Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av mo73ro, fredag 21. august 2015, klokken 10:24

« forrige - neste »

mo73ro

Har fått kjørt Leaf'en i regn en del nå i det siste. Ca. 14 grader ute og klima innstilt på 18 grader i kupé. I auto setter da klima på Heat og ganske beskjeden blås, og klarer ikke å holde frontruten duggfri.

Noen tips til effektiv bruk av automatikk i dette været?

Er jo egen knapp for avdugging og man kan jo stille inn mode manuelt, men erfaringen er at avdugging knappen må være aktiv hele tiden eller så dugger det igjen med en gang.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Arha

Bruk Mode til å velge luft til føtter og frontrute.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

emil

Holder meg langt unna auto-funksjonen. Kun frontrute, eller frontrute+føtter når det er kaldt og fuktig. Føtter og mot meg når det er varmt og jeg trenger kjøling.

LeafSwe

Tryck ac knappen så används värmepumpen till avfuktning istället för till värme. När både ac och heat lyser används elslingorna för att göra värme.
3P+
3SR+

Bekkenes

Kjører bare med AC på  (ingen varme).
Autofunksjonen i Leaf er en vits, man kan nesten drikke av vinduene når det regner inne, så mye fuktighet blir det i bilen.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

mo73ro

OK. Takk for alle tilbakemeldinger. Er vant til at auto er set-it-and-forget-it  ;)
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Bekkenes

Jeg også.
I min A6 rørte jeg aldri anlegget,stod på auto og fungerte alltid 100%.
Nissan sine produkter er ikke akurat gode, men Leafen humper og går, det er hva som er viktig.

Blir dog ikke flere Nissan på meg :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

MortenRA

Akkurat på dette punktet er det lite gjennomført fra Nissan. Burde nok vurdere fuktsensor el.l. på neste oppgradering.
Tesla Model S 75D - Soon to come

muggost

Autofunksjonen fungerer dårlig i kaldt vær. Det er bare når det er varmt ute at den fungerer tilfredstillende.

For å bli kvitt dugg på frontruta så må du gå over på manuell modus desverre...

Smasher

Sitat fra: Bekkenes på torsdag 23. juli 2015, klokken 08:17
Jeg også.
I min A6 rørte jeg aldri anlegget,stod på auto og fungerte alltid 100%.
Nissan sine produkter er ikke akurat gode, men Leafen humper og går, det er hva som er viktig.

Blir dog ikke flere Nissan på meg :)

Nå er vel A6 i en litt annen prisklasse en leaf
Har hatt andre nissan tidligere uten dette problemet forøvrig

mo73ro

Sitat fra: Smasher på mandag 27. juli 2015, klokken 15:27
Sitat fra: Bekkenes på torsdag 23. juli 2015, klokken 08:17
Jeg også.
I min A6 rørte jeg aldri anlegget,stod på auto og fungerte alltid 100%.
Nissan sine produkter er ikke akurat gode, men Leafen humper og går, det er hva som er viktig.

Blir dog ikke flere Nissan på meg :)

Nå er vel A6 i en litt annen prisklasse en leaf
Har hatt andre nissan tidligere uten dette problemet forøvrig

A6 er nok det, men det er ikke min Kia cee'd, den er faktisk billigere enn Leaf og klima fungerer 100% automatisk i alle vær forhold. Kan ikke huske at jeg har stilt det inn manuelt noen gang (bortsett fra av og på med AC).

Men som du skriver har du ikke dårlig erfaring med klima på Nissan generelt, så det er nok strømsparing som gjør automatikken i Leaf ubrukelig.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

jsa061

Slik pleier jeg å gjøre det, først et trykk på auto og så et trykk på mode på mode. Da får man luft på bena og vinduet. Viftehastighet og temperatur vil fremdeles være automatisk selv om lyset på auto forsvinner. ( Det er bare den funksjonen man har endret som ikke vil være automatisk lenger)

signal

Dette er et "oppskrytt problem"
Du velger selv hva du ønsker at Leafen skal gjøre for deg.
Null problem!
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic
2015 Mitsubishi Outlander, Sølv Metallic

mo73ro

Sitat fra: signal på lørdag 01. august 2015, klokken 00:03
Dette er et "oppskrytt problem"
Du velger selv hva du ønsker at Leafen skal gjøre for deg.
Null problem!

Når man er klar over det ja... :)  Men har man vært vant til duggfri bil med bare auto aktivert  så lurer man på om det er noe galt når auto ikke holder. Har stor forståelse for at strømsparing fører til at man designer styringen til å være forsiktig.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

shaukaas

Har irritert meg over dette siden vi kjøpte bilen for 6 uker siden - den 9 år gamle A4'en rørte vi aldri klimaanlegget, bortsett fra å stille temperaturen.

Hvorfor i all verden har Nissan "bommet" på en så enkel og opplaget ting? Dette kan jo dessuten tilskrives punktet "trafikksikkerhet."

Forsovet fornøyd med Leaf'en, men det føles fortsatt litt rart å ha en splitter ny bil som føles mér gammeldags en en tilårskommen Audi...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA