Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Etterlysning: Finnes det noen her som har kjøpt?

Startet av Softblue, torsdag 03. september 2015, klokken 11:43

« forrige - neste »

Softblue

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

timingbeltkiller

CORRECTION:
Driften av alle nye biler skal ha 0-utslipp.

Utslipp ved produksjonen inklusive bygging og drift av fabrikkene er det ikke mulig å redusere til null.
Heller ikke bygging og drift av veier, tunneller, broer og annen nødvendig infrastruktur.
Heller ikke bygging og drift av produksjonsanlegg for fornybar energi.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Enigami

Fint mål, men fullstendig urealistisk.

Bensinhybrider må også få plass. De forrurenser svært lite og de kan kjøre på elbilmodus i byene.
Man kan innføre et lys som tennes når elbilmodus er slått på slik at kontrollorganer kan gi bOt om det ikke følges innenfor bomringer osv (et eksempel).

Eventuelt kan man bare regulere det med bomavgiften.

hgs

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:21
Fint mål, men fullstendig urealistisk.

Bensinhybrider må også få plass. De forrurenser svært lite og de kan kjøre på elbilmodus i byene.
Man kan innføre et lys som tennes når elbilmodus er slått på slik at kontrollorganer kan gi bOt om det ikke følges innenfor bomringer osv (et eksempel).

Eventuelt kan man bare regulere det med bomavgiften.

Det er nok vanskelig, men fullstendig urealistisk er det ikke. Når Model E og tilsvarende biler med mer folkelige priser kommer på markedet tror jeg lysten på fossilbiler kommer til å falle drastisk. Og 2025 er tross alt 10 år fram i tid. Det var vel ingen som i 2005 trodde at alle ville gå rundt med små datamaskiner like kraftige som datidens PC'er i lomma heller, konstant tilkoblet nettet. Disruptiv teknologi i form av smarttelefoner og nettbrett veltet noen av verdens største selskaper(Kodak og nesten Nokia) over ende på forbløffende kort tid, og tilsvarende kan fort skje igjen. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:15
Utslipp ved produksjonen inklusive bygging og drift av fabrikkene er det ikke mulig å redusere til null.
Heller ikke bygging og drift av veier, tunneller, broer og annen nødvendig infrastruktur.
Heller ikke bygging og drift av produksjonsanlegg for fornybar energi.
Dette er feil. Mennesketypen finknoklet pedant blir helt fornybar en gang faktisk.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

kodalse

For det første er nå dette utsagn fra en venstrepolitiker, Ola Elvestuen.
Ikke akkurat det partiet som setter agendaen.

Det er vel enda mer oppsiktsvekkende at alle Taxier skal være fossilfrie innen 2022.
I tillegg er artikkelen noe mer nyansert enn det overskriften skulle tyde på.

"The goals are simple:

    All municipal vehicles will be electric by 2015
    All public transit will be fossil-fuel-free by 2020
    All taxis will be zero-emission by 2022
    Close to 100 percent of new cars sold will be emission-free by 2025

To enable this transformation, electric cars have been granted a huge menu of incentives."
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Enigami

Sitat fra: hgs på tirsdag 04. august 2015, klokken 23:32
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:21
Fint mål, men fullstendig urealistisk.

Bensinhybrider må også få plass. De forrurenser svært lite og de kan kjøre på elbilmodus i byene.
Man kan innføre et lys som tennes når elbilmodus er slått på slik at kontrollorganer kan gi bOt om det ikke følges innenfor bomringer osv (et eksempel).

Eventuelt kan man bare regulere det med bomavgiften.

Det er nok vanskelig, men fullstendig urealistisk er det ikke. Når Model E og tilsvarende biler med mer folkelige priser kommer på markedet tror jeg lysten på fossilbiler kommer til å falle drastisk. Og 2025 er tross alt 10 år fram i tid. Det var vel ingen som i 2005 trodde at alle ville gå rundt med små datamaskiner like kraftige som datidens PC'er i lomma heller, konstant tilkoblet nettet. Disruptiv teknologi i form av smarttelefoner og nettbrett veltet noen av verdens største selskaper(Kodak og nesten Nokia) over ende på forbløffende kort tid, og tilsvarende kan fort skje igjen.

Man kan ikke sammenligne innføring av avgiftssubsidierte elbiler i Norge med da datamaskinene kom osv.

I 2001 trodde mange at mobilene skulle bli små brikker som vi hadde inne i ørene. De endte med å bli større og mer PC-aktige.

Det eneste som er sikkert om fremtiden er at den ikke blir slik du trodde.

Jeg tror elbilfolket har altfor stor tro på elbilen som eneste bil. Jeg tror også fossilt brennstoff blir langt svakere representert. Men jeg tror fossilt brennstoff vil dominere i Europa også i 2030. Men at hybridene tar overhånd. Biler som ka. Bruke flere systemer, elmotor, bensin, kanskje hydrogen også i en og samme bil, uten at det veier så voldsomt mye. Hva vet jeg. Det eneste er at det folk flest vil ha av det produsentene flest kan tilby blir vinneren.

Om vi ser på Tyskland og Europa så tilbys akkurat de samme elbilene der. Men de er svært sjeldne.

timingbeltkiller

Sitat fra: erikf på onsdag 05. august 2015, klokken 01:08
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:15
Utslipp ved produksjonen inklusive bygging og drift av fabrikkene er det ikke mulig å redusere til null.
Heller ikke bygging og drift av veier, tunneller, broer og annen nødvendig infrastruktur.
Heller ikke bygging og drift av produksjonsanlegg for fornybar energi.
Dette er feil. Mennesketypen finknoklet pedant blir helt fornybar en gang faktisk.
Går ut fra dette er motpåstand til de 3 siterte.
Og neste setning er forklaringen/utdypingen av motpåstanden.

I følge min logikk-forståelse er dette reindyrka god-dag-mann-økseskaft svar!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 05. august 2015, klokken 15:18
Sitat fra: erikf på onsdag 05. august 2015, klokken 01:08
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:15
Utslipp ved produksjonen inklusive bygging og drift av fabrikkene er det ikke mulig å redusere til null.
Heller ikke bygging og drift av veier, tunneller, broer og annen nødvendig infrastruktur.
Heller ikke bygging og drift av produksjonsanlegg for fornybar energi.
Dette er feil. Mennesketypen finknoklet pedant blir helt fornybar en gang faktisk.
Går ut fra dette er motpåstand til de 3 siterte.
Og neste setning er forklaringen/utdypingen av motpåstanden.

I følge min logikk-forståelse er dette reindyrka god-dag-mann-økseskaft svar!

Det er bare et spørsmål om hvor lenge en venter. Før eller siden vil vi gå tom for fossilt drivstoff, siden dette tross alt er en ressurs som det ikke finnes uendelige mengder av. Når vi kommer dit må alt vi gjør være basert på fornybar energi. Men det forutsetter selvsagt at ikke verdens undergang kommer først. :o
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 05. august 2015, klokken 10:18

Jeg tror elbilfolket har altfor stor tro på elbilen som eneste bil. Jeg tror også fossilt brennstoff blir langt svakere representert. Men jeg tror fossilt brennstoff vil dominere i Europa også i 2030. Men at hybridene tar overhånd. Biler som ka. Bruke flere systemer, elmotor, bensin, kanskje hydrogen også i en og samme bil, uten at det veier så voldsomt mye. Hva vet jeg. Det eneste er at det folk flest vil ha av det produsentene flest kan tilby blir vinneren.

Om vi ser på Tyskland og Europa så tilbys akkurat de samme elbilene der. Men de er svært sjeldne.

Den dyreste komponenten i en elbil er batteriet. Resten av komponentene er langt billigere enn i en fossil eller hybrid bil. Når vi samtidig ser at kostnaden for batterier har falt jevnt med ca.12% pr år, vil vi på et tidspunkt komme dit at batteri bilen blir like billig å kjøpe som fossilbilen. Og utviklingen vil bare fortsette og virke i favør av elbilen. Fossilbilen vil da bli både dyrere i innkjøp og dyrere i drift. Det er godt mulig at vi er kommet dit i utviklingen allerede i 2025. Og da vil fossilbilen dø av seg selv.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 05. august 2015, klokken 15:18
Sitat fra: erikf på onsdag 05. august 2015, klokken 01:08
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:15
Utslipp ved produksjonen inklusive bygging og drift av fabrikkene er det ikke mulig å redusere til null.
Heller ikke bygging og drift av veier, tunneller, broer og annen nødvendig infrastruktur.
Heller ikke bygging og drift av produksjonsanlegg for fornybar energi.
Dette er feil. Mennesketypen finknoklet pedant blir helt fornybar en gang faktisk.
Går ut fra dette er motpåstand til de 3 siterte.
Og neste setning er forklaringen/utdypingen av motpåstanden.

I følge min logikk-forståelse er dette reindyrka god-dag-mann-økseskaft svar!
Det var vel ikke det helt store intellektuelle nivået i denne litt offtopicen her. Mest påstander, meninger uten resonnement så langt.
For å utdype litt: Produksjonen av ting medfører indirekte utslipp inntil maskinene og energien som benyttes blir fornybare. Hvis du kun har en fossil maskin og bygger en fornybar så er produksjonen skitten. Neste gang kan du benytte den fornybare. Dette er en god sirkel, selv om det går tregt (og ja, så tregt at det går til hææææælsike med oss kanskje?). N % 0-utslippsbiler innen år X er noe vi leser om til stadighet at forskjellige land, byer eller områder har intensjoner om. Når N=100 er jo det skikkelig bra, spesielt når X <= 2025.
Jeg er Y % optimistisk, men det er sikkert en god idé å smøre litt svart hvitt dommedagsstemning utover elbilforumet også, for å ta de som er mer enn Z % optimistisk litt ned på jorden. Enda bedre å legge inn litt sammfunnsrealistiske fakta på veien som underbygger pessimismen, hvis det finnes.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

NegativeElectrode

For 20 år siden var det trangt om plassen på harddisken, og for 40 år siden var harddisker luksus.

Hvis utviklingen av batteriteknologi bare er en tidel av utviklen av harddisker de siste 20 årene (100 MB -> 128 GB som basekonfig, altså over 1000 ganger) tror jeg vi kan snakke om batterier på ihvertfall 100 ganger kapasitet om 20 år.

Det sier bl.a. her at prisen vil falle til 60% av det den er i dag. Prisen per MB for harddisker i dag er jo helt latterlig i forhold til 20 år siden.
http://cleantechnica.com/2015/08/04/battery-costs-set-to-fall-60-by-2020-from-energy-storage-megashift/

Ingen forutså den stadig forbedrete lagringstettheten den gangen for 20 år siden, selv om harddisken da allerede var 20 år i mer eller mindre ordinær bruk.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: erikf på onsdag 05. august 2015, klokken 21:51
For å utdype litt: Produksjonen av ting medfører indirekte utslipp inntil maskinene og energien som benyttes blir fornybare. Hvis du kun har en fossil maskin og bygger en fornybar så er produksjonen skitten. Neste gang kan du benytte den fornybare.
En fornybar maskin?
Null ressursbruk ved fabrikasjon og vedlikehold av fysiske ting?




Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 06. august 2015, klokken 09:54
Sitat fra: erikf på onsdag 05. august 2015, klokken 21:51
For å utdype litt: Produksjonen av ting medfører indirekte utslipp inntil maskinene og energien som benyttes blir fornybare. Hvis du kun har en fossil maskin og bygger en fornybar så er produksjonen skitten. Neste gang kan du benytte den fornybare.
En fornybar maskin?
Null ressursbruk ved fabrikasjon og vedlikehold av fysiske ting?
oh yeah
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA