Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vinterbilen PHEV?

Startet av Rolfben, onsdag 26. august 2015, klokken 20:28

« forrige - neste »

Rolfben

Jeg har en 2014 modell Nissan Leaf  med et lite solcellepanel på spoileren bak er det noen som vet hvor mye strøm det gir til 12volts batteriet og om det bare gir strøm når jeg kjører.

emil

Har ikke sett noen offisiselle tall for det panelent, men ser man på hva paneler på omtrent samme størrelse man kan kjøpe løst kan levere er det snakk om rundt 5-10W på 12V under optimale forhold.

Så i prinsippet er det panelet mest til pynt i tillegg til at det ser bra ut i salgsmateriellet.

HenrikRH

Ifølge Jeremy Clarkson's rewiew av Nissan Leaf er dette for å drifte A/C mens bilen står i ro sånn at man skal slippe å bruke av hovedbatteriet.
Personlig tviler jeg for at det er dette det er til for...

Lest i manualen?
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

leafnor

#3
Hei.

Jeg har solceller på hustaket.
Det er 100W panel, og areal pr/100W er 0,72m2 (106x68 cm). Ligger flatt, slik som på LEAF'n
I klart vær midtsommer med solen på sitt høyeste (50 grader over horisonten) leverer et 100W panel 45 watt. Det leverer 85 kWt/år per 100W panel.

Ser at panelet på LEAF (Dekt av "prismepanelet" på vingen) er omtrent 8x32 cm.

Det er rett frem bare å regne arealforhold for å sammenligne solenergi (Ellers gitt samme premisser)
Panelet på Leaf er (8x32)/(106x68)= 3,6% av 100W panel jeg har, dvs 3,6 watt panel.

Horisontalt panel i Trondheim gir altså 45% av merkeeffekt på sitt beste, og da vil det si at panelet på LEAF  i beste forhold gir 1,6W. I tillegg er ikke det prismeglasset over panelet noe gunstig.

For å oppsummere (konkludere), så blir det ikke store greiene.
Panel jeg har ga forrige år 85 kWt/100W på året, dvs det på LEAF'n vil om du ikke står parkert i garasje eller under trær maksimalt bidra med 3 kWt/år, og da med en peak-effekt pårundt 1,5 watt.




Leaf 2012/Aug 160.000 km

BE

Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på mandag 27. juli 2015, klokken 23:53
Ifølge Jeremy Clarkson's rewiew av Nissan Leaf er dette for å drifte A/C mens bilen står i ro sånn at man skal slippe å bruke av hovedbatteriet.
Personlig tviler jeg for at det er dette det er til for...
Den klovnen der er ikke en god referanse til noe som helst hva gjelder elbiler, eller biler generelt for den saks skyld. Men artig britisk humor, det skal de ha.

I følge han skulle batteriene på alle 1. generasjons Leaf være kaputt etter 3 år. Oisann hvor feil en kan ta.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ThomasEL

Leafens 12V batteri trives (som andre bly-syrebatterier) best når de er 100% oppladet. Solcellepanelet på Leafens spoiler er neppe stort nok til å lade opp igjen et nedtappet 12V batteri i særlig grad, men det vil nok kunne bidra til å holde et allerede rimelig fullt batteri toppladet. Altså en liten vedlikeholdslading som kan kompensere for selvutladning og (muligens) også være tilstrekkelig til å kompensere for det lille jevne strømtrekket fra 12V batteriet pga bla kommunikasjonsmodulen... Men det er nok også maks av hva man kan forvente av det.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

HenrikRH

Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

leafnor

Fra mynissanleaf:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=6&t=20199&start=10#p430948

Kan tolkes som at panelet på en solrik dag kan kompensere for strømmen som bilen trekker når den er avslått.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

HenrikRH

Man skal i grunnen ikke behøve sollys, det skal være nok med daglys.. Men, jeg tviler når jeg studerer det nærmere..
Kanskje bare pynt?  ;D
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

nr1rayner

Det er nok mest gimmick.
Hvor ofte har vi vel ikke hørt "hva med å sette solcellepanel på elbilen"
Well, we have done it, now shut up :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på onsdag 29. juli 2015, klokken 11:14
Man skal i grunnen ikke behøve sollys, det skal være nok med daglys.. Men, jeg tviler når jeg studerer det nærmere..
Kanskje bare pynt?  ;D
Solceller leverer strøm i daglys, men da på typisk 20% av full effekt. Dvs, panelet på Leaf'n levere en plass rundt 0,3W. I vinterhalvåret er leveransen så godt som null.
Men det er nok mest pynt og "miljømotivator" under salgssammenheng.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA