Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor bare lade opp til 80% batteri?

Startet av Toft, lørdag 15. august 2015, klokken 08:59

« forrige - neste »

Toft

Hei,

har planer om å kjøpe meg Leaf i nær fremtid og ser Nissan har kampanjepriser på 2015-modellen nå. Er klar over at det er mulig ny modell med rekkevidde på gang, men har rett og slett ikke tid til å vente, da jeg trenger bilen nå.

Har slått fra meg Visia pga utstyrsnivå litt under det jeg trenger og en tanke om at denne kan bli vanskeligere å få solgt en gang i fremtiden.

Vurderte også brukt, og tenkte da på en "norsk" 2013-modell eller nyere. Ser det ligger ute relativt få av disse og at prisene er tett på en helt ny Leaf.

Har fått tilbud fra forhandler på en Nordic til ca 237.000,- (inkl. met.lakk, dabradio, vinterhjul, ekstra ladekabel type 2 mode3 og verdikupong for leiebil + hurtiglading). I tillegg tilbud på en Acenta til 224.000,-

Har fått tilbud fra forhandler om en Acenta til 224.000,- med tilsvarende pakke.

Spørsmålet blir da om en skal legge i 13.000,- for å få 17"lettmetallfelger, Led-lys, Boseanlegg og litt annen type ryggekamera. I tillegg er det vel 6,6-lader på Nordic. Betyr vel at en kan lade hurtigere på riktig type anlegg? Den ekstra type 2 mode3-kabelen som er med på Acentaen gir vel ikke samme mulighet så lenge det ikke er en 6,6-lader innebygget? Har vel egentlig ikke behov for dette ekstra utstyret, men hvis det er sannynlig at en får igjen rundt 10.000,- mer for bilen en gang i fremtiden er det nok greit å spytte i litt ekstra nå?

Har også mulighet til å få en 4 mnd. gammel demobil (Nordic) til 220.000,-

Dersom noen har innspill og synspunkter setter jeg veldig stor pris på en tilbakemelding.

Atle

Rødkleiv

Hvor lenge har du tenkt å ha bilen?
Hvis du skal selge den innen få år, er det nok lurt å velge en modell som er lettsolgt (type mye utstyr). Men uansett modell må du stålsette deg for et verditap som overstiger fossilbil (nå hisser jeg sikker på meg en hard kjerne som mener det motsatte, men det er rimelig grei konsensus om at så er tilfelle)
Hvis du skal ha den til den kneler på egenhånd, avhenger det kun av dine egne preferanser.
F.eks har Tekna mindre bagasjerom en Acenta pga Bose anlegget. Den har også noe mindre rekkevidde pga større hjul. Visia har ikke varmepumpe og det betyr kortere rekkevidde når du bruker AC/varme.

Vær også klar over at du får 60-80' "rabatt" ved å kjøpe en Euroimport som er 6-12 mnd gammel. Den største ulempen med det er kortere garant på selve bilen (men ikke batteriet).






Toft

Takk for nyttig tilbakemelding.

Har i utgangspunktet tenkt å ha den 7-10 år, så det er nok viktigere å tenke på eget behov fremfor å legge for stor vekt på verditap og resalg.

At Tekna og Nordic har mindre bagasjerom og har mindre rekkevidde pga hjulstørrelse var jeg ikke klar over. Ikke sikkert Boseanlegget tar så voldsomt stor plass, men at det ligger der med fare for å ødelegges i det en slenger ting inn i bagasjerommet er jo et viktig moment.

Lysten til å legge i litt ekstra for å få Nordic går nok mest på følelser og mindre fornuft siden en av de viktigste grunnene er at jeg synes Leafen ser mye bedre ut med 17"felgene...

Rødkleiv

Skal nok en del til for å ødelegge Bosekomponentene i bagasjerommet.
Det tar heller ikke enormt med plass, men det er en liten ulempe.

Det er ikke  mye rekkevidde du taper med 17' hjulene. Har ikke noe tall, men det finnes sikkert noen andre luringer som har det.

Smasher

Hei!

Har nå kjørt nordic i 1 1/2 mnd ca, ekstremt fornøyd.
her flere bekjente som har leaf med 15/16 felger, og de går ikke merkbart lengre ved vanlig kjøring en min med 17, men min ser MYE bedre ut :-D
Ellers vill jeg jo påstå av egne erfaringer ihvertfall, At LED hovedlysa på nordic er betraktlig bedre en standar lysa, spesielt på våte og mørke veier, så det er vel i mine øyer verdt noen tusenlapper bare det.
Og liker du musikk, er jo bose anlegget veldig deilig og ha, gleder far til og fra jobb
10 -11 åringen synes også det er kult og spille musikk på den i stede for de andre bilene vi har :-D
Den lille plassen det tar i bagasjerommet har ikke plaget meg enda, verken på hytte tur, eller hjem fra kiwi :-D
Så jeg ville gått for Nordic igjen, selv om den koster 13.000 mere

Hilsen
Lykkelig nordic kjører

Toft

Takk for svar! Nyttig info om Led-lysene. Trodde bare det var gunstig med Led mhp. strømforbruk.

Da kan det se ut som om ekstrautstyret til Nordic rettferdiggjør ekstrakostnaden. Ser jeg kan kjøpe til 17"-felger på Acentaen også til 2500,-, men dette er blå Autech-felger som ut i fra det jeg kan se på tilgjengelige biler på internett er veldig lite brukt (sikkert fordi de ser litt spesielle ut). Felgene som står på Tekna og Nordic er sikkert ikke mulig å kjøpe som tilvalg.

Hvor mye 6,6 ladere har å si er jeg fortsatt litt usikker på. Har bare vanlig stikkontakt hjemme, så ut i fra det er det ingen grunn til å gå for 6,6-laderen. Forstår jeg det riktig at en på en ladestasjon kan lade 3 ganger så raskt med 6,6 laderen? Hjemme kan jeg uansett bare få 10 A med tradisjonell stikkontakt, men på ladestasjon kan jeg få 32A hvis jeg har 6,6 lader og type2 mode3-kabel, men bare 16A hvis jeg har den laderen som står i Acentaen?

emil

Med 16A laderegulator/veggboks hjemme får du ca 60% raskere lading enn med original ladekabel med kladd (10A). Med 6.6kW lader får du ca 3x ladehastighet fra en 7.2kW eller 22kW ladekontakt sammenlignet med 10A kladden.

Jeg har bare 3.3kW lader og har snart kjørt 50.000km uten å ha behov for eventuell 6.6kW lader, men skulle jeg kjøpt ny bil hadde 6.6kW lader kommet øverst på ekstrautstyrslisten. Alle muligheter til å redusere ladetid er en fordel den dagen man står uten hurtiglader og alt som er tilgjengelig er et 22kW AC ladepunkt.

Ellers er det enkelte strømselskaper som er kjipe på 32A enfase ladekontakter og nekter elektrikker å sette opp dette, kan være verd å sjekke hvis du er i tvil om du skal velge 6.6kW lader eller ikke.

nr1rayner

Har selv Tekna. I bagasjerommet ligger subben.
Det tar sånn ca nøyaktig 5min og 36sek å fjerne den, så er den i veien den ene turen er det bare å ta ut.
3 skruer 10mm hode og en enkel kontakt.
Har ikke hørt lyden i de andre, men Bose får stjerne i margen her hvertfal ;)

Har du mulighet for 6,6kw lader ville jeg valgt det. Flere type2-ladere som jeg ikke får utnyttet fordi jeg bare har 3,3kw. Kjekt på lengre tur der man kanskje ikke finner hurtigladere..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

muggost

Det eneste jeg angrer skikkelig på at jeg ikke gjorde, var å kjøpe den 6.6kw laderen. Den hadde jeg ofte fått bruk for, da vi kjører en del etter jobb (unger, handling, mm). For å få glede av den hjemme må du også investere i tilstrekkelig kapasitet på nettet ditt hjemme (32A kurs). Det er ikke så mange nettleverandører som godtar 230V 32A på èn fase, men hvis du har 400V TN så bør det ikke være noe problem.

Regn med ca 8-10 tusen for ny kurs med automatsikring og (påbudt) type B jordfeilvern.
Regn også med ca 5-8 tusen for veggmontert laderegulator med type 2 sokkel og ca 1500 for en type 2 kabel (det bør du ha uansett).

Dette er selvfølgelig mye penger, men du kan jo regne det som en del av bilen. :)

Og til slutt, en liten merknad... Jeg tenkte ikke så mye over mitt ladebehov da jeg kjøpte bilen, men det gikk relativt kort tid fra elbilen ble bil nr 2 til å være bil nr 1. Nå kjører vi nesten ikke dieselbilen til fruen lenger, og det med ladehastighet har vist seg å bli irritasjonsmoment numero ono! Rekkevidden på batteripakka er helt grei den, men ladehastigheten er det som begrenser oss nå.

Christer

jeg kjøpte ny nordic(hadde vært utstillingsbil men bare gått 15 km) i mai for 237000 ink vinterhjul og standard nordic pakke. dvs dvs tekna minus skinnseter, pluss 10 timer hurtiglading, mode 3 kabel. Har fått bruk for både hurtiglading fra fortum og mode 3 kabelen. Den lader kjappere enn standard ladekladd på kjøpesentre og mange kommunale parkeringsplasser i Oslo.

6,6 kw lader hadde jeg også gått for om jeg kunne valgt på nytt, sammen med en slik lader: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_32A
Med overgang kan den brukes både på 230 og 400v.

Vær obs på at "dobbeltladeren" (6,6kw) kan/må kjøpes  i tillegg på både tekna, acenta og nordic. Det koster 7500 for tekn og acenta, og 7000 for nordic. Den er altså IKKE standardutstyr på nordic, slik det virker som du har oppfattet ut fra det første innlegget ditt.
-----------------------------------

Nissan Leaf Nordic 2015 - lev medio mai

Epleskreller

Kjøpte meg Leaf i dag :P

Hvordan ser man egentlig hvilken utstyrsvariant det er? og hvordan ser man hvilken lader man har? (bilen er solgt av norsk Nissan-forhandler og selger sa det var Tekna med oppgradert lader, stoler på han, men fant ingen dokumentasjon på tilvalgene)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

emil

Sitat fra: Epleskreller på søndag 19. juli 2015, klokken 23:00
Kjøpte meg Leaf i dag :P

Hvordan ser man egentlig hvilken utstyrsvariant det er? og hvordan ser man hvilken lader man har? (bilen er solgt av norsk Nissan-forhandler og selger sa det var Tekna med oppgradert lader, stoler på han, men fant ingen dokumentasjon på tilvalgene)

"Oppgradert lader" kan fort bare bety annen ladekabel/kladd.

Men har du 6.6kW lader vil bilen midt foran rattet i dash vise ladetid både for 3.3kW (3kW) og 6.6kW (6kW) lader. Bruk de små knappene til venstre for rattet for å bla deg til riktig visning hvis det er noe annet enn ladetider som vises.

Det er desverre de færreste Leaf solgt nye fra norske forhandlere som har 6.6kW lader

tomrh

#12
Sitat fra: Toft på tirsdag 14. juli 2015, klokken 17:34
Lysten til å legge i litt ekstra for å få Nordic går nok mest på følelser og mindre fornuft siden en av de viktigste grunnene er at jeg synes Leafen ser mye bedre ut med 17"felgene...
Husk at rullemotstand og luftmotstand gir 3 ganger større utslag i forbruk/rekkevidde på elbiler enn bensin/diesel. Større og bredere felgdim/dekk -> merkbart kortere rekkevidde. Men 17" er ikke så gærnt da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Epleskreller

Sitat fra: emil på søndag 19. juli 2015, klokken 23:55
Sitat fra: Epleskreller på søndag 19. juli 2015, klokken 23:00
Kjøpte meg Leaf i dag :P

Hvordan ser man egentlig hvilken utstyrsvariant det er? og hvordan ser man hvilken lader man har? (bilen er solgt av norsk Nissan-forhandler og selger sa det var Tekna med oppgradert lader, stoler på han, men fant ingen dokumentasjon på tilvalgene)

"Oppgradert lader" kan fort bare bety annen ladekabel/kladd.

Men har du 6.6kW lader vil bilen midt foran rattet i dash vise ladetid både for 3.3kW (3kW) og 6.6kW (6kW) lader. Bruk de små knappene til venstre for rattet for å bla deg til riktig visning hvis det er noe annet enn ladetider som vises.

Det er desverre de færreste Leaf solgt nye fra norske forhandlere som har 6.6kW lader
Takk for tips, mangler 6kW-lader :P
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA