Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norsk pris ferdig med skilter?

Startet av andy76, mandag 04. april 2016, klokken 14:46

« forrige - neste »

andy76

Hei. Er det noen av dere som vedlikeholdslader 12v batteriet? Slik jeg har tolket BOS, så lader man 12v når man lader fremdriftsbatteri, men de anbefalte også å vedlikeholdslade noen ganger pr år. Er dette vanlig blant eierne der ute? Siden han anbefaler vedlikeholdslading, så klarer kanskje ikke vanlig lading å topplade? Slik er det vel med dynamo på fossil bilene iallefall?
Peugeot Ion 2015

Mr.Zero

Sitat fra: andy76 på tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:38
Hei. Er det noen av dere som vedlikeholdslader 12v batteriet? Slik jeg har tolket BOS, så lader man 12v når man lader fremdriftsbatteri, men de anbefalte også å vedlikeholdslade noen ganger pr år. Er dette vanlig blant eierne der ute? Siden han anbefaler vedlikeholdslading, så klarer kanskje ikke vanlig lading å topplade? Slik er det vel med dynamo på fossil bilene iallefall?

Har kjørt min nær daglig i 3,5 år - og jeg har aldri vedlikeholdladet 12V-batteriet. Dette lades når bilen lades, og det lades også når bilen er i bruk. Ladespenningen ligger på ca 14.4V noe som er rimelig optimalt. Hvis derimot bilen din står i ro i lengre perioder, kan det være på sin plass med litt vdlikeholdslading, eller en kjøretur med påfølgende lading fra vegg. Vips så er det oppe og går igjen.
Trillingbatteriet blir aldri utsatt for samme belastning som et eksosbilbatteri. Dessuten er bilens strømforbruk i avslått tilstand minimalt.
Konklusjon: bruker du bilen jevnlig er det ingen grunn til å lade 12-volten noe ekstra.
For øvrig vedlikeholdslader jeg motorsykkelbatteriet, båtbatteriet og eksosbilens batteri jevnlig i vinterhalvåret grunnet minimalt bruk.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

asbkar

Har heller aldri vedlikeholdslaget på mine nesten 4,5 år, bare nødladet en gang når ovms-boksen hadde stått på mens jeg var en uke på ferie. Skulle ikke mange minuttene til før den våknet, og en kjøretur var nok til å fylle opp igjen.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

TB

Sitat fra: asbkar på onsdag 17. februar 2016, klokken 20:50
Har heller aldri vedlikeholdslaget på mine nesten 4,5 år, bare nødladet en gang når ovms-boksen hadde stått på mens jeg var en uke på ferie. Skulle ikke mange minuttene til før den våknet, og en kjøretur var nok til å fylle opp igjen.
Eg testa 3 veker med OVMS i sommar - 12 V var 1,3 V...  Lada batteriet opp med Ctek lader, etter det har eg ikkje lada det. Ser at batteriet nok har tapt seg etter dette, går fort ned mot 11,7 V om bilen ikkje har vore i bruk på eit  døgn, men starter fint opp sjølv med litt låg spenning. Når bilen er i gang er det 14,3 V med det samme.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA