Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: Betale for Car-Net i e-Golf, verdt prisen?

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 25. august 2015, klokken 22:20

« forrige - neste »

elektrolux

Smart måler ikke pilotsignalet men strøm til bilen. Dermed betyr det ingenting om bilen lader med 1 fase eller 3 fase.

Et Zapcharger Smart anlegg blir konkurransedyktig fra boks nr 1 ( forutsatt at en sammenligner med andre anlegg med lastfordeling )

Ingen databuss i tillegg til Strømkabelen.

Andre i samme boligbyggelag må gjerne velge andre løsninger, men det er ingen fordeler med det. Tvert imot. Blir mye enklere og rimeligere å bare koble seg til stasjon nr 1, eller nr 39, eller nr 42...

For ytterligere info foreslås det å følge med direkte på Zaptec sine hjemmesider: http://zaptec.com/home/zapcharger/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Softblue

#16
Mange styrer i borettslag har ennå ikke oppfattet at eksosbiler er en utdøende teknologi.
Og mange borettslag er også redde for enhver ekstra kostnad. For å ikke snakke om misunnelse fra andre beboere, som i hvert fall ikke skal være med på å finansiere ladeplass til din nye elbil.

Mitt forslag om å tilrettelegg for ladestasjoner på alle parkeringsplasser, ble derfor nedstemt på generalforsamlingen fordi det ville koste 2.000 pr. leilighet, selv om det ville spart dem for 10.000 pr. leilighet om hver enkelt skulle legge opp kabel individuelt siden. Jeg sa at de som ikke hadde bruk for lading nå kunne i alle fall sette om en 10-16A kurs som muliggjorde sakteladning for el eller hybridbil. Det ville være en stor merverdi om de senere skulle selge leiligheten. Jeg tror det vil være av stor betydning for mange boligkjøpere fremover at leiligheten har ladeplass.

Jeg fikk imidlertid lov til å sette opp en 22Kw ladestasjon for egen kostnad, som jeg gladelig gjorde.
Men det er åpenbart ikke strøm nok til alle om mange vil sette opp 22Kw ladestasjoner, så en helhetlig løsning som jeg foreslo ville vært bedre for alle i fremtiden. Men nå kommer jeg til å tviholde på min 22Kw ladestasjon som jeg har fått tillatelse til og har montert :)
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Griffel

#17
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. juli 2015, klokken 00:02
For ytterligere info foreslås det å følge med direkte på Zaptec sine hjemmesider: http://zaptec.com/home/zapcharger/
Nå har jo du kommet med betydelig tilleggs-info sammenlignet med det en finner på hjemmesiden.

Jeg liker konseptet, som du -, ikke hjemmesiden beskriver. Hjemmesiden mangler mye info for å kunne se fordelene. Det er ikke rett fram å laget et slikt system uten en sentralenhet. Den må jo da bekostes i forbindelse med 1. installasjon så det er en grunnlags investering som en senere må "kjøpe seg inn" på, i tillegg til sin egen installasjon som går ut på å koble seg til mellom lade stasjon 5 og 14. Klart at dette er løsbart, men det krever innsatst i sameiestyrer for klare kjøreregler for å unngå krangel og spesialløsninger. Her bør nok Zaptec legge mye arbeid i noen forslag til sameier styrer om hvordan de kan legge til rette for et slikt utbyggbart system. Det er nok av snubletråder de bør ha et svar på om de skal selge store mengder slike systemer.

Jeg tror du missforsto dette med pilotsignalet, måling av forbruk går selfølgelig på kWh individuelt for avregning (hvor leses den av?).

Måling av momentan verdi er jo på strømmen i hver enkelt fase og er basis for for lastfordeling.
Styring av lastfordelingen derimot er via pilotsignalet. "Smart charger" er jo ingen lader, og den eneste måten de kan dele lasten er ved å justere pilotsignalet ned/opp så en holder seg under 63A.

Laveste verdi på pilot er 6A så med mange tilkoblet får biler med 1fas lader 1,4kW og de med 3fas lader 4kW til kapasiteten 44kW er brukt opp, og det kan lett skje lenge før 40biler er tilkoblet. Etter at lasten så er fordelt mellom 8stk. 3-fasladere (Tesla/MB/ZOE) og 8stk. 1-fasladere (Nissan/Golf/BMW/etc), og ennå er ikke halvparte av de 40 stasjonene i bruk.

De som kobler seg til senere får noe strøm før en av disse første er ferdig ladet, eller så må styringen bytte på å lade via en eller annen form tidsmultipleksing. Altså en relatvivt kompeleks styring av ladestasjonene individuelt om antallet ladestasjoner på en 63A kurs er stort. Rent energimessig, gjennomsnittlig 10kWh per bil i løpet av en 10 timers natt er nok tilstrekklig. Så betraktningen en 63A kurs til 40 biler er nok ikke så gal om de 40 er et representativt gjennomsnitt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olatho

Det kommer til å komme flere sånne løsninger på markdet, og det er supert.
KEBA sin bruker forøvrig en (offentlig publisert) UDP-protokoll til å kontrollere boksene sine, så det kan enkelt styres fra en hvilken som helst dings som snakker ethernet.  Man behøver altså ikke å kjøpe de dyre kontrollerne deres, om man føler man har kompetanse til å sette opp noe selv.
Uansett er det liten grunn til å lage seg masse bekymringer basert på tilstanden til de billigste løsningene som er på markedet i dag.  Dette er veldig enkle "problemer" å løse.  Og selv om det aldri vil være ideelt å lade 60 biler på en enkelt 22 kW er det gledelig å få litt mer info om Zaptec sine løsninger. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA