Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av Toonster, mandag 31. august 2015, klokken 15:14

« forrige - neste »

Toonster

Sitat fra: Rico på søndag 02. august 2015, klokken 23:19
Har ikke kjørt den tom i 110-120, men erfaring så langt er at i hvert fall 110 ikke tar så veldig mye rekkevidde. Lå 12 mil i 110 (opptil 130 enkelte steder) i snitt og hadde da rest på 65%. Det skulle vel tilsi ca 34 mil i den hastigheten.

Var du da 100% full ladet før turen da?


Rico


Sjøhyene

Sitat fra: Rico på søndag 02. august 2015, klokken 23:19
Har ikke kjørt den tom i 110-120, men erfaring så langt er at i hvert fall 110 ikke tar så veldig mye rekkevidde. Lå 12 mil i 110 (opptil 130 enkelte steder) i snitt og hadde da rest på 65%. Det skulle vel tilsi ca 34 mil i den hastigheten.

Tviler veldig på om du kan regne med å komme 34 mil med en 70D i 110kmt. Vind vil ha mye å si så er mulig du hadde en del medvind når du kjørte.
Regner selv ca 35 mil som realistisk 100% rekkevidde for en 85kwh når man kjører i 110 sone. (typisk 120 på cruise)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

sigurdi

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 03. august 2015, klokken 09:19
Tviler veldig på om du kan regne med å komme 34 mil med en 70D i 110kmt. Vind vil ha mye å si så er mulig du hadde en del medvind når du kjørte.
Regner selv ca 35 mil som realistisk 100% rekkevidde for en 85kwh når man kjører i 110 sone. (typisk 120 på cruise)

70D har den nye mer effektive motortypen, den har også to motorer som er tunet til å være mest effektiv i ulike hastigheter, den ene er tunet til highway hastighet 65mph (104km/h)

Så er ikke sikkert det ligger langt unna 35mil i 110km/h om 85 ikke klarer dette, reduksjon i batteri kapasitet får den igjen i lavere vekt og mer effektiv motor i denne hastigheten.

Her er EPA data for 70D - EPA data har vist seg å være ganske nært virkelig rekevidde og har faktisk 10 Miles (16km) mer en 70.

70D Range - 240 Miles - 386km
70 Range - 230 Miles - 370km

Ved lansering av 70D ble det faktisk opplyst om rekevidde på 250miles ved 65mph som blir 402km i 104km/h.
(Med AC = off, ikke noe problem i sommer norge for tiden he he he, så er bare å ta en motorvei test for de som måtte ha en 70D)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på mandag 03. august 2015, klokken 10:18
Her er EPA data for 70D - EPA data har vist seg å være ganske nært virkelig rekevidde og har faktisk 10 Miles (16km) mer en 70.

70D Range - 240 Miles - 386km
70 Range - 230 Miles - 370km

Ved lansering av 70D ble det faktisk opplyst om rekevidde på 250miles ved 65mph som blir 402km i 104km/h.

Nå har jeg sett det har blitt påstått (uten at jeg kan stå inne for påstanden, så dere får ta den som den er - en påstand) at den reelle EPA ratingen av 70D faktisk var høyere enn 240 miles, men at Tesla valgte å sette den ned av en eller annen grunn. Så vidt jeg vet er det ikke noe galt i å opplyse om en lavere rekkevidde enn målt, bare man ikke skryter på seg mer enn den reelle ratingen. Hvor mye høyere den skulle hatt vært har jeg ikke fått med meg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Sitat fra: Amoss på mandag 03. august 2015, klokken 10:27
Nå har jeg sett det har blitt påstått (uten at jeg kan stå inne for påstanden, så dere får ta den som den er - en påstand) at den reelle EPA ratingen av 70D faktisk var høyere enn 240 miles, men at Tesla valgte å sette den ned av en eller annen grunn. Så vidt jeg vet er det ikke noe galt i å opplyse om en lavere rekkevidde enn målt, bare man ikke skryter på seg mer enn den reelle ratingen. Hvor mye høyere den skulle hatt vært har jeg ikke fått med meg.

Du tenker ikke på denne uttalelsen fra Tesla da?
Sitat fra: TeslaToday, we are introducing the Model S 70D, an all-wheel drive electric car with a 0-60 time of 5.2 seconds and a 250 mile range at 65 mph.
Kilde:
http://www.teslamotors.com/blog/introducing-all-wheel-drive-model-s-70d
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på mandag 03. august 2015, klokken 14:41
Du tenker ikke på denne uttalelsen fra Tesla da?
Sitat fra: TeslaToday, we are introducing the Model S 70D, an all-wheel drive electric car with a 0-60 time of 5.2 seconds and a 250 mile range at 65 mph.

Nei jeg har ikke blandet sammen med dette, men kan godt være at noen andre blandet sammen her da påstanden ble fremsatt. Men påstanden var altså at EPA skulle ha kommentert rekkeviddetesten med at de hadde justert ned ratingen til 240 miles på forespørsel fra Tesla. Hva den evnt. skulle hatt blitt justert ned fra kan jeg ikke erindre om ble nevnt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


Stikkkontakt

I følge selger hos Tesla selges det nå 2 70D for hver 85D. P85D var for spesielt interesserte. Så tydeligvis syns/håper mange at 70D er tilstrekkelig..
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Toonster

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:39
I følge selger hos Tesla selges det nå 2 70D for hver 85D. P85D var for spesielt interesserte. Så tydeligvis syns/håper mange at 70D er tilstrekkelig..

Ingen tvil om at man får en kanon bil til en bra pris - tørr ikke tenke på hva man måtte ut med for å få noe tilsvarende med diesel eller bensin. Da tenker jeg mest på type bil, størrelse, følt kvalitet og komfort.
Tenker ikke på 0-100, men er opptatt av særlig 70-120 mtp forbikjøringer.

Stikkkontakt

Sitat fra: Toonster på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:55
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:39
I følge selger hos Tesla selges det nå 2 70D for hver 85D. P85D var for spesielt interesserte. Så tydeligvis syns/håper mange at 70D er tilstrekkelig..

Ingen tvil om at man får en kanon bil til en bra pris - tørr ikke tenke på hva man måtte ut med for å få noe tilsvarende med diesel eller bensin. Da tenker jeg mest på type bil, størrelse, følt kvalitet og komfort.
Tenker ikke på 0-100, men er opptatt av særlig 70-120 mtp forbikjøringer.

MB GLC350e 4Matic vil nok ende på 650.000 kr for min del. Da har den skinn, navi, hengerfeste og det meste uten at jeg tar av på utstyrslisten. Den gjør 0-100 på 5,9 sek og er 100% elektrisk for meg minst 300 dager i året. For meg er den et meget seriøst alternativ for meg og helt uten kompromiss(hengerfeste) Den ser også meget pen ut, og jeg syns interiøret er ekstremt innbydende.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Toonster

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. august 2015, klokken 22:46
Sitat fra: Toonster på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:55
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:39
I følge selger hos Tesla selges det nå 2 70D for hver 85D. P85D var for spesielt interesserte. Så tydeligvis syns/håper mange at 70D er tilstrekkelig..

Ingen tvil om at man får en kanon bil til en bra pris - tørr ikke tenke på hva man måtte ut med for å få noe tilsvarende med diesel eller bensin. Da tenker jeg mest på type bil, størrelse, følt kvalitet og komfort.
Tenker ikke på 0-100, men er opptatt av særlig 70-120 mtp forbikjøringer.

MB GLC350e 4Matic vil nok ende på 650.000 kr for min del. Da har den skinn, navi, hengerfeste og det meste uten at jeg tar av på utstyrslisten. Den gjør 0-100 på 5,9 sek og er 100% elektrisk for meg minst 300 dager i året. For meg er den et meget seriøst alternativ for meg og helt uten kompromiss(hengerfeste) Den ser også meget pen ut, og jeg syns interiøret er ekstremt innbydende.

Ikke dum den der.

Hybrid hadde vært høyaktuelt om man hadde hatt en rekkevidde på 10-15 mil på batteriet - 3-5 mil bli for snaut for meg dessverre.

RunarBT

Sitat fra: nie på fredag 31. juli 2015, klokken 23:12
Sitat fra: Toonster på fredag 31. juli 2015, klokken 23:01
Sitat fra: Tuxedo på fredag 31. juli 2015, klokken 22:19
Det er 300 km hovedsakelig på motorvei, og da blir marginene små om vinteren med 70D.  Alternativet er å ta turen ut til Lier og fullade der, men det er ikke noe jeg hadde giddet hvis jeg skulle ta turen et par ganger i uken.  Muligens det kommer en SC et sted nord for Gardermoen etter hvert.

Ja, det er vel 28 mil tur/retur. Men får man ikke ladet bilen litt i Oslo området? På offentlige ladestasjoner/McDonalds/eller andre steder?

1 timer i en eller annen lader mens man har et møte/lunsj burde gjøre susen?
Hvis du finner lademulighet så er det jo greit men personlig ville jeg vært skeptisk til å gjøre meg avhengig av det.

Med ditt bruksmønster ville jeg gått for minimum 85kWh batteri. Jeg ville også ha gjort en seriøs kost/nytte vurdering av om ett 90kWh batteri kunne være tingen.

Kjipt å være prisgitt lademuligheter i Oslo med mindre din møtelokalitet er den samme hele tiden og MED sikker lademulighet.

Støtter dette, ville absolutt hatt litt margin så ein ikkje må lade ofte..

Gå heller for ein fullspecet P85 brukt på finn, så får ein meir konfortabel kvardag og så sparer du og litt penger.:-)

Eg pendler og drammen-oslo, så til mitt bruk hadde ein 70D holdt. Kunne eg byttet likt mot likt ville eg nok byttet min fullspecet P85 med en lett utstyrt 70D for å få 4wd og autopilot.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA