Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand

Startet av AmocoCadiz, søndag 16. august 2015, klokken 12:00

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Denne kontinuerlige transporten av store mengder fossil brensel rundt om på våre veier, tunneler og i sjøen er jo tikkende miljø og sikkerhets bomber. Det skjer stadig, idag ble det medieoppslag pga en litt mer spektakuler variant med eksplosjon av 16500l bensin i en undersjøisk tunnel.
Er det en vekker for fossilkjørene om å bytte ut den museale petroliumsteknologien med den samme fungerende teknologien de bruker på Pc og smartmobilen, -eldrift!
( mens jeg hørte dette på radio i elbilen lurte jeg på energimengden og faren ved å transportere rundt med minst 2  x 16500l bensin ( trekkvogna gikk i fjellet), hva tilsvarer energimengden hvis det var et batteri, mange Kw må det ihvertfall være...  )

NegativeElectrode

1 liter bensin tilsvarer 9 kWt. 16500 l blir da 148500 kWt, nok til å kjøre 29700 km med en Tesla (200 Wt/km).

2 elbiler i daglig drift reduserer transportbehovet med en slik last per år. Elbiler bedrer dermed sikkerheten på veiene indirekte.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

#2
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:34
1 liter bensin tilsvarer 9 kWt. 16500 l blir da 148500 kWt, nok til å kjøre 29700 km med en Tesla (200 Wt/km).
Der bommet du. Med et forbruk på ca 200 Wh/km kan man kjøre 742.500 km. (Du ganget energimengden med 0,2 i stedet for å dele på 0,2.)

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:342 elbiler i daglig drift reduserer transportbehovet med en slik last per år. Elbiler bedrer dermed sikkerheten på veiene indirekte.
Det riktige tallet er ca 57 elbiler.

Edit: Forsåvidt bør man egentlig regne i km. 16500 l er nok til ca 275.000 km med 0,6 l/mil. Altså en slik last kan fjernes med ca 21 elbiler. 42 elbiler om man også tar med selve tankbilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Slettet mitt innlegg som var basert på feil tall. Uansett med 50.000 elbiler på veiene vil disse fjerne behovet for ganske mange av sånne livsfarlige transporter.

Espen Hugaas Andersen

#4
Sitat fra: emil på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:04
Slettet mitt innlegg som var basert på feil tall. Uansett med 50.000 elbiler på veiene vil disse fjerne behovet for ganske mange av sånne livsfarlige transporter.
Absolutt, 50.000 elbiler vil fjerne ca 1200 turer utført av tankbiler med henger per år, 2,5 millioner elbiler vil fjerne ca 60.000  turer utført av tankbiler med henger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:44
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:34
1 liter bensin tilsvarer 9 kWt. 16500 l blir da 148500 kWt, nok til å kjøre 29700 km med en Tesla (200 Wt/km).
Der bommet du. Med et forbruk på ca 200 Wh/km kan man kjøre 742.500 km. (Du ganget energimengden med 0,2 i stedet for å dele på 0,2.)

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:342 elbiler i daglig drift reduserer transportbehovet med en slik last per år. Elbiler bedrer dermed sikkerheten på veiene indirekte.
Det riktige tallet er ca 57 elbiler.

Takk!  :-[ Gikk litt fort i svingene der med regning på energiforbruk.
Edit: Forsåvidt bør man egentlig regne i km. 16500 l er nok til ca 275.000 km med 0,6 l/mil. Altså en slik last kan fjernes med ca 21 elbiler. 42 elbiler om man også tar med selve tankbilen.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

AmocoCadiz

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:11
Sitat fra: emil på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:04
Slettet mitt innlegg som var basert på feil tall. Uansett med 50.000 elbiler på veiene vil disse fjerne behovet for ganske mange av sånne livsfarlige transporter.
Absolutt, 50.000 elbiler vil fjerne ca 1200 turer utført av tankbiler med henger per år, 2,5 millioner elbiler vil fjerne ca 60.000  turer utført av tankbiler med henger.
Veldig interessante og tankevekkende tall som burde poengteres, men har ikke funnet noen media som har klart å formidle dette aspektet.

Og et vogntog med slik energimengde som raser rundt på veiene, lurer på hva 16500L bensin som eksploderer tilsvarer i sprengkraftsenergi hvis man ønsket tilsvarende eksplosjon med f.eks. dynamitt eller lignende...?

Og som VG skriver,  "(VG) Ifølge veivesenet er skadene på Skatestraumtunnelen ekstremt store. Så store at arbeidet med gjenoppbyggingen kan ta måneder."
Hva er den samfunnsmessige prisen for stenging av tunnelen for innbyggerne og bedrifter i området og gjenoppbyggingskostnader, må bli en temelig saftig regning. Tar oljeselskapet regningen for dette eller deler vi dette gjennom staten?

Muffinman

Hvilket drivstoff-forbruk har et slik vogntog? 4 liter/mil?

Tipper at de 1200 turene nevnt lenger oppe vil medføre minst 50.000 liter forbrukt diesel. Og det bare for å frakte drivstoffet fram til fyllestasjonene.

AmocoCadiz

Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. juli 2015, klokken 14:46
Hvilket drivstoff-forbruk har et slik vogntog? 4 liter/mil?

Tipper at de 1200 turene nevnt lenger oppe vil medføre minst 50.000 liter forbrukt diesel. Og det bare for å frakte drivstoffet fram til fyllestasjonene.
Godt poeng. Forbruk for store vogntog på 4 liter/mil er nok gjennomsnitt på flata nedover kontinentet, norske fjell og bratte undersjøiske tunneler er nok enda høyere forbruk. Snakket med en lastbilsjåffør for litt siden, han skrøt på seg forbruk nærmere 8 liter diesel per mil...

Rødkleiv

Det ble vel forbudt å lade bilen på ferger etter at hjemmelaget elbil tok fyr. Kanskje på tide å vurdere forbud mot frakt av bensin i tunneler.... :-X

elektrolux

Faktisk et godt poeng. Og kanskje med potensialt større sikkerhetsmessig utbytte.


Blir nok likevel en like vanskelig vei å tråkke som å selge sigaretter på resept.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OlavEmil

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 16. juli 2015, klokken 18:18
Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. juli 2015, klokken 14:46
Hvilket drivstoff-forbruk har et slik vogntog? 4 liter/mil?

Tipper at de 1200 turene nevnt lenger oppe vil medføre minst 50.000 liter forbrukt diesel. Og det bare for å frakte drivstoffet fram til fyllestasjonene.
Godt poeng. Forbruk for store vogntog på 4 liter/mil er nok gjennomsnitt på flata nedover kontinentet, norske fjell og bratte undersjøiske tunneler er nok enda høyere forbruk. Snakket med en lastbilsjåffør for litt siden, han skrøt på seg forbruk nærmere 8 liter diesel per mil...

Haha, han du snakka med burde nok hengje sertifikatet på veggen og la det henge der, om han presterer å bruke 8 liter på mila ;D. 4 liter på mila bør ein klare i Noreg. 2,7 - 3,2 på kontinentet :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ferry

Undersjøiske tunneler er rene dødsfeller:
http://www.nrk.no/hordaland/_-undersjoiske-tunneler-er-rene-dodsfeller-1.12461874

16.500 liter bensin utgjør en energimengde på ca. 16.500l*34MJ/l = 560GJ. Tilsvarende mengde dynamitt ville være 560GJ/5MJ/kg=112.200kg. Heldigvis har bensin og dynamitt vidt forskjellige egenskaper. Målt i brunost ville det utgjøre ca. 560GJ/18MJ/kg= 31.000kg. Og vi har jo sett hvor farlig brunost i tunnel er..  ;) https://no.wikipedia.org/wiki/Brunostbrannen  http://www.nrk.no/nordland/hvor-godt-brenner-brunost_-1.10884826

eivhelle

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA