Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny justering av pris på X75?

Startet av haheide, lørdag 05. august 2017, klokken 18:56

« forrige - neste »

haheide

Er det slik å forstå at det er å kjøre batteriet under 20% (eller under grensen hvor BMS ikke kan balansere enkeltceller), heller enn å lade fullt -  som gir mest degradering av batteriet?
Og at en da alltid bør holde batteriet godt oppladet(100%) ?
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Carl Anton Stenling

#1
Vi vet ikke nøyaktig hva som bidrar mest til batterislitasje for Leaf-batteriet. Det er imidlertid grunn til å tro at lading fra 80 % til 100 % innebærer ekstra slitasje. Noen mener også at det å la bilen stå ladet 100 % gir mer slitasje enn å la den stå ladet 80 %.

Tilsvarende er det usikkert hvor mye kjøring under 20 % bidrar til slitasjen. For andre litium battericellevarianter vet vi at den nederste delen av batterispennet innebærer ekstra slitasje.

Fabrikantene har satt av sikkerhetsmarginer i topp og bunn av batteriet for de fleste elbiler. Dette indikerer nok at både topp og bunn har ekstra slitasje og at det som er i midten har mindre slitasje.

For min egen del forsøker jeg å bruke spennet 30-80 % i Leafen så mye som mulig og lader til 100 % bare om vinteren eller ved spesielle behov. Dessuten lader jeg til 100 % minst en gang i uka for å unngå ubalanser i batteriet og trimme bremsene ved redusert regenerering.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

OlafGTE

For litium-celler kan vi som hovedregel si at så lenge man er innenfor maksimum- og minimums-spenningene, så er det verre å ligge med veldig lav spenning enn med veldig høy spenning over tid.

F.eks. er det gjerne verre for en celle å ligge på 2,7 V over tid, enn på 4,2 V over tid. Det beste er imidlertid å ligge rundt 3,6-3,8 V hele tiden, men dette er jo vanskelig hvis man faktisk vil bruke batteriet til noe.

Dessverre er det umulig å oversette noe av dette til prosenter, med mindre bilprodusentene offentliggjør spesifikasjoner av hvordan BMSene og brukergrensesnittene deres gjør det.

sylwester

Som andre nevner så er sikkert verre med SOC under 10% enn SOC over 90%. Når det er sagt er vi allergisk mot <LBW. Det gjør ikke så mye at vi er under 5% hvis bilen får lada med en gang. Akkurat som at det ikke gjør noe å kjøre kort tid etter SOC har nådd 100%.

Jeg har satt bilen til å lade til 80% så jeg holder meg somregel mellom 30-80% og uansett hvor bilen måtte være i det området anser jeg det som helt greit å ha bilen stående i flere dager. Hvis jeg planlegger langtur og bilen er 100% og turen går i vasken så tar vi en tur for å få den under 90% ihvertfall.

Litiumcellene tåler færre ladesykluser des mindre buffer en har i topp og bunn. Nissan har laget buffer i topp og bunn slik at ikke batteriet er ødelagt *før* garantien går ut, men de er ikke veldig interessert i en evigvarende bil.

Jevn bruk er mye bedre enn sporadisk bruk. Jeg er helt sikker på at en gjennomsnittlig 4 år gammel Leaf med 60'km+ på telleren har bedre batterihelse enn en med bare 20'km-. Jeg tror det er fordi de med lav km gjerne står tilkoblet strøm i 100% mer enn de andre bilene. De færreste lar bilen stå med lav SOC, men det er gjerne kjekt å ha bilen "klar".

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA