Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny strømkurs i garasjen

Startet av Beleaf, lørdag 14. mars 2015, klokken 20:08

« forrige - neste »

Beleaf

Hei,

Med stor fare for å virke helt noldus så må jeg spørre fordi jeg ikke finner svar...

6.6 kW lader, hva er det? Altså, hvordan vet man om man har det, er det en egen ladekabel utenom den som er standard eller er det noe som er ekstra på ladekontakten i bilen...?
Som dere skjønner, jeg har ikke peiling og er helt grønn

TB

#1
Du finn mange tråder som omhandler dette spørsmålet. Søk på forum etter Leaf 6,6 kW.

Kort forklart er forskjellen på ein bil med 6,6 kW lader og 3,6 kW lader at lading kan gå fortere. Laderen er bygd inn i bilen - den kan ikkje skiftes.

For å kunne ha nytte av ein 6,6 kW lader - må bilen bli kobla til ein kontakt / ladepunkt som kan levere denne mengden straum. Standard kabelen med vanlig stikk kontakt leverer maks 10 A. Ved å gange 10 A med 230 V = 2300 / 1000 = 2,3 kW.

For å kunne utnytte 6,6 kW laderen treng du normalt ein Type 2 til Type 1 kabel - og ein fastmontert ladestasjon som kan bli belasta opp til 32 A.

Med ein fastmontert ladestasjon er det mulig å justere lading til mindre enn 32A
T.d. 20 A * 230 = 4,6 kW og dermed lade dobbelt så raskt som med standard kabelen.
Dette kan t.d. vere nyttig om det ikkje er tilgjengelig 32A.

Merk: Ladestasjonen er ingen lader - den gir bilen melding om antal Ampere det er mulig å lade med, har samme funksjon som standard kabelen som er med bilen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Beleaf

#3
Takk for svar!

Så det man har betalt 7000,- kr ekstra for er kun muligheten for å kunne lade med 6.6 kW og ikke laderen/adapteren som gjør det mulig?

Gliderman

Og bruker du bilen mye er det helt suverent. Etter at jeg begynte å kjøre 170 km hver dag er  bilen klar til dyst igjen etter middag og kaffe. Fult batteri på rundt 3,5 - 4 timer.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

knuterik

Sitat fra: Beleaf på lørdag 21. februar 2015, klokken 22:29
Takk for svar!

Så det man har betalt 7000,- kr ekstra for er kun muligheten for å kunne lade med 6.6 kW og ikke laderen/adapteren som gjør det mulig?


Det du har betalt ekstra for er en lader (fastmontert inne i bilen din) som har dobbelt så høy kapasitet som standard-laderen. Adapteren på veggen vil være en del av ditt elektriske anlegg hjemme, men f.eks. Renault har solgt sine Zoe elbiler inklusive hjemmeladeboks og montering av godkjent elektriker.
[/size]
[/size]Dessverre så hjelper det altså ikke stort at *bilen din* kan trekke 6,6 kW fra strømnettet, dersom du ikke også installerer en boks hjemme som støtter dette, noe som igjen forutsetter at sikringsskapet ditt har nok ledig kapasitet til en slik kurs, *og* at det lokale spredenettet i nabolaget ditt ikke allerede er overbelastet - elektrikeren er pliktig å forhåndsmelde slike installasjoner til ditt lokale nettselskap på forhånd.
[/size] - Lovkravet innbefatter en spesiell type jordfeilbryter, og et par typer godkjente fysiske plugger.
- Bilbransjen har blitt enige om en kommunikasjonsstandard hvor veggboksen forteller bilen hvor mye effekt den kan levere (avhengig av spenning og kurseffekt).

[/size] - Etter initiell kommunikasjon starter bilen så å lade med den høyeste effekten som støttet i begge ender.
[/size]
[/size]Jeg har selv en 6,6kW dobbeltlader i bilen, men kan ikke bruke den hjemme (ennå), men jeg har allikevel dratt nytte av 6,6kW lading på flere offentlig tilgjengelige ladestasjoner.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

TB

#6
Sitat fra: Adames21 på søndag 26. juli 2015, klokken 21:42
Hey,
mens du søker på Internett fant jeg på siden
Jeg kjøpte det ladekabel for min Nissan Leaf, og jeg er nå fornøyd. Alt fungerer som det skal, føre meg postet den andre dagen av bestilling. Jeg anbefaler.

Ved bestilling av ladekabel frå europa er det viktig å hugse på at ikkje alle nødvendigvis er laga for bruk i Norge. Blant anna omtalt at det ofte er eit rele, slik at det vil vere spenning mot bilen heile tida. Feilaktig varsel om jordfeil er ein annan sak.

Kjenner ikkje Web sida som her er omtalt, men bruker har posta mange innlegg som er svært lik, ser ut som reklame / spam under fleire navn.

Ved kjøp i Norge vil forbruker og ha sterke rettigheiter mot kjøper ved feil, eller der produkt ikkje fungerer som fortventa.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Men brukeren bak den aktuelle "reklamen" har postet på flere tråder med reklame for nettisden der han både eier Kia, Tesla og Nissan. Alt i middels Google-translate norsk så jeg anser det som spam, særlig når brukeren ble registrert samme dag som alle disse postene kom.

Rapporter dette til moderator så vi slipper unna.

moderator 2

Bruker er utestengt. Samtlige poster er fjernet.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Trekkoppbil

Laderen sitter inne i bilen, og har kapasitet på kanksje 50kW om du har hurtigladeport med DC-inngang.

Det som skiller bilene, er nok AC-inngangen, eller AC/DC-kapasitet:
-2011 og 2012-modeller har AC-inngang på 3.3kW.
-2013-modeller og nyere finnes med enten 3.3 eller 6.6kW AC-inngang. 3.3 kW er nok vanligst på europeiske biler, mens de fleste USA-modellene her i landet har nok 6.6kW.

EVSE-kladden du har med deg, sender pilotsignal til bilen for å fortelle hvor mange ampere den får lov å suge, så man ikke overbelaster strømkablene og strømkursen ellers.
Har kladden husholdningskontakt, så vil den gjerne fortelle bilen at den ikke får mer enn 16A. Mange EVSEr er innstillbare, mens andre er fiksert på en strømstyrke.
Har du EVSE på over 16A, så kan du bruke ulike støpsler for høyere strømmer. Hvis du setter på komfyrstøpsel, så kan du få 20 eller 25A, som kan være praktisk for den som lader bilen på kjøkkenet. Setter du på 32A industristøpsel, så kan du lade med 32A i visse parkeringshus, og bak enkelte butikker og bensinstasjoner hvor du måtte være heldig å finne et uttak på 32A. Problemet er at det mange ulike typer industrikontakter, for 16A og 32A, for 1 eller 3 faser, og for 230V eller 400V, så man kan utstyre seg med en rekke støpsler og overganger når man skal på tur.
På Finn har jeg sett noen som selger EVSE på 32A.
Har du evse fra USA-Leaf med oppgradering fra EVSE-upgrade med europeisk firmware, så er 2011-2012-modellene justerbare for 6-20A, og 2013+ er justerbar fra 6A til 25A.

Enkelte ladebokser med type2-uttak på visse kjøpesentere har kapasitet på 32A. Da trenger du en kabel med type2-plugg i den ene enden og J1772-plugg i andre enden. Det kan være ett virrvarr å finne ut av hvilke ladebokser som fungerer sammen med ulike kabler og biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA