Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av medic.66, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:41

« forrige - neste »

medic.66

Jeg var på Teslas åpning i Kristiansand igår. Der fikk jeg teste en 70D som var ganske ribba for utstyr. Den hadde ikke panoramatak. Hadde vanlige stålfjører. Hadde heller ikke el bakluke etc. Det inntrykket jeg sitter igjen med er at stålfjærene var behagelige å kjøre med. For de som er kjent testa jeg den over Varoddbroa som har noen ganske harde humper pluss flere skjøter. Var veldig behagelig.De veiene jeg kjører på daglig er ofte humpete og også plagsomme med telehiv om våren. Rett etterpå prøvde jeg en 85 med luftfjæring på samme strekning. Denne føltes mye stivere over de samme humpene. Følte også at støyen var mindre med "helt" tak kontra panoramatak som 85'en hadde. Har hatt en Nissan tidligere med panoramatak. Syntes det var ubehagelig om vinteren når det var kaldt ute. Kjente et kaldras hele tiden uansett hvor varmt det var i kupeen. Det samme vil vel gjelde i Tesla?

Hva med vedlikehold av luftfjærene? Det er en temmelig kostbar affære når de går i stykker ville jeg tro.

Disse spørsmålene kan man sikkert finne svar på i dette forumet. Men jeg drista meg alikevel til å poste dette innlegget. Er det noen der ute som har noen innspill for eller imot panotak kontra helt tak og luft- kontra stålfjærer? Er pakken som inneholder bla el bakluke et må ha?

Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

Undertegnede

Jeg droppet panotak på min 85D. For meg gikk det på nytte i forhold til kostnad. Hvor stort behov for takboks og så var jeg bittelitt skeptisk til hvor tett det ville være i det lange løp.

Nå har det kommet et "nytt" panotak som sikkert er enda bedre. Er vel også blitt billigere siden jeg bestilte.

Har ikke savnet det og er usikker på om jeg hadde tatt det med nå. Tror ikke jeg hadde tatt det med. Ville heller valgt HiFI hvis man må prioritere. For det er konge :)

Stålfjærer har jeg ikke prøvd så det kan jeg ikke hjelpe deg med ;P

Lykke til :) Du blir fornøyd uansett :):)




kos

Dette temaet er vanskelig.

nr 1. tesla er en bil uten konkurrenter med alle sine modeller.
nr 2. uansett valg av modell får du en fantastisk bra bil.
nr 3 skal du ha en bra tesla - men ribbet er s70D med tek/ autopilot - et kjempevalg. Resten kan du ta som standard bil. Bilen vil være lik alle teslaer og det er kun tesla folk som ser forskjellen.

Men så blir man fristet og det er gøy å utstyre en tesla - så ja har du en livsledsager med beina på jorde og liten interesse for bil, så lar du vedkommende kjøpe bilen på nettet, og du kommer garantert ikke til å angre.

Personlig har jeg ikke klart det, og endte opp med en med  mye utstyr - men slik går det når jeg ikke bruker min bedre halvdel, som antagelig hadde kjøpt den bilen jeg anbefaler deg å kjøpe.  - så noe forbilde er jeg ikke.

cirys1

De lille du kan heve bilen var tydeligvis nok til at jeg skrapa nedi på vei inn i garasjen med 85d loaner.
Største fordelen med luft som jeg mener er ikke bakkeklaring men at bilen holder seg vannrett, uansett hvordan du laster den.
Kostnad etter 100k km tror jeg kommer til og bli formidabel uansett hva som måtte ryke, for bytte til nyere lenge før den tid.. :)

Epleskreller

Det har vært klager her på kulderas fra glasstaket tidligere,  selv har jeg ikke tenkt noe videre over det på to vintersesonger, men et heltak vil naturligvis være bedre isolert.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

async3phase

Vi kjøpte en S85 som vi fikk levert i begynnelsen av februar '14. Vi gikk for en litt skrapa variant på mange måter, så den ble levert med stoffseter, uten soltak og med stålfjærer. Men, vi tok med datidens tech pakke, og hifi lydpakke.

Stoffseter: Har hatt skinn i noen tidligere biler, og synes det har vært kaldt om vinteren, klamt om sommeren, og med såpass flate seter, så fryktet jeg at vi ville gli rundt i setene. Vi er veldig fornøyde med stoffsetene. Nå skal det sies at med remote klimakontroll av S'n så er kanskje ikke kalde seter ett så stort problem.

Soltak: Bilen er lav innvendig i baksetet, men så sjeldent vi kjører med voksne baki, så vektla vi ikke dette noe. Vi valgte dermed bort soltak, spesielt med tanke på vedlikeholdskostnader long term, og det faktum at vi ikke har benyttet oss av soltak i tidligere biler. Hadde en loaner med soltak når vår bil var inne til service, og synes det støyet en del ekstra, spesielt i tuneller. Vi angrer ikke ett sekund på vårt valg. Og jeg har hatt folk som måler nære 2m på strømpelesten i baksetet, og de stanget litt i taket, men for kortere turer hadde ikke de noe problem med det.

Stålfjærer: Hovedsaklig et kostspørsmål for oss, og etter å ha vurdert akselavstand og bakkeklaring på vår gamle Skoda Superb til å være i nærheten av hva S'n har med stålfjærer, så tok vi risken på å bestille uten. Etter 30 000 km har vi fremdeles ikke slått nedi noe. Kjørte som sagt en loaner noen dager, denne hadde luftfjæring, og jeg kan ikke si jeg kjente den store forskjellen. Når det gjelder at bilen siger ned bak ved tung last, så oppfatter jeg det som et mindre problem enn på tidligere biler. Kanskje fordi stålfjærene er såpass stive i utgangspunktet (på grunn av bilens relativt høye egenvekt), at last forholdsmessig ikke betyr like mye?

Dette er våre vurderinger av valgene vi har gjort, og jeg ville gjort tilsvarende valg på nytt dersom jeg skulle bestilt ny bil nå.

tkjoerlaug

#6
Jeg bestilte i mai med følgende spec:
- 85D
- Panoramatak (for å få mulighet til takstativ)
- Metallic lakk (blå)
- Premium interiør med alcantara sort tak
- Carbon-dekor
- Standard lyd
- Luftdempere
- Next gen seter (sort)
- Autopilot ble ettermontert

Dersom jeg skulle bestilt ny bil i dag og gjort den billigst mulig uten å føle at den var "ribbet".
- Kuttet ut D og bestilt 70S
- Next-gen seter
- Premium interiør
- Carbon eller tre-dekor
- Metallic lakk
- Panorama-tak
- Vinterdekk

Panorama-tak ville vært absolutt must for meg pga. mulghet til takstativ. 4-hjulstrekk tror jeg ikke er et must, da bilen skal være bra på vinterføre uten. Med tanke på ytelse så skiller det bare 12hk og noen tiendeler til 100km/t på 70D og 70S. Stålfjerer har bra rykte på seg, jeg valgte luft pga hytte med dårlig vei. Autopilot kan lett ettermonteres uten store ekstrakostnader dersom behovet og økonomien tilsier det (ca 3000kr dyrere, jeg ettermonterte min etter levering). Standard lydanlegg er svært bra og har DAB (kom fra 2013 Volvo V70 med performance lyd, og Tesla standard er bedre). Standard sort metallic lakk har rykte på seg for å bli veldig lett ripete, så jeg ville valgt metallic. Samme med piano-lakk interiør, det skal bli lett ripete og trekker lett til seg støv/fingermerker. Når jeg kjøper bil over 500.000kr ville jeg lagt litt i å få noe "premium-følelse" og synes interiør-pakken og next gen skinnseter gjør mye for helhetsintrykket. Vinterdekk er også en selvfølge i Norge.

Valget er uansett subjektivt, og noen vektlegger "usynlige" tekniske ting som autopilot, motorytelse, 4-hjulstrekk, rekkevidde, luftdempere høyt, mens andre vektlegger estetiske ting som premiuminteriør, lakkfarge, skinnseter og felger høyere.

oleredv

Blir vanskelig å fortelle deg kva du skal kjøpe sidan det jo er avhengig av dine behov og prioriteringar. Men her er det som var vektlagt for oss når vi bestillte vår 70D for ca ein mnd sidan:

- Panorama soltak: Eit must for vår del pga behov for takstativ
- Firehjulstrekk: Eit must pga mykje køyring i meir eller mindre godt brøyta veiar vinterstid
- Smart luftfjæring: Har savna dette på dårlige hytteveiar, så dette blei tatt med
- Next gen seter: Stor forskjell på desse og vanlige seter for våre kroppar
- Metallic lakk: Meir holdbar enn utan, endte på midnight silver som framstår som eit trygt valg
- Ultra Hifi: Køyrer ein del lengre turar og er godt vant med lyd i noverande bil
- 19" sommarhjul: Fornuftig med tanke på kost og forbruk
- Karbonfiberinnredning: Slepper stykke merker og det løfter opp den opplevde kvaliteten frå pianolakk
- 19" vinterhjul - Eit trygt valg, men også litt kjedelig sidan vi no har samme felgar heile året

I utgangspunktet ville eg ha 85D pga lenger rekkevidde, men kom etterkvart fram til at rekkevidda på ein 70D ville holde. Endte i staden for med å putte på både premium interiørpakke, autopilot og vinterpakke for litt av pengane vi sparte på å velge 70D.

Premium-pakka blei utelukkande valgt etter å testa bil utan dette og så satt seg rett inn i ein bil med dette i etterkant. Autopiloten fordi vi ville ha ACC og vinterpakken mest pga bekvemmelighet og med tanke på vidaresalg.

Så for vår del endte det opp med ein fullasta 70D (einate vi ikkje tok med var 21" hjul og bakovervendte barnester) i staden for ein meir ribba 85D :)

Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

Diravi

#8
Det er som det er sagt, at du velger jo ut fra egne behov, men jeg endte i hvert fall opp med følgende logikk:

Jeg ville ha en bil som helst ikke skulle over 600' + vinterdekk (det er grenser for hvor mye vi vil bruke på bil!). Innenfor den summen fikk vi en S70D med firehjulstrekk, luftfjæring, Metallic lakk, NextGen og skinn/abachi matt treverk (før prisoppgang). Og jeg kunne prinsipielt sett levd uten alle de tingene (men det var det noen andre hjemme som ikke kunne...).


Panoramatak var aldri noe tema; vi valgte det bort på vår forrige bil også. Kulderas, kondens, utgift som ikke gir oss noe mer for de ekstra pengene, og potensielt mer støy. Jeg har hatt takgrind på bil tre ganger i løpet av 20 år som sjåfør.

Etter prøvekjøring tok jeg til slutt Next Gen-setene. Jeg tror jeg kunne levd med de vanlige også, men jeg ville slitt med de veldig runde hodestøttene på standard seter. Risiko for at hodet sklir til side i kollisjon. Sidestøtten i setet er akseptabel på de nye vanlige setene: klart bedre enn de tidlige.

Tok luftfjæring etter å ha blitt skremt av ukomfortabel demobil med P-understell og luft; selger sa denne og vanlig S med stålfjærer var omtrent like harde. Har siden fått prøvd nyere s60 med stålfjærer og funnet ut at jeg kunne levd fint med det oppsettet også; men da hadde jeg allerede trykket Finalize. De 18 000 ekstra er nok ikke ut av vinduet, men luft er mer nice to have enn need to have. Standard Model S er klart mer komfortabel enn vår nåværende Volvo, som er irriterende hard i lave hastigheter. Var på nippet til å ringe Tesla og høre om jeg kunne plukke ut luft etter Finalize uten at jeg spratt over på nye priser.

Den s60en som jeg kjørte nylig (levert des 14) hadde for øvrig en meget bra interiørkvalitet uten at den hadde noe som helst ekstra oppgradering innvendig, bortsett fra panoramatak. Jeg synes også bilene er bedre støydempet for hjulstøy enn de tidlige prøvebilene, og igjen klart bedre enn Volvoen vår på ru asfalt.

Barneseter og vinterpakke var aldri seriøst vurdert, interiøret ser fint nok ut uten oppgradering utover abacho og skinn, og standard lyd ser ut til å være helt grei for oss som ikke spiller ting med trøkk i.  8)

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Dag A.

Ser at noen anbefaler kjøp av bil uten 4x4.

Dersom du leser noen eldre tråder her på forumet så vil du se at dekkforbruket kan bli betydelig på disse bilene.
Det er altså ikke bare vinterfremkommelighet som økes med 4x4, men du vil nok også se en reduksjon i dekkslitasje.

Selv har jeg en fullspekket P85D og tror ikke jeg ville valgt bort mye i dag, annet at jeg hadde nok valgt 70D istedet for P85D.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

jkirkebo

Sitat fra: Dag A. på mandag 07. september 2015, klokken 13:56
Ser at noen anbefaler kjøp av bil uten 4x4.

Dersom du leser noen eldre tråder her på forumet så vil du se at dekkforbruket kan bli betydelig på disse bilene.
Det er altså ikke bare vinterfremkommelighet som økes med 4x4, men du vil nok også se en reduksjon i dekkslitasje.

Selv har jeg en fullspekket P85D og tror ikke jeg ville valgt bort mye i dag, annet at jeg hadde nok valgt 70D istedet for P85D.

Det spørs jo hva man har mest bruk for, 4WD eller større bagasjeplass foran. Ang. dekkslitasje så ble det jo tidligere levert P85 med mye effekt bak, dagens RWD-Teslaer har ikke den samme effekten. Spesielt S70 vil nok være snillere med dekkene enn P85, forøvrig kommer det vel mest an på sjåføren ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Enig i at det er høyrefoten som i stor grad bestemmer dekkforbruket, men det rapporteres om smått utrolig levetid for dekkene på D-modellene. Dermed tyder det faktisk på at D``ene får mer km ut av dekkene med samme kjørestil, men etter min vurdering ikke nok til at det bør være avgjørende for om man velger trekk på to eller fire.

Vil teste dette selv om ikke lenge :)

tkjoerlaug

Sitat fra: Dag A. på mandag 07. september 2015, klokken 13:56
Ser at noen anbefaler kjøp av bil uten 4x4.

Er vel meg som nevnte at man kan vurdere å plukke bort 4x4.

Jeg har en mellom-speccet 85D, og måtte selv gjøre noen prioriteringer da jeg bestilte. Jeg valgte bort 21", autopilot, vinterpakke, lydpakke og barneseter med mitt budsjett. Autopilot ble riktignok ettermontert da jeg angret.

Skulle jeg "plukket bort" noen fra min bil, så tror jeg at jeg hadde først tatt bort luftdempere, så ville jeg tatt bort 4x4. Det tror jeg ville vært mindre merkbart enn å plukke bort interiør-detaljer. Så dersom valget ville stått mellom en ribbet 70D og en noe mer utstyrt 70S tror jeg at jeg ville valgt 70S.

Men alt er som sagt individuelt. Jeg kommer fra 2wd fra forrige bil, og hadde nok ikke trengt 4wd i dag. Andre kan ha andre behov enn meg. På en 70S vil nok dekkslitasjen være mindre enn en P85. En annen ting er kanskje annenhåndsverdi, der 70D/85D kanskje vil oppleves som en generasjon nyere enn 85/60.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA