Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av jog, mandag 09. desember 2013, klokken 19:24

« forrige - neste »

jog

Til helga  skal jeg kjøre til Ulsteinvik fra Oslo.  Jeg hadde tenkt å stoppe og ladde fult på Lillehammer så videre over Stryne fjellet og så under fjorden -345m under havet.  Dette kan bli i noe tøft å klare så jeg lurer på om det er noen Røde kontakter feks. i Stryn eller Lom.  Har noen sett på kontaktene som Fergene bruker får å få landstrøm.  Tenkte det da var en mulighet på fergekaia i Volda.   
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jkirkebo

Sitat fra: jog på søndag 01. desember 2013, klokken 13:18
Til helga  skal jeg kjøre til Ulsteinvik fra Oslo.  Jeg hadde tenkt å stoppe og ladde fult på Lillehammer så videre over Stryne fjellet og så under fjorden -345m under havet.  Dette kan bli i noe tøft å klare så jeg lurer på om det er noen Røde kontakter feks. i Stryn eller Lom.  Har noen sett på kontaktene som Fergene bruker får å få landstrøm.  Tenkte det da var en mulighet på fergekaia i Volda.

Jeg har kjørt til Ulsteinvik men da over Dombås. Det var null stress.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jog

Ja det er en mulighet men det er en del lengre + 1 ferge.  Det kan være at jeg kjører opp via Dombås og ned direkte Lillehammer.   Sikkert bedre for bilen om jeg ikke treng å ladde fult til 100% med Supercharger.  Tar vel litt tid også å ladde opptil 100%
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

SigX

@jog. Hvordan gikk turen, og kjørte du Ulsteinvik - Lillehammer, via Stryn?
Spør da jeg vurderer å kjøre samme rute om et par uker.

arnkl

Køyreturen er langt enklare no, sidan det er 22kW ladepunkt både i Otta, Sjåk og Furene ved Volda.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

SigX

Ja, har sett at det har kommet en på Skjåk, men var ikke klar over at det var 22kW på Otta. Da blir det jo som du skriver mye enklere, for da kan jeg evt. lade litt på Otta om det skulle vise seg å være behov for det.  :)

jog

Har kjørt et par ganger uten å lade, spennende når du er på toppen av Strynefjellet og det ser ikke ut å gå, og når jeg kommer ned så ser jeg at det akkurat går.  Men i  jula snødde det mye og var kaldt + lite trafikk på veien så det var vanskelig å kjøre sakte, så da måtte jeg stoppe på Sjåk 1 time oppover og  40 min nedover med dobbelt lader for å være sikker.  Blir vel å teste på nytt til påske.  Ser når jeg er på vei oppover at jeg må klare ca 185w pr km ved Otta.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Epleskreller

Nå kan du kjøre Gol-Sandane også ;-) Men det tar kanskje litt lenger tid. Kommer ikke over at fr plasserte den laderen på Sandane.. 
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

SigX

#8
@jog. Takk for informasjonen. Da prøver jeg den ruten, så får jeg se om det blir behov for litt lading på Otta eller Skjåk :)

@Epleskreller. Ja, Byrkjelo hadde vært et bedre valg enn Sandane.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

aness

Sitat fra: kjølholdt på fredag 13. mars 2015, klokken 13:52
kommer jo SC i førde

Det er litt skremmende hvor fort ett rykte som noen har hørt av noen som kanskje kjenner noen og har en tante som muligens har hørt noe kan bli til en sannhet.. :)

(ja, jeg leste det samme innlegget, men jeg kommer ikke til å planlegge med det som utgangspunkt før det kommer bilder av kasser)

cehauge

#11
Berre for å supplere.

Eg har kjørt denne ruta (til Ørsta) 2-3 gongar tur-retur på sommar/haust, og 2 gongar rundt jul/nyttår 2014/2015. Eg har - mest for moro skuld - gjort meg nokon notatar undervegs. Primært for å ha nokon referansepunkt undervegs for å vurdere ladebehov.

Kort oppsummert
Erfaringa mi er at ein med "normal" køyring på sommarføre (~190-200 wh/km) kjem fram med god margin, både når ein køyrer austover og vestover. På vinterføre med snø, 0 til -10, men ellers greie køyreforhold, og 210-230 wh/km i forbruk so har ladepunktet på Skjåk vore bra å ha for å sleppe rekkevidde-bekymring/-angst/-panikk.

Detaljar
På sommar/haust - Lillehammer => Ørsta (tala er rekkevidde, typical)
Start: Lillehammer: ~390 km
Otta: ~300 km
Lom: ~250 km
Start på Strynefjellstunellane: ~165 km*
Ørsta: ~75 km

* Her byrjar nedoverbakkane. "Rekorden" min er å køyre ~35 km på netto 0 energiforbruk herifrå.
(Ja, eg er sunnmøring og syns det er rasande festleg å tenke på kor billig det er ; )

På tilsvarande strekk motsatt veg på sommar/haust har eg komt fram med 70-100 tkm att på batteriet.

På vinterføre har energiforbruket vore sopass mykje høgare at tala for tilsvarande strekning vart om lag 50-80 km dårligare. Dvs at eg passerte Lom vestover med ~200 tkm gjenståande. Då er det veldig praktisk med ladepunktet på Skjåk. :) Sidan eg ikkje skal "ut i øyane" (Ulsteinvik) so har eg greidd meg med om lag 30 minutt lading@22kW der. Ein av gongane hadde eg - utan ladinga - komt fram til Ørsta med ~20 tkm att, men grovt sett vil eg seie at Ørsta - Lillehammer er i grenseland på vinterføre. Skulle eg kjørt Ulsteinvik - Lillehammer so ville eg lada uansett på vinteren. På vår/sommar/haust skal det vere mogleg å køyre utan å lade, forutsatt at ein ikkje normalt har eit snittforbruk over ~210 wh/km (les: småtung høgrefot, køyrer med skiboks, osb).
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

weld77

Takket være denne tråden satset jeg på at Volda-Lillehammer skulle gå greit uten å lade. To voksne og to småbarn i en p85d smekkfull av bagasje. Lader fullt og ankom Lom med 173tkm igjen. En del forbikjøringer av bobiler og lignende, ellers stort sett fartsgrense/tradikkhastighet.

NAVen lot meg ikke en gang legge inn Ringebu fra lom. Det er 171 km til laderen fra lom. Ankom med 23 tkm igjen. Da kjørte jeg konsekvent i fartsgrensen fra Lom.

Det var ganske kaldt - 12 grader når vi startet og 5 grader på toppen av fjellet. Hadde 20 grader inne i bilen. Blir fint når det kommer lader på lom siden det er et naturlig stoppested. Om man lader godt opp der kan man greit kjøre til Oslo uten å lade på lillehammer siden det netto er ganske mye nedoverbakke.

Ladet til 320 eller så på Lillehammer siden ting tok tid og parkerte i Oslo med 130 tkm. Da kjørte jeg i 116 på cc i hele 110-sonen. Passerte en del Leaf som lå i 90 eller så for å nå frem til Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA