Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Greenpeace: Nei til elbiler !

Startet av cra, tirsdag 16. desember 2008, klokken 13:50

« forrige - neste »

cra

En danske har laget en bolt-on motor med batterier somskal kunne brukes på nær sagt hvilken som helst bil:

http://www.poulsenhybrid.com/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Siden denne "Dansken" holder til i Connecticut tror jeg ut fra beskrivelsen av virkemåte at "nær sagt hvilken som helst bil" betyr "nær sagt hvilken som helst bil med automatgir" som sikkert er riktig i Connecticut. (Elmotoren styres ikke av gasspedalen, så gasspedalen er korrekt her siden den bare kontrollerer bensinmotoren). Når bensinmotoren har akselerert bilen til ønsket hastighet toggler en over til elmotor og cruiser videre med konstant pådrag.

Eller virket prisen på batterier lav $450 for en 72V 120A pakke deep cycle bly batterier. (Noe for Buddy eiere dersom det er sant?)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

#2
Sitat fra: Griffel på onsdag 03. desember 2008, klokken 10:45
"nær sagt hvilken som helst bil" betyr "nær sagt hvilken som helst bil med automatgir"
Har ikke lest alt på hjemmesiden enda, men ser at minimum 15 toms hjul (felger) er et krav. Påstanden om at det ikke påvirker fjæringen er en selvmotsigelse i og med "torque arm" som skal festes i kanalen eller støtfangeren bak. Øket hjulvekt (uavfjæret vekt) alene påvirker fjæringen, her må fjæringen også oppta dreiemomentet fra motorene.

Det at det kreves automatgear må du forklare nærmere, Griffel.

Det står ganske klart "batteries not included", jeg tolker prisantydningen som pr stk (ikke for en pakke med 6). Så skal batteriet fraktes hit + moms.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#3
Sitat fra: El rayo på onsdag 03. desember 2008, klokken 12:44
Har ikke lest alt på hjemmesiden enda, men ser at minimum 15 toms hjul (felger) er et krav. Påstanden om at det ikke påvirker fjæringen er en selvmotsigelse i og med "torque arm" som skal festes i kanalen eller støtfangeren bak. Øket hjulvekt (uavfjæret vekt) alene påvirker fjæringen, her må fjæringen også oppta dreiemomentet fra motorene.

Når det gjelder dreiemomentet fra motorene er det innført en "Torque bar" mellom hjul og chassis.
" The attachment hardware consists of a combined ball- and telescoping- joint, which compensates for possible misalignment during installation as well as relative movement as the car is traveling on the road. The connecting point may be forward or rearward of the wheel center. The relative forces are translatory, parallel to the body surface and directed downwards while driving and upwards during regenerative braking. (vice versa if the attachment point is forward of the wheel center)."
Da blr det jo denne armen som tar opp dreimomentet fra motoren. Men uavfjæret vekt øker med 17 kg på hvert hjul med motor. Dette må jo ha en betydning. Dessuten øker jo spinn med vekten av rotor. Det er jo ikke sikkert at det er så mye at det har vesentlig betydning men det skal jo stoppes av når en bremser (mD2).

Sitat fra: El rayo på onsdag 03. desember 2008, klokken 12:44

Det at det kreves automatgear må du forklare nærmere, Griffel.


Dette trekker jeg ut av funksjonen med at det ikke er gasspedalen som kontrollerer elmotordriften, men at den kjører med konstant pådrag. Altså en akselererer med bensinmotoren, slipper gassen elmotoren fanger opp pådraget når hastighet har falt ca 3% og bilen fortsetter å trille med elmotor med konstant moment mens bensinmotoren går i tomgang.  forsiktig bremsing får driften til å bremse på signal fra bremselyset. Skal du øke farten litt trå du på gassen bilen akselererer og driften fanger opp det nye momentet når gassen slippes. Å få dette til å fungere med manuelt gir går nok, men krever i alle fall litt øvelse. Med automatgear kan det virke  normalt uten videre tenkearbeid. Manuelt gir har sikkert ikke bekymret konstruktøren i USA

Sitat fra: El rayo på onsdag 03. desember 2008, klokken 12:44

Det står ganske klart "batteries not included", jeg tolker prisantydningen som pr stk (ikke for en pakke med 6). Så skal batteriet fraktes hit + moms.

De operere med en totalpris (Installasjonsfliken på hjemmesiden) "$4550 with Lead Acid Batteries, " og det står battery pack (6 batteries) $400-450. Så det må være pris for pakke. Men det er muligens en prisantydning for noe du må kjøpe an noen andre: Da er dette en prisantydningen er uten ansvar. Altså et optemistisk anslag av hva en slik pakke kan koste der du bor.

Andre litt tvilsomme ting :
Det antas at: godkjenning er uten problemer siden "since the Poulsen Hybrid does not affect brakes, steering, suspension or any original safety systems" Totalvekt øker med 150kg. Uavfjæret vekt øker med 17 kg på hvert hjul med motor. Dette er jo en litt dristig antagelse i hvertfall for vårt lands godkjennings myndigheter.



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: Griffel på onsdag 03. desember 2008, klokken 14:08
Sitat fra: El rayo på onsdag 03. desember 2008, klokken 12:44
Har ikke lest alt på hjemmesiden enda, men ser at minimum 15 toms hjul (felger) er et krav. Påstanden om at det ikke påvirker fjæringen er en selvmotsigelse i og med "torque arm" som skal festes i kanalen eller støtfangeren bak. Øket hjulvekt (uavfjæret vekt) alene påvirker fjæringen, her må fjæringen også oppta dreiemomentet fra motorene.

Når det gjelder dreiemomentet fra motorene er det innført en "Torque bar" mellom hjul og chassis.
" The attachment hardware consists of a combined ball- and telescoping- joint, which compensates for possible misalignment during installation as well as relative movement as the car is traveling on the road. The connecting point may be forward or rearward of the wheel center. The relative forces are translatory, parallel to the body surface and directed downwards while driving and upwards during regenerative braking. (vice versa if the attachment point is forward of the wheel center)."
Da blr det jo denne armen som tar opp dreimomentet fra motoren.
"Torque bar" er det rette navnet, ja. Den hindrer at spolene roterer i stedet for at magnetene og hjulet går rundt. Kraften virker mellom karosseriet og hjulakslingen og presser den enten opp eller ned (se det jeg har understreket i den engelske teksten). Kraften vil virke motsatt på høyre og venstre side når torque bar'en står samme vei, f.eks. forover, på begge sider og bilen vil legge seg over til ene siden.
17 kg uavfjæret ekstra vekt er ganske mye når man vet at et Th!nk hjul veier 4,5 kg. Forestill deg en oppbremsing på godt, norsk vaskebrett. "Men, var ikke den veien jeg kom fra, da?"
Sitat fra: Griffel på onsdag 03. desember 2008, klokken 14:08
De operere med en totalpris (Installasjonsfliken på hjemmesiden) "$4550 with Lead Acid Batteries, " og det står battery pack (6 batteries) $400-450.
Uansett stemmer ikke regnestykket. Poulsen Hybrid 3.500 + battery 400 + charger 300 + installation 600 = 4800 på min kalkulator.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#5
Sitat fra: El rayo på onsdag 03. desember 2008, klokken 15:08
"Torque bar" er det rette navnet, ja. Den hindrer at spolene roterer i stedet for at magnetene og hjulet går rundt. Kraften virker mellom karosseriet og hjulakslingen og presser den enten opp eller ned (se det jeg har understreket i den engelske teksten). Kraften vil virke motsatt på høyre og venstre side når torque bar'en står samme vei, f.eks. forover, på begge sider og bilen vil legge seg over til ene siden.

Det stemmer vell ikke helt. (Dersom du tegner bilen sett fra h og v side ser du det).

Sitat fra: El rayo på onsdag 03. desember 2008, klokken 15:08
[Uansett stemmer ikke regnestykket. Poulsen Hybrid 3.500 + battery 400 + charger 300 + installation 600 = 4800 på min kalkulator.

Nå er det vell ikke helt uvanlig at en komplett pakkepris er lavere enn summen av delpriser.

Men selv om bilen ikke legger seg over på siden, og prisen ikke er avskrekkende høy, tror jeg vi kan være enige om at dette prosjektet kan vi ikke anbefale noen å bruke penger på.  ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA