Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X på Finn.no

Startet av way, tirsdag 08. august 2017, klokken 13:13

« forrige - neste »

way

Hei

Jeg er ny på forumet og stiller sikkert et spørsmål som har blitt stilt før. Men jeg prøver likevel.

Jeg vurderer nå en Leaf. Rett og slett pga de økonomiske fordelene (jeg pendler 60 km totalt på vei til jobb med to bommer på veien).

Hva er forskjellen mellom de forskjellige Leaf variantene Tekna, Acenta, Nordic og Visia? Og hvilke ville dere ha som kjører denne bilen daglig anbefale? Hva er ulempene/fordelene med en USA bil?

Takker for alle svar :) 

way

Sitter her og leser mer. Det med varmepumpe. Vil det være relevant?

Electrix

Les deg opp litt på Leaf delen av forumet. Det er der man finner mest og best informasjon om Leaf.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

GOLF-raider

ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Trekkoppbil

Hei!

Du finner info på Elbilwiki:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf

Fra 2013 har det vært en del utstyrsforskjeller på modellene, og her er det lista opp noe utstyr du kan finne, så du bør vurdere hva du ønsker:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Kjopstips#Utstyr

Går du inn på websidene til nissan.no, og nissanusa.com, kan du sammenligne ulike modeller. Det kan være små forskjeller fra år til år.

USA-biler finner du bare som bruktbiler her i landet.
Med USA-bil kan man gjøre et svært godt kjøp, eller man kan gjøre et svært dårlig kjøp. Noen av dem har svært dårlige batterier,  hvis batteriet er brukt i varme strøk, og bilene er typisk gått som leasing uten personlig eierskap, og de kan være dårlig holdt med mye oppladninger til 100%. Det er ganske vanlig at batteriene blir bytta på garantien i sørstatene på de eldste bilene, mens nyere batterier skal tåle varmen bedre. Det er viktig å forstå dette spillet. Utstyrsmessig kan man finne usa-biler med allt av utstyr til en billig penge, og man finner også den ribba grunnversjonen til salgs for høy pris for kjøpere som   kun ser etter årgang og km-stand. Det er vanskelig å montere europeiske kart i usa-biler, og carwings med eurpeisk sim-kort finner du hovedsakelig i europeiske biler til de er ca 5 år gamle. Fabrikkgarantien brytes når bilen taes ut av nordamerika.
Fordeler med usa-modeller er ryddige systemer. Årgangen er koda i vin-nummeret, og forsikringssaker finnes i historikken på bilen. Detaljer som produksjonsmåned finnes på klistrelapp ved døra. Det er lett å finne deler til et vin-nummer, og å leite fram billige dele i amerikanske nettbutikker. Det er også lett å sjekke om vin-nummer har tilbakekallinger.  Jeg har inntrykk av at Nissan usa er mye raskere med å komme med tilbakekallinger og rette opp feil enn det Nissan europa gjør. 2013- og nyere har mange tilbakekallinger, og det er ikke lov å selge bilene uten at occupy system er fiksa, så det bør du sjekke før kjøp.

Ellers er det mye forvirring og antakelig svindel med årsmodeller på Finn. Det gjelder spesiellt 2013-modellen som hadde 100 endringer, mens svært mange av bilene som annonseres som 2013-modeller er eldre biler som typisk har noen mil kortere rekkevidde.
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Forskjeller_mellom_2013-generasjon_og_eldre_versjon

Batterikapasitet:
30kwt's batteri: På noen websider sies det 27kwt, mens enkelte skriver 28kwt.
24 kwt's batter: Nye batterier er gjerne på 21-22kwt, og av og til høyere.
24 kwt's brutkt batteri:

  • På Leaf spy-tråden skriver flere at kapsiteten er satt ned i sw-oppgradering på 2011- og 2012. Jeg trur det er vanskelig å finne 2012-batteri med mer enn 18kwt,og du kan finne batterier med mye mindre kapasitet.
  • Kapasiteten er redusert etter hvordan bilen er holdt. Høye temperaturer og hyppige oppladinger til 100% og langvarige parkeriger med 100%SOC trekker ned
  • Antallet kapsitetsbarer sier noe om kapasiteten, men du mister mye kapasitet før mister første av 12 kapasitetsbarer. http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Real_World_Battery_Capacity_Losses
  • Kommer man ned på 8 av 12 barer, kan man få nytt batteri på kapasitetsgarantien. På Finn ser man av og til 8-barers biler noen måneder etter at garantien er gått ut, og da er det ikke så mye håp. http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Kapasitetsgaranti

sylwester

Min 2012 har i følge LeafSpy 20kWh når den er ladet helt opp. Jeg hadde service med sw-oppdatering Mai 2016.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Sitat fra: sylwester på mandag 05. juni 2017, klokken 03:41
Min 2012 har i følge LeafSpy 20kWh når den er ladet helt opp.
Det er flott å høre at batteriet kan holde så bra. Åssen har du holdt det? 80% lading og ikke for høye temperaturer?

way

Takk for alle gode svar. Da er VIN nr noe som bør sjekkes opp i da!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA