Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dag med ny Zoe: Battery charging impossible

Startet av flux, torsdag 02. juli 2015, klokken 14:37

« forrige - neste »

Hansi

Grom :)

Håper en elbil vil toppe resultatlista i år :) (2. og 3. i fjor vel)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Ferry

DriveeO stiller med 1020 kW.
http://www.electricautosport.com/2015/06/photos-first-look-at-the-1020-kw-electric-racer-by-drive-eo/
Skal bli spennende å se hva de får til. Seier i PP for elbil er kun et spørsmål om tid. Elmotoren tvinger seg fram i stadig større farkoster. Både WEC og F1 er avhengig av elmotor. Motorsykler med elmotor er allerede temmelig bra, og de har vel allerede vært raskest opp PP. Jeg ser en dreining i motorsportkretser der elmotor omtales som one lap wonders. Plutselig er det rekkevidde som betyr noe, og ikke effekt eller akselerasjon :)
Porsche tok dobbeltseier på Le Mans, med 2 l V4 bensinturbo og en anseelig mengde elektrisk effekt. Det ryktes om 1350 hk toppeffekt.


Ferry

Elbil tok totalseieren i år! Både første og andreplass. Rhys Millen vant med DriveEO. Hør intervju her: https://soundcloud.com/kaspars-dambis/rhys-millen-ppihc-2015
Bilen mistet drift på bakhjulene tidlig i løypa og måtte fortsette som forhjulstrekk med "bare" 750 hk. Derfor gikk det 30-40 sekunder tregere enn de hadde satset på. Som et resultat av dette vant de bare med 30 sekunder over nr. to, som også var elbil :)

flux

Kult! Ser DnB sponset DriveeO, noen som vet hvorfor DnB er sponsor her?

Latvia avdelingen kanskje?

Synes det er synd at Norge er så lite synlig internasjonalt på utvikling av elbil tech.

Det kommer biler og ladetech fra land som Latvia, Kroatia, Sveits, Østerike og Tyskland, men fint lite fra Norge som er relatert til elbil tech. Vi burde da klare å få til noe, med den enorme fokus og markedsandel elbiler har i Norge.

Zaptec er et hederlig unntak.



Hansi

Jeg ble overrasket over å se at Rimacen brukte såpass mye lenger tid enn DriveEO. De hadde vel relativt lik spec, Rimac var vel en del tyngre, men ca. lik effekt og DriveEO hadde kjørt på halv effekt også?

Uansett veldig bra med elbiler på 2 første plassene :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Ferry

Det var jo et hav av tid mellom Rimac og DriveEO! Til tross for at de mistet drift på bakhjulene før de var halveis oppe ble det neste 30 sekunder forskjell. De hadde regnet med å kjøre enda 30 sekunder fortere, altså totalt ett minutt forskjell. Det rimer ikke i det hele tatt med effekt og vekt. Mulig han "gamle japsen" i Rimacen ikke er så kjapp lenger, men Rhys Millen er ingen unggutt han heller. Ett minutt er utklassing, det er på en annen planet.
Video av rekordløpet her Skuffende dårlig video, litt dum kameraplassering og det høres kun vindsus. Får ikke helt inntrykk av farten, men det akselerer voldsomt ut av svingene. Får håpe det dukker opp flere videoer av denne bilen, gjerne sammenlignet med andre kjente referanser.
Neste mål må være å sette ny løyperekord. Loeb har kjørt på 8:13, så det mangler neste ett minutt, som kunne vært "kun" ca. 20 sekunder hvis utstyret hadde holdt.

Hansi

Jeg mener jeg så i en annen video en som nevnte at Rimac hadde hatt problemer med bremsene, spørs om det er hovedårsaken.

Helt enig, banerekord bør være neste målsetting :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

flux

#9
Sitat fra: Hansi på mandag 29. juni 2015, klokken 00:40
Jeg ble overrasket over å se at Rimacen brukte såpass mye lenger tid enn DriveEO. De hadde vel relativt lik spec, Rimac var vel en del tyngre, men ca. lik effekt og DriveEO hadde kjørt på halv effekt også?
DriveEO brukte 6 stk Yasa motorer, det er heftige saker:
360NM pr motor og 2160 NM Totalt, og 165kw maks effekt pr motor som kun veier 24 kg. (10 hk/kg)
Det er omtrent samme Power-to-weight ratio som på motorer brukt i Formel 1 eller på Jet Fly.

http://www.yasamotors.com/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA