Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg savner to ting

Startet av enla, tirsdag 22. september 2015, klokken 09:31

« forrige - neste »

enla

Er d mulig å forvarme selve batteriet ved vinterstart på Leaf?
16' BMW i3 (leveres sept.)

ThomasEL

#1
Tenker du på den innebygde batterivarmeren som vi med nyere, norskjøpte Leafer har..? I såfall er svaret nei... Denne batterivarmen kobler kun inn for å hindre at batteriet fryser/tar skade ved svært kalde temperaturer.

Den kobler med andre ord ikke inn for å gi batteriet lunk/plussgrader før kjøring i vinterkulda. Kun ment for å hindre batteriet i å bli kaldere enn ca 20 minusgrader.

Hvorvidt denne varmeren er sterk nok til å kunne "styringsmodifiseres" til å varme batteriet opp til plussgrader, vet jeg ikke...

Alternativet måtte jo være å innstallere et separat varmeelement som kan fjernstyres når bilen står koblet til strøm...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

enla

Takk for svar! Var det jeg mente.

Virker som i3 har et pre her, fordi den varmer batteriet ved bruk av timer med minimum 3 timers forhåndsinnstilling. Hadde vært interresant å få på det rene hvor stor den fordelen er ved kaldstart feks. -10.
16' BMW i3 (leveres sept.)

Olee

Batterivarmen burde jo vært mulig å manuelt skru på via Carwings eller LeafSpy. Sikkert ikke vanskelig å få til. Må jo være midt i blinken hvis man f.eks skal på langtur om vinteren, og vet man kommer til å hurtiglade før batteriet er passe varmt :)

Electrix

Sitat fra: Olee på søndag 23. august 2015, klokken 18:25
Batterivarmen burde jo vært mulig å manuelt skru på via Carwings eller LeafSpy. Sikkert ikke vanskelig å få til. Må jo være midt i blinken hvis man f.eks skal på langtur om vinteren, og vet man kommer til å hurtiglade før batteriet er passe varmt :)
Dette ville vært veldig nyttig når man skal strekke rekkevidden på langtur. Hvis man kunne overstyre batterivarmeren ved engangstilfeller slik at den varmet til + 15 grader eller noe slikt ville det nok hjulpet litt på de kaldeste dagene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rav4_EV

Det er bare blikkplater rundt batteriet. En eventuell varme vil forsvinne rimelig raskt i kaldt vær.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA