er 20km igjen dit jeg skal og GOM viser 15-40 km.
80% er 80%  ;) Uansett om det står 20km eller 500km på GOM kommer du ikke lenger av den grunn  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emil

Det er kun et sted jeg faktisk bruker gjettometeret som målestokk, og det er på kjent vei (Kristiansand-Arendal). Viser gjettometeret mer eller lik gjenværende kjørestrekning når jeg er på toppen ved YX-Lillesand, og jeg har ligget med CC siden Dyreparken vet jeg at jeg kommer hjem uansett så lenge værforholdene videre er like. Hjemme avslutter jeg de fleste turer enten med ~5-10km med kjøring på flat mark i 50km/t med forbruk ned mot 1kWh/mil eller så avslutter jeg med 3km nedoverbakke og mer regenerering enn forbruk og har dermed alt for høye verdier på gjettometeret etter lading. På det meste har gjettometeret droppet rundt 50km på å kjøre opp de 3km igjen.


For meg er det egentlig gjenværende batterikapasitet i kWh avlest med LeafSpy som er interessant når jeg kjører langtur.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA