Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Drive unit failure

Startet av hansig, torsdag 20. august 2015, klokken 10:30

« forrige - neste »

hansig

Hei, noen som har erfaring fra med nye og strengere EU kontroll og det at el. lampen på
PSA lyser under kjøring? Om det ikke finnes noen klar årsak til at El. lampa lyser som kan
utbedres, betyr det da at det ikke blir mulig å få  disse eldre PSA modellene EU godkjent lengre?

Mvh.

Hans

Elmo

Jeg har ikke hørt noe som tilsier at elfeil som lyser på PSA skal være noe problem på EU-kontroll. 
Men hvis du er redd for det så sett en stor svart tapebit over den.

Men det er jo også fint mulig å bli kvitt lyset.  Det er "bare" å overtalt motoren
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hansig

Hei, takk for interessant og kreativt forslag ang. el. lampa. En motoroverhaling er vel en kostbar service.
Hvem gjør en slik service på østlandet?

Mvh.
Hans

Ciumpalac

Noen PSA eiere som har tatt nye EU kontroll? Evt. hvilke punkter er utførdrende/svakhetene for disse bilene under nye reglene?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

torle

Var inne med Partneren min 13-07-2015. Fikk ener feil på manglende varseltrekant og refleksvest, kontrolløren gadd ikke leite.... bilen godkjent uten anmerkninger ellers!
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Elmo

Sitat fra: hansig på mandag 20. juli 2015, klokken 21:27
Hei, takk for interessant og kreativt forslag ang. el. lampa. En motoroverhaling er vel en kostbar service.
Hvem gjør en slik service på østlandet?

www.elbilmek.no
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: hansig på mandag 20. juli 2015, klokken 12:33
Hei, noen som har erfaring fra med nye og strengere EU kontroll og det at el. lampen på
PSA lyser under kjøring? Om det ikke finnes noen klar årsak til at El. lampa lyser som kan
utbedres.....
IKke finnes noen klar årsak...? OM det er elektrisk feil lampen det her menes vil man da vel se årsaken om man leser av feilkodene!!?? Jeg kom hjem etter noen dagers fravær og min kone påpekte at elektrisk feil lampen lyste på Saxo'en. Tok med Lexia og Laptop ut til bilen leste av feilkoder - og det var kun en feil med ladetilkobling/luke. Dette har nok vært et kontaktproblem i forbindelse med luken eller ladehansken. Jeg slettet feilkoden og lampen er nå slukket både etter ny lading og litt kjøring. Trenger ikke alltid være motorproblemer dette.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på torsdag 23. juli 2015, klokken 11:10
IKke finnes noen klar årsak...?
Trenger ikke alltid være motorproblemer dette.
Jeg er fullt klar over det Helge. Jeg mente at lampen som ikke lar seg slette som oftest er "Insualtion fault" i motoren. 

For folk som ikke har (eller knenner noen som har) instument til å lese ut og slette feilkodene, så er det en grei "løsning" å forsøke stor reset av elektronikken. Man får ikke vite årsaken, men hvis det var en temporær feil slik som du hadde nå så er løser det problemet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Hadde "Elmo" (ikke meg, men EL11456 ;) ) på EU-kontroll idag.  Godkjent uten merknader.
Han sa at han måtte se ladekabelen, men sa også at han syns den biten var noe tull.

Bilen har elfeil lampe som lyser konstant - men med svart tape over 8) ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:41
Hadde "Elmo" (ikke meg, men EL11456 ;) ) på EU-kontroll idag.  Godkjent uten merknader.
Han sa at han måtte se ladekabelen, men sa også at han syns den biten var noe tull.

Bilen har elfeil lampe som lyser konstant - men med svart tape over 8) ;D
Grattis  ;D  Men i stedet for svart teip kan man vel alternativt ta ut lyspæren ;)

Inntil jeg får noen mere alvorlige feil enn enkelte skjeldne/"intermitterende" feil ifm bryter til ladeluke etc så holder jeg meg til å slette feilkodene  8)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#10
Sitat fra: Helge på tirsdag 28. juli 2015, klokken 13:14
Grattis  ;D  Men i stedet for svart teip kan man vel alternativt ta ut lyspæren ;)

Da tror jeg ikke du har tatt ut intrumentpanelet på en Saxo før.   P106 er ikke så ille men på Saxo må rattet av med de airbag problemer det kan føre til ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Nei, jeg har ikke tatt ut speedo-innsatsen på en Saxo før (P106 ja), men ratt med airbag har jeg tatt av 4 ganger på andre biler  :) og gått helt fint hver gang 8)  Viktig å koble fra batteriet i god tid, så det i alle fall ikke glemmes  ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Min Saxo har nesten ikke belysning igjen i instrumentpanelet, men etter å ha demontert tilsvarende på en delebil så drøyer i det lengste å fikse det ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA