Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???

Startet av tomnordby, torsdag 30. juli 2015, klokken 12:43

« forrige - neste »

spaceman

Takk for svar. Tok sjansen på at Facebook siden til Statoil stemte mer en hjemmesiden. Fikk rask og smertefri hurtiglading og kom raskt videre:)
Kom en leaf mens jeg ladet som prøvde å starte lading samtidig som meg. Han ble skuffet da det viste seg at det ikke gikk. Er det slik på alle hurtigladestasjoner? Eller er det noen der combo og chademo kan lade samtidig?

Panduck

Sitat fra: spaceman på torsdag 23. juli 2015, klokken 21:03
Takk for svar. Tok sjansen på at Facebook siden til Statoil stemte mer en hjemmesiden. Fikk rask og smertefri hurtiglading og kom raskt videre:)
Kom en leaf mens jeg ladet som prøvde å starte lading samtidig som meg. Han ble skuffet da det viste seg at det ikke gikk. Er det slik på alle hurtigladestasjoner? Eller er det noen der combo og chademo kan lade samtidig?

Etterhvert kommer det sikkert ladere som flere biler kan lade samtidig på, men de som er nå kan kun ha en DC-bil ladende samtidig. Finnes noen få som kan ha en AC (Zoe) og DC (Leaf / eGolf) ladende samtidig, men de fleste tar kun en bil om gangen. Men det er jo en Chademolader rett ved som Leafen kunne bruke.

Gnilre

Jeg ladet her i går. Trodde det var Grønn kontakt, men betalte 44kroner i kassa for 15 minutter etter å ha koblet Soul'en til et Chademo-uttak. Etter mye bilkjøring surret jeg og sa at jeg skulle ha AC, men det funket jo ikke oppdaget han i kassen med en gang, så da satt han på Chademo etter at jeg hadde summet meg.

I løpet av de 15 minuttene gikk batteriet fra 38 til 54%, noe som tilsier en ladeeffekt på 17,28kW siden jeg har 27kWh batteri. Det er jo knapt semihurtig ! Var det fordi jeg først sa AC at han trykket på feil bryter som ga så lav effekt ? Eller er dette egentlig en semihurtiglader ? Jeg gadd ikke lade mer der, så jeg gikk ikke inn i butikken igjen. De fire andre laderne den dagen fra Grønn kontakt og Fortum fikk jeg oppunder 50kW fra, så bilen er ihvertfall ikke årsaken til lav effekt.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Panduck

Sitat fra: Gnilre på mandag 03. august 2015, klokken 13:13
I løpet av de 15 minuttene gikk batteriet fra 38 til 54%, noe som tilsier en ladeeffekt på 17,28kW siden jeg har 27kWh batteri. Det er jo knapt semihurtig !.

Du er vel ikke den første som har meldt om ekstremt lav ladehastighet ved lading på enkelte Statoil-ladere. Soul er jo kjent for å dra strøm in veldig raskt, i forhold til f.eks LEAF, men selv en LEAF skal jo dra over dobbelt av det du fikk ved de prosentene (med mindre det er veldig kaldt).

Håper de som opplever slikt tar kontakt med Statoil og spør, og deler sine erfaringer vidre her! Det står jo en GK lader rett ved denne, så de vil tape mye på å ha en lader som ikke leverer det man betaler for.

Gnilre

Sitat fra: Panduck på mandag 03. august 2015, klokken 13:48
Det står jo en GK lader rett ved denne, så de vil tape mye på å ha en lader som ikke leverer det man betaler for.
Jeg fant bare en hurtiglader ved bensinstasjonen og var fornøyd med det. Visste ikke at det også var en GK lader der. Står den diagonalt på motsatt side av stasjonen ? Jeg gidder jo ikke lade i lusefart hvis jeg heller kan bruke en GK-lader.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Panduck

Sitat fra: Gnilre på mandag 03. august 2015, klokken 16:00
Jeg fant bare en hurtiglader ved bensinstasjonen og var fornøyd med det. Visste ikke at det også var en GK lader der. Står den diagonalt på motsatt side av stasjonen ? Jeg gidder jo ikke lade i lusefart hvis jeg heller kan bruke en GK-lader.

Har aldri vært der, vet bare at den GK laderen har vært der en stund, og står på ladekartet, så du finner den der. Det er kun en Chademolader, så der er bare mulig for oss med LEAF / Soul og andre chademobiler. Men tror den ligger VELDIG nær Statoil-laderen, ja.

Arha

Sitat fra: Panduck på mandag 03. august 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Gnilre på mandag 03. august 2015, klokken 16:00
Jeg fant bare en hurtiglader ved bensinstasjonen og var fornøyd med det. Visste ikke at det også var en GK lader der. Står den diagonalt på motsatt side av stasjonen ? Jeg gidder jo ikke lade i lusefart hvis jeg heller kan bruke en GK-lader.

Har aldri vært der, vet bare at den GK laderen har vært der en stund, og står på ladekartet, så du finner den der. Det er kun en Chademolader, så der er bare mulig for oss med LEAF / Soul og andre chademobiler. Men tror den ligger VELDIG nær Statoil-laderen, ja.
Den ligger ca 50 meter retning Mjøsa fra Statoil.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Panduck

#22
Statoil Mjøsstranda står IKKE på hurtigladekartet, så det er litt vanskelig å si hva Statoil mener om det er hurtiglader eller semighurtiglader... Merkelig at de ikke vil ha den inn på hurtigladekartet så fort som mulig..

Har uansett tenkt meg opp dit til helgen, så det var greit med en pekepinn om hvilken av laderne jeg burde bruke!

spaceman

Jeg ladet der for et par uker siden og betalte da for 30min. Så da jeg kom ut at han hadde lagt inn 40 min lading. Hadde 17% da lading startet og den stoppet av seg selv etter 25 min (15 min igjen i displayet). Hadde da fått 92%. Med e-golf gir det en ladehastighet på 39 kWh, og det er jo en helt grei ladehastighet. Regner med den stoppet på 92% for å skåne batteriet. Har hørt om flere biler som stopper hurtiglading før de når 100%.
Mulig dette bare er en ustabil lader som noen ganger gir dårlig hastighet. Bør ihvertfall si ifra i kassa når hastighet blir for dårlig.

Panduck

Sitat fra: spaceman på tirsdag 04. august 2015, klokken 12:09
Jeg ladet der for et par uker siden og betalte da for 30min. Så da jeg kom ut at han hadde lagt inn 40 min lading. Hadde 17% da lading startet og den stoppet av seg selv etter 25 min (15 min igjen i displayet).

Var det bilen din som stoppet ladningen? Stopper eGolf hurtiglading ved 92%? (Det er jo ikke nødvendigvis en dum ting, bare lurer...)

spaceman

Sitat fra: Panduck på tirsdag 04. august 2015, klokken 12:44
Sitat fra: spaceman på tirsdag 04. august 2015, klokken 12:09
Jeg ladet der for et par uker siden og betalte da for 30min. Så da jeg kom ut at han hadde lagt inn 40 min lading. Hadde 17% da lading startet og den stoppet av seg selv etter 25 min (15 min igjen i displayet).


Var det bilen din som stoppet ladningen? Stopper eGolf hurtiglading ved 92%? (Det er jo ikke nødvendigvis en dum ting, bare lurer...)

Lading stoppet av deg selv ved 92%, regner kanskje med at det var bilen selv som gjorde det siden den nærmet seg full. Kan jo ha vært noe med hurtigladeren også. Men gikk ikke inn å spurte siden 92% var mer enn nok for meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA