Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Achilles, torsdag 07. mai 2015, klokken 00:17

« forrige - neste »

als77

Sitat fra: Achilles på fredag 10. april 2015, klokken 23:19
70d vs 85d

Hvis jeg tar 70/85 får jeg 0,82 - men 442 km / 502 km blir 0,88 av en eller annen grunn...?????

Synes det er vanskelig å bestemme meg for om 70D har akkurat god nok rekkevidde eller akkurat litt for kort...

Dersom rekkevidden er akkurat nok eller akkurat litt for kort, så vil den bli for kort på sikt :( Akkurat hvor lang tid det tar finnes vel i andre tråder.

Apropos rekkevidde; På Tesla sine sider så kan man leke seg med hastighet og temperatur for å se hva rekkevidden vil bli. Worst Case for 70D (120km/t og -10grader) er 273km. Vet ikke hvor reelt dette er? Og det er antageligvis forutsatt forvarming?

Har du mulighet til å forvarme bilen før disse turene? Til dere som kan dette; hvor mye rekkevidde stjeler det dersom man IKKE kan forvarme vinterstid?

sigurdi

Sitat fra: als77 på søndag 08. mai 2016, klokken 09:44
Sitat fra: Achilles på fredag 10. april 2015, klokken 23:19
70d vs 85d

Hvis jeg tar 70/85 får jeg 0,82 - men 442 km / 502 km blir 0,88 av en eller annen grunn...?????

Synes det er vanskelig å bestemme meg for om 70D har akkurat god nok rekkevidde eller akkurat litt for kort...

Dersom rekkevidden er akkurat nok eller akkurat litt for kort, så vil den bli for kort på sikt :( Akkurat hvor lang tid det tar finnes vel i andre tråder.

Apropos rekkevidde; På Tesla sine sider så kan man leke seg med hastighet og temperatur for å se hva rekkevidden vil bli. Worst Case for 70D (120km/t og -10grader) er 273km. Vet ikke hvor reelt dette er? Og det er antageligvis forutsatt forvarming?

Har du mulighet til å forvarme bilen før disse turene? Til dere som kan dette; hvor mye rekkevidde stjeler det dersom man IKKE kan forvarme vinterstid?

Håper Achilles har bestemt seg siden 10.April 15 da han postet, ellers er bilen blitt fryktelig mye dyrere.

Men for å svare på hvorfor ikke tallene går opp på km og batterikapasitet.
85 har ikke 85kWh som ny (litt under) og 70 har over 70 som ny.
Min hadde  72.6 og har det fortsatt etter 8000km.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Cowboystrekk

Et annet moment er vekt, samt noe lavere effekt. Disse gir også lavere forbruk kontra '85'. På min 60 ligger forbruket 5-10% under 85 etter å ha testa endel. 109 kg mindre vekt er nok en bidragsyter.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cookie Monster

Vekt har nok litt å si i bykjøring men tipper ikke så mye ved ved langkjøring så lenge det ikke er veldig mye mer.

Bare panotaket veier nesten 60kg mer. Og så kommer luft med ca 10 kg mer, hifi lyd 5 kg osv. Så en full utstyrt har fort 80-90kg mer i ekstrautstyr er det også 7 seter.

Har du en 60 som i tillegg ikke har så mye tungt utstyrt begynner man vel fort å snakke nesten 200kg og da begynner det kanskje å utgjøre litt.
Men hadde feks 100kg vekt utgjort en stor forskjell skulle man kanskje sett større forskjeller fra bil til bil basert på ekstrautstyr selv om begge er feks 85.

Men er ikke lett å sammenligne siden man kjører forskjellige steder. Jeg har feks lavere snitt på min P85D over flere tusen km enn Sigurdi har på sin 70D siden han kjører mye motorvei.
2015 P85D

Diravi

#64
Sitat fra: gagarv på lørdag 07. mai 2016, klokken 13:54
Kjørte Melhus - Storlien (t/r) med noen små avstikkere på turen. Bilen var lastet med 2 voksne og 2 ungdommer. Typical range ved 100% var 359 km. Etter kjørte 264 km så var det fortsatt 106 km igjen, noe som betyr 370 km rekkevidde med dagens forhold(tørt vårvær). Snittforbruk var 170 Wh/km. Turen ble gjennomført uten Range Mode. For de som ikke kjenner ruten så er den kupert og med stor høydeforskjell mellom start- og stoppunkt
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Cowboystrekk

Diravi: kommer opp på førstesida i menyene hos meg. På D-modellene gjør range mode at bakre motor går i dvale ved rolig kjøring samt at klimaanlegget går i økomodus. Batterivarmeren strupes også, noe som medfører lavere forbruk på småkjøring når det er kaldere enn 5C ute.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

AppleKnocker

En personlig observasjon etter å ha blitt vant til å ha kun elbil, er at spørsmålet om rekkevidde blir stadig mindre interessant.

Det jeg vurderer nå før vi skal ut på langtur, er først og fremst hvor fort kan jeg kjøre gitt forholdene uten å lade? Kan jeg ligge i 120 med trafikken i venstre fil på motorveien, må jeg ligge slavisk i 100 eller må bruke triks og ligge under fartsgrensen for å komme frem.

Noen ganger kan jeg akseptere å kjøre som en munk for å komme frem, andre ganger velger jeg å lade underveis for å kunne henge med i venstrefila og bruke kortere tid på turen.

Å angi rekkevidde på en elbil er litt som å selge strikk pr meter.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

N00b

Testet det med hva bilen anbefaler av hastighet for å "nå frem" til destinasjonen.

Mellom 2 superladere var det 270km, så jeg ladet til Ca 330 og la friskt i vei, bilen kom med en gang med advarsel om å holde under en gitt hastighet for å komme frem.
Fant at jeg kunne holde 10-15kmt høgere fart enn den anbefalte.  Kom frem med 7km, altså rett under 2% og der hadde jeg ligget hele veien på trip computeren.
Ikke antydning til nervøs, visste jo jeg når tid som helst kunne slå av på farten og spare inn rekkevidde

Joachim@sancon.no

Sitat fra: N00b på mandag 09. mai 2016, klokken 14:17
Testet det med hva bilen anbefaler av hastighet for å "nå frem" til destinasjonen.

Mellom 2 superladere var det 270km, så jeg ladet til Ca 330 og la friskt i vei, bilen kom med en gang med advarsel om å holde under en gitt hastighet for å komme frem.
Fant at jeg kunne holde 10-15kmt høgere fart enn den anbefalte.  Kom frem med 7km, altså rett under 2% og der hadde jeg ligget hele veien på trip computeren.
Ikke antydning til nervøs, visste jo jeg når tid som helst kunne slå av på farten og spare inn rekkevidde

Har funnet ut at 10min bak en slik høy turistbuss som holder 100kmt kan gjøre underverker på rekkevidden. så er det bare å vente til man er komfortabel med rekkevidden og ta bånn pedal og kjøre forbi.

"Hjelper" også å fjerne destinasjon og legge til igjen på nav om man har kjørt litt friskt i starten. :)

sigurdi

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 09. mai 2016, klokken 10:53
Diravi: kommer opp på førstesida i menyene hos meg. På D-modellene gjør range mode at bakre motor går i dvale ved rolig kjøring samt at klimaanlegget går i økomodus. Batterivarmeren strupes også, noe som medfører lavere forbruk på småkjøring når det er kaldere enn 5C ute.

Dette er delvis riktig på P modellene men feil når det gjelder D modellene uten P
Har sette på hvordan motorene brukes.

P85/90D så vil bakre motor hvile noe mer en på 70/85/90D bilene.

De uten P har samme (lille) motor både fremme og bak, men de er giret eller tilpasset ulike hastighet. 

Dermed så er det bakre motor som er i bruk opp til ca 80km/t og fremre tar over i høyere fart.

Drar man på så er begge motorene som brukes.

Kan se om jeg ikke kan legge ut litt bilde data om noen ønsker det.

Jeg er så heldig å ha motorvei uansett hva retning jeg kjører, me unntak småkjøring lokalt men elsker forvarmet/kjølt bil så bruker strøm da også.
Dette sammen med at 70D kom i hus 17.Desember gjør at snitt forbruket mitt rapportert av bilen er 250Wh/km og reelt er 350Wh/km og totalt ut av strøm måleren er 15% over dette igjen. ;-)
(Ja kun noen få ladinger på SC i forbindelse med skikkelig langkjøring, over 250-300km)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

fonberg

Sitat fra: sigurdi på mandag 09. mai 2016, klokken 18:12
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 09. mai 2016, klokken 10:53
Diravi: kommer opp på førstesida i menyene hos meg. På D-modellene gjør range mode at bakre motor går i dvale ved rolig kjøring samt at klimaanlegget går i økomodus. Batterivarmeren strupes også, noe som medfører lavere forbruk på småkjøring når det er kaldere enn 5C ute.

Dette er delvis riktig på P modellene men feil når det gjelder D modellene uten P
Har sette på hvordan motorene brukes.

P85/90D så vil bakre motor hvile noe mer en på 70/85/90D bilene.

De uten P har samme (lille) motor både fremme og bak, men de er giret eller tilpasset ulike hastighet. 

Dermed så er det bakre motor som er i bruk opp til ca 80km/t og fremre tar over i høyere fart.

Drar man på så er begge motorene som brukes.

Kan se om jeg ikke kan legge ut litt bilde data om noen ønsker det.

Jeg er så heldig å ha motorvei uansett hva retning jeg kjører, me unntak småkjøring lokalt men elsker forvarmet/kjølt bil så bruker strøm da også.
Dette sammen med at 70D kom i hus 17.Desember gjør at snitt forbruket mitt rapportert av bilen er 250Wh/km og reelt er 350Wh/km og totalt ut av strøm måleren er 15% over dette igjen. ;-)
(Ja kun noen få ladinger på SC i forbindelse med skikkelig langkjøring, over 250-300km)

Er du sikker på at foran og bak er ulikt giret på D-er uten P? Jeg forsto kakemonsteret som at D-er uten P er likt giret foran og bak, mens P85/90D er lavere giret bak.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cookie Monster

#71
Ja i specs strår det at det er 9.34 på liten og 9.73 på stor Drive unit.

Tipper eneste grunnen til at D oppfører seg likt som PD er fordi Tesla har programmert de likt for å gjøre det enkelt siden den lille er mer effektiv i motorvei hastighet enn den store og er da best slik for P. Samme med range mode. Gjør det likt enkelt og greit.

Er kanskje også for å minske støy fra drive unit foran så er den av opp til 90. Og over aktiveres den fordi det er ofte rundt 70-80 den piper litt og er da best å bruke den bak.
2015 P85D

Cookie Monster

https://www.teslamotors.com/no_NO/blog/driving-range-model-s-family

SitatQ: Which drive unit is able to sleep, front or rear?
With the P85D we put the large, rear, drive unit to sleep while cruising. We choose to sleep the rear unit since the new generation small front drive unit is actually more efficient at converting battery DC electricity into mechanical shaft power. So we benefit from using the small, front drive unit more of the time when it can provide all of the torque requested. In the 85D both drive units are the same and we can sleep either unit, front or rear to best optimize efficiency.

Det er hva Tesla selv skriver at det er likt der også. Men ser ut som de har endret litt på det at de velger å kun la bakre drive unit jobbe opp til 90.
Det kan igjen være pga klager på støy. Så de lar kun bakre hvile når range mode er på.
2015 P85D

sigurdi

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 09. mai 2016, klokken 21:25
https://www.teslamotors.com/no_NO/blog/driving-range-model-s-family

SitatQ: Which drive unit is able to sleep, front or rear?
With the P85D we put the large, rear, drive unit to sleep while cruising. We choose to sleep the rear unit since the new generation small front drive unit is actually more efficient at converting battery DC electricity into mechanical shaft power. So we benefit from using the small, front drive unit more of the time when it can provide all of the torque requested. In the 85D both drive units are the same and we can sleep either unit, front or rear to best optimize efficiency.

Det er hva Tesla selv skriver at det er likt der også. Men ser ut som de har endret litt på det at de velger å kun la bakre drive unit jobbe opp til 90.
Det kan igjen være pga klager på støy. Så de lar kun bakre hvile når range mode er på.

Da er det notert, trodde de hadde litt ulik dreving bak og fremme, slik at man kunne holde seg innefor beste virkningsgrad lengre. (Elmotorer har områder de liker seg best men ikke like stor forskjell som fosil)

Så er mer effektivt å kun ha en inverter i bruk og de lager litt pipelyd (som er tap)

Dermed med passe belastning og lik fart bør ikke en P85D og en 85D ha så mye ulik forbruk.
Vekten betyr mindre en effektiviteten på motorene.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA