Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ettermontere lys i dørhåndtak?

Startet av dabis, fredag 11. september 2015, klokken 22:23

« forrige - neste »

dabis

Har googlet litt på forbruk i forhold til felger og dekk.
Etter å ha snoket litt inne på forumene til i-miev og andre og ser at folk opplever økt rekkevidde ved slitte dekk. Eks første sommersesong 120km andre sesong 130km.
Så jeg lurer på om det kunne være en ide og kjøpe inn carbonfiberfelger og noen "hyllevare" slitte dekk.
Noen som har tatt det steget og kjøpt inn like dyre felger som det bilen koster for å se om den går dobbelt så langt?
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Råde

Mjaaa... Dobbelt så langt? Erfaringen er eksempelvis at du taper 10% (+/-) rekkevidde med bredere/større felger og bredere dekk. Du vinner nok (gjetting) ikke forholdsmessig like mye den andre veien, men noe er det nok å hente på smalere dekk og lettere felg. Når det gjelder slitte dekk ville jeg tenkt meg ordentlig godt om. Du sitter ikke i en lettvekter-bil...
e-Golf | X75D

PokerFjes

Men hvorfor karbonfelger? Dette har lite med forbruk å gjøre. Hvis man sparer 15kg (og da har jeg tatt i) på karbon kontra alu, så er det snakk om under 1% mindre vekt å forflytte. Dette vil være insignifikant sammenlignet med rulle- og luftmotstand.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

da er det mye bedre å slanke av seg 15 kg fett feks;) billigere er det og;)

mihkku

Koster vel 10.000pr felg og oppover? Bruke 50-60k på felgpakke til en bil som koster 300.000 er jo... Smak og behag:) Vet om ingen importører på dette, ei heller hvorvidt det er lov så langt. Du barer ikke super mye heller, kanskje du kommer deg 5km lengre enn OZ Leggera

iGolf

Sitat fra: gamer73 på torsdag 13. august 2015, klokken 07:19
da er det mye bedre å slanke av seg 15 kg fett feks;) billigere er det og;)

Haha.. Der avslørte du planen min 8)

oaarum

Mindre rulleomkrets lar jo bilen tru at den har kjørt lenger enn den faktisk har kjørt fordi hjulene ruller flere runder. Da vil den jo få mindre forbruk per km og lengre oppgitt rekkevidde. Har ikke regna på hva 3mm slitasje utgjør på rulleomkrets,  men noe blir det vel.
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

jensjacob

#7
x mm slitage på et dæk giver en rulleomkreds der er 2*pi*x mindre. Ret lidt og helt uafhængig af hjulets diameter.

Den lidt mere interessante procentvise ændring er selvfølgelig afh. af dækstørrelse :

Fx for et dæk der er 55 cm i dia. vil 3 mm slitage give en fejlvisning på 1 % på triptæller/speedometer.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

dabis

Er klar over dumheten bak spørsmålet men vill ikke kilo som sitter i hjulene ha mer å si en kiloer som bare er dødvekt uansett (Flesk)? å ja prisen er jo helt uaktuelt men liker å leke med tanken på et eventuelt potensialt. Ser for meg i en når fremtid der det blir konkuret på å få standardElbiler til å lengst mulig med modifikasjoner?   
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

PokerFjes

Sitat fra: dabis på fredag 14. august 2015, klokken 16:00
Er klar over dumheten bak spørsmålet men vill ikke kilo som sitter i hjulene ha mer å si en kiloer som bare er dødvekt uansett (Flesk)? å ja prisen er jo helt uaktuelt men liker å leke med tanken på et eventuelt potensialt. Ser for meg i en når fremtid der det blir konkuret på å få standardElbiler til å lengst mulig med modifikasjoner?
Ufjæret vekt påvirker kjøreegenskapene til bilen, men dette har lite eller ingenting å si på en vanlig bil. På en løpsbil derimot, ønsker man så lite ufjæret vekt som mulig for å få beste mulige handling. En bil med lettere hjul vil holde underlaget/banen bedre, og på den måten holde høyere fart.

I en banebil bremser og gasser man konstant. Høyere vekt på hjulene betyr at bilen bruker mer tid og krefter på å gasse og bremse. Med en viss effekt til rådighet, hvor en bil har lettere hjul enn den andre, vil denne bilen nå mållinjen først hvis alle andre parametre er like.

Etter landeveien er vi ikke ute etter å holde høyest mulig fart til enhver tid. Når jeg sparekjører i elbilen så unngår jeg enhver fartsendring hvis jeg kan - og da blir forskjell i hjulvekt en faktor som kan ignoreres helt.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA