Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf 2013 mod til 125.000 Naeem Noen kjøpt av han ?

Startet av html, torsdag 10. september 2015, klokken 13:27

« forrige - neste »

html

Hei!
Finnes det noen oversikt over hvor mye strøm de ulike el-bilene trekker på lading fra vanlig stikkontakt?
Eller trekker alle like mye?

Er det noen oversikt over krav til strømkurs ved lading av flere biler? Ved f.eks. uttak til 6 biler kan det virke som at sikringen går når det kommer på 5 eller 6 biler. Det jeg er usikker på er om det kun er antallet som gjør dette, eller om det vil være forskjell på hvilken biltype som lader.
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

cra

De fleste som selges i dag kommer vel med 10A lader som standard, men alle (?) kan benytte ladere som kan justeres ned så langt som til 6A. Det er ikke antallet biler som avgjør om sikringen ryker, men det totale trekket. Enkelt sagt regner du bare sammen antallet A som trekkes, og blir det mer enn kursen kan levere går sikringa. Du kan f.eks. lade 2 biler som er stilt inn på 6A på en 13A kurs, men bare en bil som trekker 10A.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: html på tirsdag 11. august 2015, klokken 12:24
Det jeg er usikker på er om det kun er antallet som gjør dette, eller om det vil være forskjell på hvilken biltype som lader.
Det avhenger ikke av bilen, men av sjåføren.
Ladestrømmen avhenger av hva "kladden" på ladekabelen bestemmer og hva som er satt inni bilen.
Noen "kladder" drar fast 16A, andre drar fast 13A eller 10A. Andre igjen er justerbare 6A, 10A, 16A.  Og så kan altså i tilleg strømmen settes ytterligere ned fra menyene inni bilen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA