Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model X i norske og utenlandske medier

Startet av Pettero, søndag 23. august 2015, klokken 21:35

« forrige - neste »

Pettero

Er det noen som har erfaring med og dra Camping vogn på Outlander?
Man kan dra vogn inntil 1500 kg
Er det og anbefale?

Finfyr

Har ikke trukket campingvogn, men kom ikveld hjem fra ferie med tilhenger og har tilbakelagt en del kilometer fra nordvestlandet, til Sverige, Danmark og tilbake til hjem. Dro henger med sykler, friluftsutstyr og sykler.

Fikk tidligere tips om at det er viktig at det hele tiden er batteri tilgjengelig. Har flere ganger, og senest idag, opp til Dovre fra Dombås. Jeg hadde litt batteri tilgjengelig og dro opp mot Dovrefjell. Det hørtes ut som bilen holdt på å stryke med, med veldig høyt turtall og ifølge displayet var det kun batterimotoren som dro. Det hørtes ut som vi kjørte i andregir hele veien opp, og uansett om jeg satte på charge, save eller fast 4wd. Dette har jeg også opplevd tidligere i motbakker og vet ikke om det er vanlig?

Jeg ville naturligvis hatt effekt både fra el- og beninsmotoren med henger i motbakker. Og idag var jeg glad for at jeg ikke hadde tyngre last i hengeren....

WAK81

Har straks gjennomført 500 mil med full bil, takboks og 1500 kg vogn. Ingen problemer så lenge en kjører med charge. Batteriet dreneres etterhvert og en kan komme i såkalt turtle mode. Har skjedd 5 ganger ila turen. Ene gangen var i lang motbakke på motorveg. Putret opp bakken i 80 og fikk ikke til høyere hastighet enn dette.

Pettero

Ok.. Takker for svar.
Jeg har kjøpt en campingvogn på litt over 1300kg.
Så hentet jeg vogna på i Lillehammer, og kjørte hjem til Østfold med den.
Min erfaring var når jeg kom til motbakker begy motoren og kjøre opp turtallet
men effekten var ikke noe bedre, greide og holde ca 80 km/t oppover.
Blei bare litt skeptisk ang neste tur med vogn. men nå leser jeg at det er normalt dette jeg opplevde.
Men dette med Charge hvordan fungerer det?


WAK81

Er straks ferdig med ferietur med full bil og vogn tur-retur Trøndelag -Frankrike. Ingen problem :) Charge lader batteriene mens du kjører og gjør kjøreturen mindre masete. Du har da også mer krefter til rådighet ved forsering av større bakker.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

WAK81

Har variert fra 1,1-1,6. Stort sett 1,2-1,3.

bereri

Jeg har kjørt ca 200 mil i Danmark og Tyskland nå i ferien med en campingvogn på 550 kilo + oppakning og fire personer i bilen. Dette er godt under halvparten av hengervekten bilen skal takle, men jeg opplever også at batteriet går tomt selv med bilen i Charge modus. Dette burde bilen taklet, vi snakker om langt under oppgitt hengervekt og flatt terreng samt lovlige hastigheter. Forbruket ligger på 1,35, noe jeg også synes er i overkant. Min konklusjon foreløpig er at en dieselsuv er langt mer egnet hvis man har behov for å dra henger over større avstander.

aaa3

Nei, dette er ikke bilen for mye kjøring med henger. Greit å ha muligheten, men ingen god løsning for campingturister.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA