Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri-garanti på Zoe

Startet av Fanafjord, søndag 13. september 2015, klokken 17:19

« forrige - neste »

Fanafjord

Jeg har kjøpt trilling og vurdere ladestasjon hjemme. Nå har jeg en vanlig utekontakt (16 amp kurs) som jeg bruker til saktelading med 8 A med medfølgende kladd. Dette er greit nok til nattlading og det er veldig skjeldent at vi ønsker å kjøre mer enn 70 til 80 km på dagen. Så til det daglige fungerer dette greit.

Likevel kunne det vært greit med fast veggboks med dedikert kurs. Spørsmål er hva? 16 Amp kurs og lading med med kladden på 14 A?  Eller kan jeg installere kraftigere saker? Om jeg installere noe sterkere kan jeg bare lade bilen med dette eller vil det ikke fungere? El-anlegg er fra 1981 og tre faser inn i huset, men jeg tror hovedsikring er bare på 32 A per fase.

Nå er det også slik at jeg tror at jeg kommer til å trives med elbil og da kommer vi nok ikke å kjøre trilling i all evighet. Om jeg investerer i veggboks nå, bør det jo helst fungere også med neste elbil.

morten69

Trilling kan maks lade med 3 kw, så installere noe større enn 16 A er bortkastet med mindre du ikke har planer om en annen elbil i nær fremtid. Det som kan være lurt er å legge opp kabel som tåler 32 A, slik at du enklere kan oppgradere senere.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

I tillegg er det en del usikkerhet rundt utforming av effektledd i nettleie. Egen tråd for diskusjon om høringsdokument fra NVE om ny beregning av nettleie finner du her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21261.0.html

Hvis det innføres effektledd på nettleie kan det bli veldig dyrt å lade med 11/22 kW. Tror jeg hadde lagt kabel som gjør det mulig å oppgradere ladestasjon senere, men hadde ikke installert mer enn 16A (3,6kW) ladestasjon i dag om jeg ikke hadde hatt behov for det.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Fanafjord

Takk for to gode svar. Høres fornunftig ut. Sjekket litt hva de har på elbilhjelpen.no og det er jo for såvidt overkommelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA