Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns videoer

Startet av zbk, fredag 28. august 2015, klokken 00:24

« forrige - neste »

zbk

Fordi jeg hadde lyst til å teste hvordan min Zoe oppførte seg på langtur ble klokka satt på tidlig vekking lørdag morgen. Foran meg lå en rundtur fra Stavanger, via Karmøy og mot Haukeli, ned Setesdalen og så hjem igjen langs E39. De jeg snakket med mente jeg var relativt sprø (spesielt fruen) som gjorde slikt bare for moro skyld, men kan man så kan man  :)

Started hjemmefra tidlig om morgenen og tok ferja over Boknafjorden. Kjørte deretter via Karmøy for å droppe av en presang i en postkasse og videre til Etne for første lading. Ankom med Alt var stengt så tidlig om morgenen, men en liten rusletur nedi gata åpnet akkurat en bensinstasjon så jeg fikk kjøpt meg litt å drikke. Tørt og fint på etappen. 10-12°C underveis.

Etappe: 137.3km, 13.9kWh/100km, 21% rest ved ladestart
Lading: 24min, 13.5kWh levert fra lader med snitteffekt på 33kW. Pris 73,-. 94% batteri anvist ved ladestopp.
(merkelig nok merket som fleksi-lading på mine sider hos Grønn kontakt, så det hadde faktisk blitt billigere om jeg stod lengre på lading  :o ???)

Kjørte videre mot neste planlagte stopp i Røldal. Oppdaget til min overraskelse at prosentene raste utrolig fort nedover og var på et tidspunkt nesten litt bekymret for hva som skjedde og om jeg ville rekke fram til tross for anvist % ved start. Etter hvert gikk det opp for meg at anvist % ved ladingen måtte ha vært altfor oppblåst. Kjapp hoderegning tilsa at jeg ca hadde tilført 60% på batteriet og at egentlig batteristatus ved start hadde max vært 80%.

Denne problemstillingen diskuteres videre her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22628.0.html

Fikk første batterivarsel rett før jeg nådde toppen av bakkene ved Seljestad og med litt regen nedover til Røldal ankom jeg med en god buffer likevel. Sol og nydelig vær når jeg parkerte, men fortsatt bare rett over 10°C. Tid for litt frokost mens jeg ladet.

Etappe: 76.8km, 17.0kWh/100km, 19% rest ved ladestart
Lading: 52min, 16.1kWh levert fra lader med snitteffekt på 18.3kW. Pris 41,-. 97% batteri anvist ved ladestopp.

Deretter bar det videre opp til Haukeli og så mot Hovden. Hadde som forventet bra forbruk oppover, men brukte desto mindre når det gikk nedover igjen. I utganspunktet hadde jeg håpet å komme med helt til Valle, men siden %-anvisningen under lading var så misvisende var estimert rekkevidde ved ankomst Hovden nede i ca 30km. Jeg tok derfor ikke sjansen på å kjøre videre og stoppet for å lade på Hovden og heller kjøre direkte til Evje etterpå. Kjøpte en porsjon rømmegrøt og hadde det ganske greit i ventetiden.

Etappe: 76.8km, 17.0kWh/100km, 19% rest ved ladestart
Lading: 60min, 15kWh levert fra lader. Pris 0,- (gratis parkering også, på denne tiden av året i alle fall). 98% batteri anvist ved ladestopp.

Kjørte så videre mot Evje. Batteristrekene forsvant også nå fort som fy og den behagelige bufferen i estimert rekkevidde var snart snudd til 10-15km mindre estimert enn det som faktisk gjenstod til Evje. Begynte etter hvert å lure på om jeg måtte stoppe allerede på Bygland, men sakte men sikkert minket gapet mellom estimert og faktisk rest. Ved passering Bygland bestemte jeg meg derfor for å ta sjansen, til tross for et gap på nesten 10km mellom rest og estimert rekkevidde. Så kom regnet... Skremmende tidlig kom varselet om lavt batteri og når displayet bestemte seg for ikke å gi noe estimat lengre (siste jeg så var vel 9km) var det fortsatt nesten 15km igjen. Jeg senket farten til rundt 70km/t og var ekstremt lett på foten videre. Siste 4-5km var det bare en liten, tynn rød strek nederst på batteridisplayet og jeg var veldig usikker på om dette ville gå. Heldigvis rullet jeg trygt inn til laderen bak Kiwi-butikken og fikk koblet til. Merkelig nok viste displayet nå 4% rest, noe som hadde vært fint å vite mot slutten når rekkeviddeangsten rev som verst i kroppen.

Etappe: 143.8km, 12.0kWh/100km, 4% rest ved ladestart
Lading: 40min, Pris 0,- (Fortum). 80% batteri anvist ved ladestopp.

Etter litt mat på Evje bar det videre mot Kiwi, Brennåsen utenfor Kristiansand. En kort, udramatisk etappe i det som nå hadde snudd fra tørt til regnvær. Valgte å ikke kjøre helt ned til Kristiansand, men tok snarveien over til Brennåsen.

Etappe: 59.6km, 13.5kWh/100km, 32% rest ved ladestart
Lading: 25min, Pris 0,- (Fortum).  13.5kWh levert fra lader. 99% batteri anvist ved ladestopp.

Kjørte videre mot Flekkefjord med det etter hvert velkjente følelsen av at jeg egentlig ikke ante hvor mye jeg hadde på batteriet ved start på etappen, så jeg tok det pent i starten. Var heldig og havnet i litt passe saktegående kø en stund og sparte nok en del batteri på det. Det regnet fortsatt så jeg regnet med litt høyere forbruk enn det jeg faktisk fikk.

Etappe: 94.8km, 13.7kWh/100km, 25% rest ved ladestart
Lading: 25min, Pris 63,- .  13.4kWh levert fra lader, snitteffekt 31.14kW. 99% batteri anvist ved ladestopp.

I gang med innspurten kjente jeg at det hadde vært en lang dag. Over Høg-Jæren gikk det radig unna med vissheten om at jeg kunne lade en smule på Ålgård om det ble for knapt å komme helt hjem i regnværet. Første batterivarsel kom like før Ålgård sammen med at det tørket litt opp igjen, men jeg fant ut at 12km estimert rest ble i knappeste laget for de siste 25km hjem. Dermet stoppet jeg på Ålgård for en ørliten påtår for å komme sikkert helt hjem.

Etappe: 97.3km, 15.8kWh/100km, 10% rest ved ladestart
Lading: 6min, Pris 0,- (Fortum).  3.5kWh levert fra lader. 29% batteri anvist ved ladestopp.

Etappe: 25km, 13.5kWh/100km, 12% rest ved parkering hjemme.

- - - - - -

Alt i alt en problemfri tur som viste at det ikke er noe problem å ta elbilen selv på lange turer, dersom man bare er innstilt på å ta ladestoppene når de trengs. Total kjørelengde ble 718km på 15t30m, inkludert en halvtimes ferjetur. Ladekostnader hos GK kom på 177,-. Skulle jeg betalt for ladingen hos Fortum også hadde det kostet ca 120,- til. Total ladetid underveis var ca 4t, hvorav ca 2t30m var på 22kW, resten på 43kW-ladere.

Det som skjemmet mest for turopplevelsen var hvor misvisende ladeprosenten var mens jeg ladet. I praksis viste denne seg å være helt ubrukelig og jeg gikk over til å kalkulere denne selv basert på anvist batterilading ved ladestart og hvor mye laderen hadde levert (der dette ikke ble vist gjorde jeg et grovt overslag).

Ulempen er at det blir unødvendig vanskelig å beregne hvor mye man egentlig trenger å lade på hver ladestasjon. I tillegg vil jeg tro at om man ikke er elbil-entusiast og tall-nerd vil dette bli et stort irritasjonsmoment.

I tillegg skaper det unødvendig rekkeviddeangst siden man ikke stoler på displayet i bilen og dermed må stole bare på egne beregninger som man har begrenset erfaring med å gjøre. Spesielt trist er dette siden restanvisningene (antall bars, ikke km rest) etter min erfaring stemmer veldig bra dersom man har fulladet skikkelig over natta.

På toppen av det hele bruker man lengre tid siden man (jeg i alle fall) lader til man i alle fall er heeelt sikker og dermed typisk ankommer neste lader med unødvendig mye batteri igjen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Ser at vi nå begynner å bli flere som har kjørt 70-80 mil med "kortrekkevidde" elbil på én dag. Ser også ut som om dette er den praktiske grensen når man ikke bytter sjåfør underveis eller har maks flaks med hurtigladerplassering.

For egen del er jeg totalavhengig av LeafSpy og nøyaktig avlesning av resterende batterikapasitet på langtur. Når jeg hurtiglader Leafen er bilen konsekvent på ladenivå, mens hurtigladeren gjerne viser 15% mer enn det som faktisk er tilfellet når jeg nærmer meg 80% SOC

Tilgjengelig batterikapasitet vil alltid være gjetting, men det bør være mulig for Renault å få dette mer nøyaktig.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA