Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Finnes det flere semihurtig dc ladere?

Startet av ludo, fredag 21. august 2015, klokken 19:37

« forrige - neste »

ludo

Det finnes i dag mange muligheter å sette opp dette i dag:
3.6kW 1-fas 16A
7.2kW 1-fas 32A
11kW  3-fas 16A
22kW  3-fas 32A

Tenkte hva som bør settes opp på kjøpesenter osv, hvis det er ønske om neste trinn opp i fra 3.6kW? Min Kia tar 7.2kW løsningen, men MB får vel ikke mer en 3.6kW, men hvis det velges 11kW løsningen får ikke min Kia mer en 3.6kW, mens MB får 11kW. Den beste løsning er kanskje en blanding av av flere oppsett. 22kW dekker det meste da.

Ser at IKEA har bare valgt 11kW. Håper ikke det blir standarden framover...

Johnny

#1
Jeg synes egentlig at 3,6kW er greit på steder der man primært ikke stopper for å lade. Løsninger som fungerer for alle er også å foretrekke fremfor høy effekt for de få. Nå bor jeg vest for fjellet, og det har blitt klart for meg at kjøremønster og dermed krav til ladehastighet er veldig forskjellig her en det er på flatlandet lenger øst.
TMS og eGolf.

RaBalder

11kW fungerer for alle, men kanskje ikke optimalt.

Det bør være såpass effekt på et ladepunkt at de fleste finner det bryet verd å koble til. Er det så lav effekt at ingen gidder å bruke det så er det ingen vits med et ladepunkt.



På flyplasser, togstasjoner osv. der folk parkerer en hel dag eller flere dager/uker, så er det best med mange ladepunkter med lav effekt (2kW-3.6kW) fremfor få med høy effekt. Da kunne flere stå tilkoblet hele tiden.

K S

Hvis valget står mellom mange 2-3,6 kW eller noen få 7,2-22 kW ladestasjoner, då velger jeg det første.
Saktelading er det beste, ladingen gjøres unna når en gjør andre ting. Hurtiglading er det beste når en er på farten, da blir ihvertfall 7,2-11 kW uansett for tregt.
Hjemme derimot er det flott å kunne pushe på 6,6 kW mens en feks spiser middag....,

sjokomelk

Jeg ser flere kjøpesentra setter opp én 22kW stolpe og flere vanlige 1-fas 16A stolper ved siden av. Strømmen Storsenter og Lagunen i Bergen har gjort det sånn. Da er det gratis på 16A stolpene, mens det koster penger på 22kW. Det er en grei løsning hvis man må velge mellom antall og kapasitet. De som trenger høy ladefart kan få det mot å betale, og det gjør at den stolpen står ledig til de som faktisk trenger den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA