Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer kjøp av første elbil:Think city 2010 vs Peugeot iOn 2011 (trilling)

Startet av Fanafjord, søndag 06. september 2015, klokken 00:29

« forrige - neste »

ThomasEL

På lenger sikt, når tiden med diverse støtteordninger er over, så tror jeg det hovedsaklig vil være en faktor som kan sikre mange hurtigladere og fornuftige priser:

Nemlig at elbilene er så mange at sjåfører og passasjerer legger ned nok penger på tilstøtende fasiliteter (kafeer, butikker, pølsebuer etc.) til at ladestasjonen "sponses" av det. Slik fungerer mange/de fleste bensinstasjoner allerede i dag..

Og hvordan kommer vi dit? Vel, neppe ved å boikotte de tilbudene som allerede finnes... Hvis dagens hurtigladestasjoner brukes flittig, vil flere aktører ønske å bygge. Og da får vi valgmuligheter. Dette kan i neste omgang føre til at det blir atraktivt for kafeverter, kjøpmenn og bensinstasjonseiere å få oss til å stoppe der. Noe som i sin tur kan sikre fornuftige priser og stadig bedre tilbud...

Det er umulig å spå fremtiden, men jeg tror det beste vi kan gjøre for at utbyggingen skal fortsette og prisene skal være fornuftige er å bruke tilbudet. Bare tenk på utbyggingen av mobilnettet! I starten var det dårlig dekning og dyrt å ringe. Men stor interesse og bruk presset fram både storstilt utbygging og etterhvert hyggelige priser på tjenestene...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

emil

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 11. august 2015, klokken 13:00
På lenger sikt, når tiden med diverse støtteordninger er over, så tror jeg det hovedsaklig vil være en faktor som kan sikre mange hurtigladere og fornuftige priser:

Nemlig at elbilene er så mange at sjåfører og passasjerer legger ned nok penger på tilstøtende fasiliteter (kafeer, butikker, pølsebuer etc.) til at ladestasjonen "sponses" av det. Slik fungerer mange/de fleste bensinstasjoner allerede i dag..

Og hvordan kommer vi dit? Vel, neppe ved å boikotte de tilbudene som allerede finnes... Hvis dagens hurtigladestasjoner brukes flittig, vil flere aktører ønske å bygge. Og da får vi valgmuligheter. Dette kan i neste omgang føre til at det blir atraktivt for kafeverter, kjøpmenn og bensinstasjonseiere å få oss til å stoppe der. Noe som i sin tur kan sikre fornuftige priser og stadig bedre tilbud...

Det er umulig å spå fremtiden, men jeg tror det beste vi kan gjøre for at utbyggingen skal fortsette og prisene skal være fornuftige er å bruke tilbudet. Bare tenk på utbyggingen av mobilnettet! I starten var det dårlig dekning og dyrt å ringe. Men stor interesse og bruk presset fram både storstilt utbygging og etterhvert hyggelige priser på tjenestene...

Når jeg kommer meg Arendal-Oslo for under 100kr i strøm (hurtiglading+saktelading) har jeg ingen ting å klage på. Den største kostnaden med ladestoppene nå er ikke selve hurtigladingen, men alt fruen kan finne på å handle mens vi stopper. Flott for stedene som har satt opp hurtiglader, ikke like flott for lommeboka.

Sett bortifra implussjoppinga merker jeg at vi legger mye av den nødvendige handlingen vi normalt sett ville gjort etter hjemkomst til en av hurtigladerene med passende butikker på veien. På den måten er det ikke engang noe tap i tid på ladingen

pwb

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 11. august 2015, klokken 13:00

Nemlig at elbilene er så mange at sjåfører og passasjerer legger ned nok penger på tilstøtende fasiliteter (kafeer, butikker, pølsebuer etc.) til at ladestasjonen "sponses" av det. Slik fungerer mange/de fleste bensinstasjoner allerede i dag..


Dette kan de gjøre i dag uten problemer, men neida, vi putter opp hurtigladeren på en bortgjemt plass og tar en fantasipris for strømmen. Få opp hurtigladerene ved kjøpesenter og gjør det slik at hvis du handler for f.eks 500,- på Coop Extra så får du ladingen gratis. Hurtigladeren må bli ett lokkemiddel for å få folk inn på senter/servicepunktet. Man kan gjøre handlingen til hytteturen samtidig som man får ladet gratis, eller man kan handle inn til middagen og få ladingen gratis. Men vær så snill å slutt å bruke dagens ladere inntil man i hertfall endrer prisingen til å gjelde hva man får og ikke tiden man må stå der.

pudderjagar

Sitat fra: pwb på onsdag 12. august 2015, klokken 07:31
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 11. august 2015, klokken 13:00

Nemlig at elbilene er så mange at sjåfører og passasjerer legger ned nok penger på tilstøtende fasiliteter (kafeer, butikker, pølsebuer etc.) til at ladestasjonen "sponses" av det. Slik fungerer mange/de fleste bensinstasjoner allerede i dag..


Dette kan de gjøre i dag uten problemer, men neida, vi putter opp hurtigladeren på en bortgjemt plass og tar en fantasipris for strømmen. Få opp hurtigladerene ved kjøpesenter og gjør det slik at hvis du handler for f.eks 500,- på Coop Extra så får du ladingen gratis. Hurtigladeren må bli ett lokkemiddel for å få folk inn på senter/servicepunktet. Man kan gjøre handlingen til hytteturen samtidig som man får ladet gratis, eller man kan handle inn til middagen og få ladingen gratis. Men vær så snill å slutt å bruke dagens ladere inntil man i hertfall endrer prisingen til å gjelde hva man får og ikke tiden man må stå der.

Glem den boikotten din! Du vil bare oppnå en ting: hurtiglading forsvinner helt! Husk at et nytt tilbud må koste i starten mens det blir bygget ut og folk må bruke det før det blir billigere og mer brukervennligt. Dette er helt elementære markedsprinsipp.

Eg bruker hurtiglading og kommer til å bruke de alltid og det håper eg alle andre gjør også så får du heller klage på prisene og holde deg borte fra ladestasjonene.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

K S

Kommer Artic Roads opp med hurtigladere i mitt nærområde kommer jeg sansynligvis til å tegne abonnement til kr 3750 per år, selv om det gjerne kunne lønne seg å bruke bensinbilen.
Sponser like gjerne AR som oljeselskapene!

Electrix

Sitat fra: K S på onsdag 12. august 2015, klokken 10:09
Kommer Artic Roads opp med hurtigladere i mitt nærområde kommer jeg sansynligvis til å tegne abonnement til kr 3750 per år, selv om det gjerne kunne lønne seg å bruke bensinbilen.
Sponser like gjerne AR som oljeselskapene!
Hva om Grønn Kontakt eller Fortum etablerer god dekning med sine prismodeller, vil du ikke heller bruke/sponse de da? Fordelen med deres prising er at man er ikke avhengig av full dekning av en leverandør, de utfyller hverandre og selv om de konkurrerer så gjør det det sammen mulig å kjøre lengre strekninger. Dermed øker omsetningen for begge.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: pwb på onsdag 12. august 2015, klokken 07:31
Dette kan de gjøre i dag uten problemer, men neida, vi putter opp hurtigladeren på en bortgjemt plass og tar en fantasipris for strømmen. Få opp hurtigladerene ved kjøpesenter og gjør det slik at hvis du handler for f.eks 500,- på Coop Extra så får du ladingen gratis. Hurtigladeren må bli ett lokkemiddel for å få folk inn på senter/servicepunktet. Man kan gjøre handlingen til hytteturen samtidig som man får ladet gratis, eller man kan handle inn til middagen og få ladingen gratis. Men vær så snill å slutt å bruke dagens ladere inntil man i hertfall endrer prisingen til å gjelde hva man får og ikke tiden man må stå der.

Niks, skjer ikke. Jeg er uinteressert i enhver prismodell som gjør det mye mer sannsynlig at laderen er opptatt når jeg trenger den. F.eks fordi noen skal lade helt til 100% eller fordi det er billig å bruke 22kW laderpunktet til å lade en eGolf med 3.6kW lader.

Mao. er jeg mye mer interessert i å betale for tilgang enn å betale for strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: Electrix på onsdag 12. august 2015, klokken 10:11
Sitat fra: K S på onsdag 12. august 2015, klokken 10:09
Kommer Artic Roads opp med hurtigladere i mitt nærområde kommer jeg sansynligvis til å tegne abonnement til kr 3750 per år, selv om det gjerne kunne lønne seg å bruke bensinbilen.
Sponser like gjerne AR som oljeselskapene!
Hva om Grønn Kontakt eller Fortum etablerer god dekning med sine prismodeller, vil du ikke heller bruke/sponse de da? Fordelen med deres prising er at man er ikke avhengig av full dekning av en leverandør, de utfyller hverandre og selv om de konkurrerer så gjør det det sammen mulig å kjøre lengre strekninger. Dermed øker omsetningen for begge.

Ingen andre som har flagget at de vil etablere seg der hvor AR sier de vil sette opp.
Poenget er at det er noen som gir gass. Om jeg da må betale kr 3750 så gjør jeg det. Tesla kjøpere betaler vel 15-20000 for SC nettverket i tillegg for endel hundre for bilen...,

TM

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. august 2015, klokken 10:14
Sitat fra: pwb på onsdag 12. august 2015, klokken 07:31
Niks, skjer ikke. Jeg er uinteressert i enhver prismodell som gjør det mye mer sannsynlig at laderen er opptatt når jeg trenger den. F.eks fordi noen skal lade helt til 100% eller fordi det er billig å bruke 22kW laderpunktet til å lade en eGolf med 3.6kW lader.

Mao. er jeg mye mer interessert i å betale for tilgang enn å betale for strøm.
Enig. Strømmen er i praksis gratis. Det man betaler for er en parkeringsplass for EL-bil, og disse plassene er kostbare å etablere. En prismodell hvor minuttprisen øker trinnvis jo lenger man står parkert er nokså vanlig for å sikre god tilgang på plasser.  Kanskje prisen for hurtiglading kunne startet på 2 kr/min for de første 10 minutter og 3 kr for de neste 10, deretter 4 kr/ min. ?

Leon

Sitat fra: K S på onsdag 12. august 2015, klokken 14:02
Ingen andre som har flagget at de vil etablere seg der hvor AR sier de vil sette opp.

Andre leverandører HAR allerede etablert seg på mange av de stedene AR har annonsert at de vil sette opp sine ladere. Problemet til nå har vel heller vært at Ishavsveien/AR har blokkert andre fra å søke støtte på disse stedene - se under.

Sitat fra: K S på onsdag 12. august 2015, klokken 14:02
Poenget er at det er noen som gir gass.

Og hva er å gi gass? Å lage en liste over 388 ladestasjoner er enkelt, men det er noe helt annet å gjennomføre, og der har Ishavsveien/AR mye å lære. Ishavsveien/AR var en av de første aktørene på markedet, og hadde per 01.Juli i år 05 ladestasjoner. Fortum hadde til sammenligning 86 ladestasjoner, mens Grønn Kontakt var den nest største med 46 - ref elbilforeningen.

Ishavsveien/AR har en lang historie på ikke å sette opp ladestasjoner de har fått støtte til (E18 sørover fra Drammen), eller å vente i flere år med å sette opp laderne (E6 over Dovre). Likevel er de frekke nok til å sette opp en liste på hele 388 ladestasjoner, og deretter forsøke å selge denne inn hos Transnova. ::)... Skulle Transnova la seg lure, eller finne ut at de kan spare penger på å tildele til en leverandør som ikke leverer ::), så blir det dessverre tilsvarende færre tildelinger til de mer seriøse aktørene!

Transnovas innstilling sier for øvrig at det bare skal gis støtte til 100 hurtigladestasjoner i 2015 og 2016, og hvor mange ladestasjoner tror du AR vil sette opp uten støtte?

Sitat fra: K S på onsdag 12. august 2015, klokken 14:02
Om jeg da må betale kr 3750 så gjør jeg det. Tesla kjøpere betaler vel 15-20000 for SC nettverket i tillegg for endel hundre for bilen...,

For ordens skyld: Prisen på kr 3750 er per år, mens Tesla's pris, som jeg trodde var 12-15000 kr, vel er for bilens levetid.

Årsprisen på 3750 kr er vel grei nok, men den vil neppe holde seg hvis antall ladestasjoner skulle øke kraftig. Hovedproblemet er prisen for enkeltlading på 220/240 kr. Det er ca fem ganger den prisen de ledende aktørene tar, og gjør AR fullstendig uspiselig for min del!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Brosmen

Sitat fra: THE på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:01
Det er omtrent nøyaktig det behovet jeg av og til vil ha i løpet av vinterhalvåret. Har 30 km hjem fra AR i Aurland, og rekker kanskje ikke å lade nok hjemme før avreise til Aurland for å komme t/r. Kunne da vært kjekt å lade 3-4 kWh for å komme hjem. Jeg får riktignok lavere minuttpris siden jeg trenger 22kW AC, men 220,- kr for 10-15 minutter blir ikke aktuelt, og uansett blir det en kWh-pris på ca 60-70 kroner!!!. Da får det bli dieselbil de få turene jeg ikke rekker å fylle opp med 11kW hjemme før avreise.

Med fornuftig enhetsprising hos AR (på nivå med Fortum, grønn kontakt, BKK), så ville jeg vært en trofast kunde.
Jeg var i Aurland sist fredag på vei Oslo-Bergen og AC stolpen til AR er ikke koblet til strømnettet enda. AR forventer denne i drift 21.08.2015, så vær obs på å få verifisert at den er i drift før du setter kursen den veien med elbilen. Jeg rakk med nød å neppe frem til laderen på Voss, da jeg ikke fikk ladet i Aurland (ladet til 100% på Ål).

I GoCharge appen var pris på 22kw stolpen oppgitt til kr. 100,- ikke kr. 220,- så det var forøvrig en positiv opplevelse, da jeg var forberedt på kr. 220,- ved avreise fra Ål... :) Denne prisen gjør at det er ett fett om jeg kjører om Aurland eller om Eidfjord, da GK tar fastpris på kr. 99,- for lading der. Ulempen med fastpris er jo at man lader så mye som mulig (og oppholder laderen) og ikke så mye man trenger, ettersom man betaler samme pris uansett.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

K S

Sitat fra: Leon på onsdag 12. august 2015, klokken 16:00
Sitat fra: K S på onsdag 12. august 2015, klokken 14:02
Ingen andre som har flagget at de vil etablere seg der hvor AR sier de vil sette opp.

Andre leverandører HAR allerede etablert seg på mange av de stedene AR har annonsert at de vil sette opp sine ladere. Problemet til nå har vel heller vært at Ishavsveien/AR har blokkert andre fra å søke støtte på disse stedene - se under.

Sitat fra: K S på onsdag 12. august 2015, klokken 14:02
Poenget er at det er noen som gir gass.

Og hva er å gi gass? Å lage en liste over 388 ladestasjoner er enkelt, men det er noe helt annet å gjennomføre, og der har Ishavsveien/AR mye å lære. Ishavsveien/AR var en av de første aktørene på markedet, og hadde per 01.Juli i år 05 ladestasjoner. Fortum hadde til sammenligning 86 ladestasjoner, mens Grønn Kontakt var den nest største med 46 - ref elbilforeningen.

Ishavsveien/AR har en lang historie på ikke å sette opp ladestasjoner de har fått støtte til (E18 sørover fra Drammen), eller å vente i flere år med å sette opp laderne (E6 over Dovre). Likevel er de frekke nok til å sette opp en liste på hele 388 ladestasjoner, og deretter forsøke å selge denne inn hos Transnova. ::)... Skulle Transnova la seg lure, eller finne ut at de kan spare penger på å tildele til en leverandør som ikke leverer ::), så blir det dessverre tilsvarende færre tildelinger til de mer seriøse aktørene!

Transnovas innstilling sier for øvrig at det bare skal gis støtte til 100 hurtigladestasjoner i 2015 og 2016, og hvor mange ladestasjoner tror du AR vil sette opp uten støtte?

Sitat fra: K S på onsdag 12. august 2015, klokken 14:02
Om jeg da må betale kr 3750 så gjør jeg det. Tesla kjøpere betaler vel 15-20000 for SC nettverket i tillegg for endel hundre for bilen...,

For ordens skyld: Prisen på kr 3750 er per år, mens Tesla's pris, som jeg trodde var 12-15000 kr, vel er for bilens levetid.

Årsprisen på 3750 kr er vel grei nok, men den vil neppe holde seg hvis antall ladestasjoner skulle øke kraftig. Hovedproblemet er prisen for enkeltlading på 220/240 kr. Det er ca fem ganger den prisen de ledende aktørene tar, og gjør AR fullstendig uspiselig for min del!

Kjære deg, les hele mitt innlegg før du lar all din aggresjon over AR slippe til.

Ingen av nevnte aktører har planer om ladestasjoner hvor AR har planer om. Jeg vil selvsagt benytte de je kan, og de rimeligste, men jeg går da ikke konk om jeg bruker AR ett år. Men ikke før det er hensiktsmessig for MEG!

elbil-1

Sitat fra: Brosmen på onsdag 12. august 2015, klokken 17:23
Sitat fra: THE på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:01
Det er omtrent nøyaktig det behovet jeg av og til vil ha i løpet av vinterhalvåret. Har 30 km hjem fra AR i Aurland, og rekker kanskje ikke å lade nok hjemme før avreise til Aurland for å komme t/r. Kunne da vært kjekt å lade 3-4 kWh for å komme hjem. Jeg får riktignok lavere minuttpris siden jeg trenger 22kW AC, men 220,- kr for 10-15 minutter blir ikke aktuelt, og uansett blir det en kWh-pris på ca 60-70 kroner!!!. Da får det bli dieselbil de få turene jeg ikke rekker å fylle opp med 11kW hjemme før avreise.

Med fornuftig enhetsprising hos AR (på nivå med Fortum, grønn kontakt, BKK), så ville jeg vært en trofast kunde.
Jeg var i Aurland sist fredag på vei Oslo-Bergen og AC stolpen til AR er ikke koblet til strømnettet enda. AR forventer denne i drift 21.08.2015, så vær obs på å få verifisert at den er i drift før du setter kursen den veien med elbilen. Jeg rakk med nød å neppe frem til laderen på Voss, da jeg ikke fikk ladet i Aurland (ladet til 100% på Ål).

I GoCharge appen var pris på 22kw stolpen oppgitt til kr. 100,- ikke kr. 220,- så det var forøvrig en positiv opplevelse, da jeg var forberedt på kr. 220,- ved avreise fra Ål... :) Denne prisen gjør at det er ett fett om jeg kjører om Aurland eller om Eidfjord, da GK tar fastpris på kr. 99,- for lading der. Ulempen med fastpris er jo at man lader så mye som mulig (og oppholder laderen) og ikke så mye man trenger, ettersom man betaler samme pris uansett.

Smart å skaffe seg brikke/avtale hos GK (og andre man bruker) da det ikke koster noe og man får minuttpris hos GK og fortum når man har avtale...

Brosmen

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 12. august 2015, klokken 22:44
Smart å skaffe seg brikke/avtale hos GK (og andre man bruker) da det ikke koster noe og man får minuttpris hos GK og fortum når man har avtale...
Jeg registrerte brikken fra elbilforeningen hos både GK og Fortum, men fikk den ikke til å funke i eidfjord. Men det veide vel kanskje opp da jeg kom opp i fjellet, for både på Ål og i Nesbyen så det ut til å være noen problemer mellom kommunikasjonen mellom app og ladestasjon. Jeg har ikke fått noen kvitteringer i appen for ladingene der, så er spent på om jeg blir fakturert for de eller ikke. Lurer på om det hadde noe med hvorfor det var feilmelding på de stasjonene i hurtigladekartet på det aktuelle tidspunktet (som jeg tok opp i en annen tråd).

Om man nå betaler minuttpris eller fastpris (innenfor rimelighetens grenser) så er det ikke så nøye for min del da jeg til vanlig aldri vil ha behov for noen av ladeoperatørene. Saktelading hjemme, på landsted og på jobb dekker 99% av mitt behov. Skulle behovet for ekstra lading oppstå, så er det minuttpris hos BKK via app. (ad-hoc kjøring på kveldstid, pleier normalt foregå simulert på PCen via iRacing.com, Assetto Corsa eller lignende. Og der er det ingen ladestopp så lenge PCen har strøm :D )
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

emil

Sitat fra: Brosmen på onsdag 12. august 2015, klokken 23:05
Jeg registrerte brikken fra elbilforeningen hos både GK og Fortum, men fikk den ikke til å funke i eidfjord. Men det veide vel kanskje opp da jeg kom opp i fjellet, for både på Ål og i Nesbyen så det ut til å være noen problemer mellom kommunikasjonen mellom app og ladestasjon.

Skal du lade med GK/Fortum-avtale bruker du brikken for å starte/stope lading, APP er aldri i bruk da. Kommer man til lader som ikke vil starte med brikken ringer man servicetelefonen og får de til å starte lading derifra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA